Gebruik van SD-kaart in nieuwe camera
Gebruik van SD-kaart in nieuwe camera
Hallo,
Heb zojuist de knoop doorgehakt om mijn D90 te vervangen voor een D7000. Heb onlangs een nieuwe SD-kaart gekocht voor mijn D90. De winkel raadde mij aan SD-kaarten niet van camera te wisselen. Er bestaat dan kans op fotoverlies.
Weet iemand wat hiervan waar is? Als ik mijn kaart formatteer is deze toch leeg en kan ik deze toch onderling tussen de kaarten uitwisselen?
Wil het risico niet nemen, maar om een kaart na een paar foto’s “zomaar weg te gooien” vind ik ook weer zonde. Heb reeds op de verschillende forums gekeken, maar kon niets vinden.
Ben benieuwd naar eventuele reacties.
Eegie.
Heb zojuist de knoop doorgehakt om mijn D90 te vervangen voor een D7000. Heb onlangs een nieuwe SD-kaart gekocht voor mijn D90. De winkel raadde mij aan SD-kaarten niet van camera te wisselen. Er bestaat dan kans op fotoverlies.
Weet iemand wat hiervan waar is? Als ik mijn kaart formatteer is deze toch leeg en kan ik deze toch onderling tussen de kaarten uitwisselen?
Wil het risico niet nemen, maar om een kaart na een paar foto’s “zomaar weg te gooien” vind ik ook weer zonde. Heb reeds op de verschillende forums gekeken, maar kon niets vinden.
Ben benieuwd naar eventuele reacties.
Eegie.
Re: Gebruik van SD-kaart in nieuwe camera
Hallo eegie,
Klinkt een beetje vreemd. Ik zou de kaart rustig durven gebruiken in je nieuwe D7000. Geen enkel probleem.
gr. Maik
Klinkt een beetje vreemd. Ik zou de kaart rustig durven gebruiken in je nieuwe D7000. Geen enkel probleem.
gr. Maik
- Johan1025
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Pffffffffff, verkoper die extra "scoren" wil, ligt er wel heel dik bovenop !!!! Welke winkel ????
Formateren in de nieuwe D7000 en klaar.
Formateren in de nieuwe D7000 en klaar.
Fuji X Pro - 3 en divers glas :)
M.vr.gr.Johan1025
M.vr.gr.Johan1025
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Al je niet formatteert worden zelfs gewoon verschillende mapjes aangemaakt voor de ene en de andere camera.
Bij een recovery van data heb ik wel eens ooit bestanden teruggehaald van drie verschillende camera's over een periode van enkele jaren.
Bij een recovery van data heb ik wel eens ooit bestanden teruggehaald van drie verschillende camera's over een periode van enkele jaren.
Vriendelijke groet, Léon Obers
- Cees
- Forumlid
Wat een onzin-verhaal!
Groet, Cees
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
- Patrick
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Tja, ze moeten ergens de winst halen...

- gijs sandberg
- Clublid
Beste E,
Ik vermoed dat de verkoper kaartjes over had....
Leon heeft gelijk met de melding over verschillende mappen per kamera.
Formatteren moet niet nodig zijn (het wist meestal alles) ; Nikon raadt het aan, ik niet.
Formatteren doet men het beste alleen in noodgevallen.
Groeten, Gijs
Afgezien van alle argumenten hierboven kan het nuttig zijn om voor jouw nieuwe kamera een apart kaartje te hebben, dat is makkelijk in het gebruik.
Ik vermoed dat de verkoper kaartjes over had....
Leon heeft gelijk met de melding over verschillende mappen per kamera.
Formatteren moet niet nodig zijn (het wist meestal alles) ; Nikon raadt het aan, ik niet.
Formatteren doet men het beste alleen in noodgevallen.
Groeten, Gijs
Afgezien van alle argumenten hierboven kan het nuttig zijn om voor jouw nieuwe kamera een apart kaartje te hebben, dat is makkelijk in het gebruik.
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
Als Nikon het formatteren adviseert, waarom zouden wij het dan niet doen Gijs?

