Fotomodel photoshop en opdrachtgeefster ...(eindresultaat)

Overige onderwerpen op het gebied van fotografie in het algemeen
Ruudje

Fotomodel photoshop en opdrachtgeefster ...(eindresultaat)

Bericht door Ruudje » ma mei 16 2011 11:34 am

Ik heb een vraag. Onlangs heb ik een opdracht gehad voor een hairstudio een model te fotograferen met Hairextensions. Tijdens de shoot gebruik gemaakt van D300 met 17-55 en 85mm 1.8 2x elinchrom lampen en een witte achtergrond. Ook tijdens de shoot zag ik het resultaat op LCD venster waar ik vooral lette op klippen en histogram, compositie en model. Het ging erg goed en was dik tevreden. 130 foto`s verder heeft mijn opdrachtgeefster een selectie gemaakt van 5 foto`s. Daarna ben ik deze gaan bewerken. Samen met de opdrachtgeefster kwamen we erachter dat er nogal veel haren over gezicht handen armen etc. Na het vele retouchwerk waar ik geen held in ben ziet de foto er niet meer uit... Ik baal enorm en zit eigenlijk met mijn handen in het haar...

Wat ik nu vraag is waar leggen jullie de lat. Ik bedoel aangezien ik het gewoonweg niet kan is mijn visie dat de foto in eerste instantie goed gemaakt moet zijn dus geen pluis haar en zeker niet voor de ogen.

Om mijn foto`s goed te corrigeren zou ik echt 4 uur moeten werken aan 1 foto. Terwijl mijn gevoel zegt maak opnieuw de shoot en zorg voor betere hairstyling. Wat ik ook geleerd heb is dat het model volgende keer poses aan moet nemen stapsgewijs. Dus poseren stylen en schieten. Nu was het meer een modeshoot achtig geheel model stond niet stil en ik kon dus niet echt controleren op haren in gezicht etc..

Ik hoop dat jullie mijn vraag snappen en heb graag jullie mening. Ik heb momenteel het gevoel alsof ik gefaald heb en tuurlijk heb ik geleerd ervan maar baal er ontzettend van.

Mocht er iemand zijn met enorm fotoshop CS4 ervaring die me wil helpen. Zou ik het graag willen horen!

Super bedankt voor jullie reacties!
Laatst gewijzigd door Ruudje op za jun 04 2011 11:23 am, 2 keer totaal gewijzigd.

Tom van Hell
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Re: Fotomodel photoshop en opdrachtgeefster ...

Bericht door Tom van Hell » ma mei 16 2011 12:04 pm

Moeilijk te zeggen zonder voorbeelden wat handiger is. De shoot overdoen of fotobewerking
Moet je hele plukken voor de pupillen van de ogen weghalen dan word het al lastiger. kan je evt heel makkelijk een oogje ( met de juiste look) overzetten van een ander foto dan krijg je dat ook wel weer goed.
Maar zonder voorbeelden niet te beoordelen
Beter wissen dan missen

Kijk ook eens op www.tomvanhell.nl

Dochoff

Bericht door Dochoff » ma mei 16 2011 1:09 pm

Er is een recente uitgave van Photo Digitaal Special (info@photodigitaalmagazine.nl). 228 Pagina's over enerzijds zwart wit fotografie en anderzijds portret fotografie. In het portretgedeelte wordt een tutorial gegeven over het retoucheren in PS. Gaat ook over haren wegwerken, vlekjes, oogzakken etc. Heb ik zelf veel aan gehad, wordt duidelijk uitgelegd en je kunt het direct toepassen.
Mocht je in de gelegenheid zijn, dan zou ik 'm zeker aanschaffen. Sowieso een interessant drukwerkje ;)

Succes,

Met vriendelijke groet,
Dochoff

Ruudje

Bericht door Ruudje » ma mei 16 2011 1:57 pm

hierbij een voorbeeld van de foto! onbewerkt

1.
Afbeelding

Let niet op kleur, huid etc.. maar puur op de haren, volgens mijn opdrachtgeefster zou alles wat pluist weg moeten!

Hieronder mijn versie (niet goed maar geprobeerd)

2.
\Afbeelding

Ruudje

Bericht door Ruudje » ma mei 16 2011 1:59 pm

Dochoff schreef:Er is een recente uitgave van Photo Digitaal Special (info@photodigitaalmagazine.nl). 228 Pagina's over enerzijds zwart wit fotografie en anderzijds portret fotografie. In het portretgedeelte wordt een tutorial gegeven over het retoucheren in PS. Gaat ook over haren wegwerken, vlekjes, oogzakken etc. Heb ik zelf veel aan gehad, wordt duidelijk uitgelegd en je kunt het direct toepassen.
Mocht je in de gelegenheid zijn, dan zou ik 'm zeker aanschaffen. Sowieso een interessant drukwerkje ;)

Succes,

Met vriendelijke groet,
Dochoff
kzal even kijken dank je wel!

