ViewNX 2 vraagjes
- MauritsD
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
ViewNX 2 vraagjes
Ik ben met ViewNX2 zo'n 300 foto's van een weekend aan het bewerken/verwerken en heb een aantal vragen:
1. Kun je in VNX ook batchgewijs instellingen veranderen (bijv. bij 30 foto's de WB op bewolkt)
2. De meeste aanpassingen zijn veeeel te traag om met de sliders te doen. Hoe doen andere dit?
3. Uiteindelijke conversie van NEF naar JPEG duurt verschrikkelijk lang (> 1 min per foto) op een snelle laptop (Core i5, 8GB ram). Doe ik iets verkeerd? Kan dit sneller? (met 300 foto's duurt dit dus meer als 5 uur!!!)
Kortom ben erg enthousiast over de nabewerkingsmogelijkheden met NEF, maar absoluut niet met de snelheid van VNX
1. Kun je in VNX ook batchgewijs instellingen veranderen (bijv. bij 30 foto's de WB op bewolkt)
2. De meeste aanpassingen zijn veeeel te traag om met de sliders te doen. Hoe doen andere dit?
3. Uiteindelijke conversie van NEF naar JPEG duurt verschrikkelijk lang (> 1 min per foto) op een snelle laptop (Core i5, 8GB ram). Doe ik iets verkeerd? Kan dit sneller? (met 300 foto's duurt dit dus meer als 5 uur!!!)
Kortom ben erg enthousiast over de nabewerkingsmogelijkheden met NEF, maar absoluut niet met de snelheid van VNX
"Er zij licht; en er was licht." (Genesis 1:3)
Nikon heeft daar mooi op ingespeeld !
Re: ViewNX 2 vraagjes
Hmm, één minuut per foto klinkt inderdaad lang. Hier op een 'oude' AMD 64x2 3700 met 3GB 4 programma's open excl. AV en FW ed. op hoogste resolutie krap een minuut en kleiner formaat - 1280x900(en nog wat) paar seconden. En dan van NEF 23mb uitgaande.
Kan het zijn dat je computer ergens anders CPU bronnen voor aanspreekt en er zo niet voldoende over is voor andere voorgrond programma's? Je zou via Windows taakbeheer kunnen nakijken welke programma's actief zijn eventueel zonder dat je er erg in hebt - tab met processen.
En anders mogelijk je intern geheugen even extra legen - kan met een eenvoudig scriptje te vinden op het web.
Het was even snel tussendoor, maar ik hoop dat je er wat mee kunt.
Groet, Jeroen
Kan het zijn dat je computer ergens anders CPU bronnen voor aanspreekt en er zo niet voldoende over is voor andere voorgrond programma's? Je zou via Windows taakbeheer kunnen nakijken welke programma's actief zijn eventueel zonder dat je er erg in hebt - tab met processen.
En anders mogelijk je intern geheugen even extra legen - kan met een eenvoudig scriptje te vinden op het web.
Het was even snel tussendoor, maar ik hoop dat je er wat mee kunt.
Groet, Jeroen
-
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Doe het omzetten van NEF naar JPEG eens met CNX2. Het moet beduidend sneller kunnen.amateurt schreef:.....3. Uiteindelijke conversie van NEF naar JPEG duurt verschrikkelijk lang (> 1 min per foto) op een snelle laptop (Core i5, 8GB ram). Doe ik iets verkeerd? Kan dit sneller?....
Dat omzetten in ViewNX duurt bij mij ook eeuwen
Ik zal het ook eens in CNX2 proberen, thanks...

Ik zal het ook eens in CNX2 proberen, thanks...
- MauritsD
- Clublid
Dank voor de tips/reacties:
Nee mijn laptop is clean, draai enkel minimaal benodigde services. Maar VNX piekt gewoon op 98% CPU (beide cores) en heb nog 5.9GB fisiek geheugen vrij ...
Capture NX heb ik (nog) niet, en als dat net zo traag (of maar iets sneller is) weet ik ook niet of ik daar geld voor over heb ...
Kan je met VNX ook batchgewijs dingen aanpassen?
Nee mijn laptop is clean, draai enkel minimaal benodigde services. Maar VNX piekt gewoon op 98% CPU (beide cores) en heb nog 5.9GB fisiek geheugen vrij ...
Capture NX heb ik (nog) niet, en als dat net zo traag (of maar iets sneller is) weet ik ook niet of ik daar geld voor over heb ...
- Sharkey
- Forumlid
- Contacteer:
Volgens de ingebouwde help (F1) van ViewNX moet dat kunnen;amateurt schreef:Kan je met VNX ook batchgewijs dingen aanpassen?
Code: Selecteer alles
You can convert a JPEG, TIFF, or RAW image (NEF, NRW) into a JPEG or TIFF image. You can also convert multiple images at one time.
Arjan ( avi-foto.nl & Flickr[/size] )
"Je maakt, theoretisch, één of twee grootse foto's per jaar ... hoogtepunten ..." - Paul Huf
"Je maakt, theoretisch, één of twee grootse foto's per jaar ... hoogtepunten ..." - Paul Huf
Bij mij draait ie dan ook dolle uren hoor, ik hoor m gewoon er tegen in blazen.amateurt schreef:Dank voor de tips/reacties:
En ik he dacht ik een aardige snel lapje..
- MauritsD
- Clublid
Ja dank je, dat doe ik ook met die 300 fotos, maar ik bedoel kan het ook met bewerkingen zoals wb, ev, etc...Sharkey schreef:Volgens de ingebouwde help (F1) van ViewNX moet dat kunnen;Code: Selecteer alles
You can convert a JPEG, TIFF, or RAW image (NEF, NRW) into a JPEG or TIFF image. You can also convert multiple images at one time.
Batch veranderingen gaan prima met view NX2.
Ga in het scherm onder aan in de strip staan,. Selecteer 1 foto.
Druk dan op Control en de A. Dan selecteer je alle foto's.
Dan kun je nu de WB e.a. zaken aanpassen. Als je dat hebt gedaan opslaan onder rechts.
Dan wordt het tijd voor een kopje koffie en wachten maar.
Zo doe ik het ook en dat werkt prima.
Ik ben geen prof dus kan er wel even op wachten.
Dan kun je nu de WB e.a. zaken aanpassen. Als je dat hebt gedaan opslaan onder rechts.
Dan wordt het tijd voor een kopje koffie en wachten maar.

- MauritsD
- Clublid
Heeee, cool ! Dank je.Tuihanti schreef:Batch veranderingen gaan prima met view NX2.
Dan wordt het tijd voor een kopje koffie en wachten maar.![]()
Had nog niet aan gedacht dat je in die strip ook meerdere tegelijk kan selecteren.