- gijs sandberg
- Clublid
Beste Patrick,Patrick schreef:Als Nikon het formatteren adviseert, waarom zouden wij het dan niet doen Gijs? :
Formatteren wist alles: dat kan dus ook per ongeluk gebeuren.
M.i. is formatteren alleen nodig in geval van problemen, b.v. door gebruik van kaartjes in kamera's van andere fabrikanten.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
- Léon Obers
- Forumlid
Ondanks dat je wel verschillende mappen krijgt bij het gebruik van een kaartje in de ene of de andere camera is het op zichzelf wel een goede gewoonte om het kaartje gewoon te formatteren voor gebruik.
Fouten kunnen ontstaan bij onbewust verkeerd gebruik. Bijv. je haalt het kaartje al uit de camera terwijl de buffer nog niet leeg was en de camera nog bezig was data naar het kaartje te schrijven. Geen goede connectie van de de cardreader met de PC, etc. Fouten hoeven zich nog niet direct te openbaren, maar kunnen latent dan toch reeds aanwezig zijn. Vroeg of laat gaat het dan toch een keer problemen opleveren. En zul je zien, dan juist typisch op een moment dat je het net niet kunt gebruiken.
Door altijd opnieuw te formatteren vermijdt je het latent binnensluipen van fouten. Je begint telkens met een verse schone FAT-tabel.
De minste kans op storingen.
Ik test nieuwe kaartjes ook altijd even uit in "stress" mode om te kijken of de kaartjes onder die omstandigheden zich goed houden.
Dat is continue opnamen maken in de hoogste snelheid van de camera, camera aan, camera uit, camera aan, RAW met JPG, zonder JPG, alleen JPG en misschien wel 200 opnamen maken als een mitrailleur. Dan vallen minder goede kwaliteit kaartjes direct door de mand.
Fouten kunnen ontstaan bij onbewust verkeerd gebruik. Bijv. je haalt het kaartje al uit de camera terwijl de buffer nog niet leeg was en de camera nog bezig was data naar het kaartje te schrijven. Geen goede connectie van de de cardreader met de PC, etc. Fouten hoeven zich nog niet direct te openbaren, maar kunnen latent dan toch reeds aanwezig zijn. Vroeg of laat gaat het dan toch een keer problemen opleveren. En zul je zien, dan juist typisch op een moment dat je het net niet kunt gebruiken.

Door altijd opnieuw te formatteren vermijdt je het latent binnensluipen van fouten. Je begint telkens met een verse schone FAT-tabel.
De minste kans op storingen.
Ik test nieuwe kaartjes ook altijd even uit in "stress" mode om te kijken of de kaartjes onder die omstandigheden zich goed houden.
Dat is continue opnamen maken in de hoogste snelheid van de camera, camera aan, camera uit, camera aan, RAW met JPG, zonder JPG, alleen JPG en misschien wel 200 opnamen maken als een mitrailleur. Dan vallen minder goede kwaliteit kaartjes direct door de mand.
Nee, dat is niet zo. Zie: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 65#p294665" onclick="window.open(this.href);return false;gijs sandberg schreef: Formatteren wist alles: dat kan dus ook per ongeluk gebeuren.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op ma mei 16 2011 2:44 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers
- Sharkey
- Forumlid
- Contacteer:
De handleiding van de D7000 geeft ook aan dat geheugenkaartjes nadat ze anders gebruikt zijn (andere camera, of op PC geformateerd) MOETEN worden geformatteerd (pag.29 & 32).
Na overdracht op de PC via een cardlezer, formatteer ik altijd als deze weer terug gaat in de camera. Wissen doe ik nooit op de PC maar altijd in de camera dmv. een format.
Altijd al gedaan, zal ook niet anders worden
Na overdracht op de PC via een cardlezer, formatteer ik altijd als deze weer terug gaat in de camera. Wissen doe ik nooit op de PC maar altijd in de camera dmv. een format.
Altijd al gedaan, zal ook niet anders worden

Arjan ( avi-foto.nl & Flickr[/size] )
"Je maakt, theoretisch, één of twee grootse foto's per jaar ... hoogtepunten ..." - Paul Huf
"Je maakt, theoretisch, één of twee grootse foto's per jaar ... hoogtepunten ..." - Paul Huf
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Contacteer:
ZO,n verkoper had ik wel willen tegen komen, had hem hard in zijn gezicht uitgelachen
Idd kaartje netjes leeg gemaakt op je pc gelijk een backup maken en dan je kaartje weer netjes formatteren in de kamera
incidenteel gebruik ik wel verwijderen als ik bijv een honderd opnamen met overwegend opnamen er op heb staan die mislukt zijn
de enkele die ik wel goed vind en nog niet op mijn pc staan geef ik een slotje, dan alles verwijderen en de kamera laat netjes de beveiligde opnamen staan.
Maar met een kaartje van 16 Gb doe ik dat ook niet zo gauw meer
Idd kaartje netjes leeg gemaakt op je pc gelijk een backup maken en dan je kaartje weer netjes formatteren in de kamera
incidenteel gebruik ik wel verwijderen als ik bijv een honderd opnamen met overwegend opnamen er op heb staan die mislukt zijn
de enkele die ik wel goed vind en nog niet op mijn pc staan geef ik een slotje, dan alles verwijderen en de kamera laat netjes de beveiligde opnamen staan.
Maar met een kaartje van 16 Gb doe ik dat ook niet zo gauw meer
-
- Forumlid
Heb toen ik mijn 7000 kreeg ook gewoon kaartje uit de 80 erin gestopt, geen enkel probleem. Alleen kan de 7000 de foto's van de 80 niet weergeven en andersom.
D7000 met MB-D11, 16-85, micro Nikkor 2,8 105, 35-1.8, 70-300, 50-1.8, en Tokina 10-17 en 12-24, benevens 2 SB600
en nog F801s met glaasjes.
en nog F801s met glaasjes.