Tom van Hell
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Re: Fotomodel photoshop en opdrachtgeefster ...(+ foto`s)

Bericht door Tom van Hell » ma mei 16 2011 2:29 pm

Op de de schaduw op de arm en wat onregelmatigheden en het hapje uit de broek ziet het er niet eens heel verkeerd uit.
Je hebt wel het een en ander geblurd
maar als er nog teveel pluis in zit dan zou ik zeggen zet maar neer en we doen het over en laat de kapster maar zorgen dat alles nagenoeg goed zit.
want anders gaat dit je idd 1 uur per foto kosten
Beter wissen dan missen

Kijk ook eens op www.tomvanhell.nl

Ruudje

Bericht door Ruudje » ma mei 16 2011 2:30 pm

Tom van Hell schreef:Op de de schaduw op de arm en wat onregelmatigheden en het hapje uit de broek ziet het er niet eens heel verkeerd uit.
Je hebt wel het een en ander geblurd
maar als er nog teveel pluis in zit dan zou ik zeggen zet maar neer en we doen het over en laat de kapster maar zorgen dat alles nagenoeg goed zit.
want anders gaat dit je idd 1 uur per foto kosten
Tom bedankt

Kika

Bericht door Kika » ma mei 16 2011 2:36 pm

Offtopic... kan je mijn huidje in real life ook zo mooi krijgen? :D

Leuke foto trouwens :wink:

Ruudje

Bericht door Ruudje » ma mei 16 2011 2:44 pm

Kika schreef:Offtopic... kan je mijn huidje in real life ook zo mooi krijgen? :D

Leuke foto trouwens :wink:
Geen punt maar de haren twijfel..

Bea
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Bea » ma mei 16 2011 4:12 pm

Vind het resultaat niet verkeerd hoor. misschien inderdaad iets teveel blur. Wil ook wel een poging doen maar dan zou je me de foto moeten mailen. Weet alleen niet of dat kan qua grootte.

Ruudje

Bericht door Ruudje » ma mei 16 2011 4:24 pm

Bea schreef:Vind het resultaat niet verkeerd hoor. misschien inderdaad iets teveel blur. Wil ook wel een poging doen maar dan zou je me de foto moeten mailen. Weet alleen niet of dat kan qua grootte.
JPG is 4.68mb

RAW is 13mb

Bea
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Bea » ma mei 16 2011 4:47 pm

Ik heb een PBtje gestuurd

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » ma mei 16 2011 5:14 pm

Ik vind het resultaat na bewerking ook niet echt verkeerd, maar zie toch wel wat minder goed geshopte delen met name de haren van hieruit gezien links langs de wang.

Ik ken de verschillen niet helemaal tussen CS4 en CS5, maar CS5 heeft extra tools met betrekking tot "content aware". Dat maakt het corrigeren een stuk handiger en sneller. Kijk even op Youtube naar allerlei demo-filmpjes wat daarmee bedoeld wordt. Wellicht dat het handig is een update te doen.
Werk ook in lagen en een masker, zodat je dingen van onder naar boven weer ongedaan kunt poetsen als het te ver gaat.

Verder als je met een opdracht bezig bent weet ik niet of de opdrachtgeefster er in dat geval ook gewoon bij is.
Als dat zo is, moet ze zelf ook goed opletten dat de styling goed gebeurd ten aanzien van die haren. Je bent dan wel fotograaf, maar geen hair stylist.
Ze kan het "mislukken" van pluizig haar daarmee niet zomaar doorschuiven als het probleem van een fotograaf. Het extra werk eraan om het te corrigeren daarmee ook niet. Probeer in gesprek met haar een balans te vinden hoe dat extra meerwerk financieel ook extra betaald kan worden. Je leert er alle twee van, met ieder wat water bij de wijn, moet je toch tot een deal kunnen komen die wat meer recht doet aan al het extra werk wat je eraan hebt.

Of het qua tijd aantrekkelijker is nieuwe foto's te maken, moet je dat overwegen, maar ik denk eerlijk gezegd dat het shoppen van iets van 4 of 5 foto's niet meer werk kost dan allemaal weer nieuwe foto's moeten maken. Ik denk ook niet dat een opdrachtgeefster daar op zit te wachten. Model moet voor die tijd ook weer ingehuurd worden. Bespreek de diverse opties met de opdrachtgeefster.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op ma mei 16 2011 5:19 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » ma mei 16 2011 5:18 pm

Je zwart loopt wel erg dicht...

Frank B
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Frank B » ma mei 16 2011 5:24 pm

Content aware (inhoud bewaren) bij CS 5 zal lastig worden vanwege pluishaar. Ik denk dat de clonetool met lage dekking op aparte laag wonderen kan doen. Eventueel mask gebruiken om foutjes te herstellen zoals leon al aangaf.

Plaats reactie

Terug naar “Overig fotografie”