maak van je lens een spottingscope

Discussies over superzoom objectieven zoals de 18-200 mm of 28-300 mm
Myriad

Re: maak van je lens een spottingscope

Bericht door Myriad » zo mar 20 2011 7:34 am

bartv70 schreef:Mijn spottingscope heeft een max. vergroting van 100x , dit zijn waardes die lenzen zeer zelden halen.
Als je als basis een 50mm lens neemt dan heeft een 500mm een vergroting van 10x ( een normale verrekijker)
Om aan 100x te komen zoals mijn scope zou je dus ruwweg een 5000mm!!! telelens nodig hebben.
Met een 500mm, een TC2EIII en een Lens2Scope haal je die 100X.
Maar de lichtopbrengst en kwaliteit ervan zal minder zijn dan een echte spottingscope.
Toch is de Lens2Scope een handig ding voor erbij; goedkoop, compact en de kwaliteit ervan is beter dan verwacht.

bartv70
Forumlid
Forumlid

Bericht door bartv70 » ma mar 21 2011 6:50 pm

Myriad schreef:
bartv70 schreef:Mijn spottingscope heeft een max. vergroting van 100x , dit zijn waardes die lenzen zeer zelden halen.
Als je als basis een 50mm lens neemt dan heeft een 500mm een vergroting van 10x ( een normale verrekijker)
Om aan 100x te komen zoals mijn scope zou je dus ruwweg een 5000mm!!! telelens nodig hebben.
Maar de lichtopbrengst en kwaliteit ervan zal minder zijn dan een echte spottingscope.
Toch is de Lens2Scope een handig ding voor erbij; goedkoop, compact en de kwaliteit ervan is beter dan verwacht.
Dat klopt, maar ik wil van mijn scope een lens maken en geen Lens2scope :?
http://s816.photobucket.com/albums/zz86/danielleenbart/" onclick="window.open(this.href);return false;

Myriad

Bericht door Myriad » wo mar 23 2011 9:12 am

bartv70 schreef:
Myriad schreef:
Dat klopt, maar ik wil van mijn scope een lens maken en geen Lens2scope :?
Dat begreep ik al, maar ik wilde even reageren op die '5000mm!!! telelens'. Niet iedereen snapt die vergrotingsfactor van de Lens2Scope, daarom vertelde ik het nog eens, maar dan op een andere manier.
Zoals Roelof aan aangaf, zal een spottingscope met een Nikon F-mount een slechte lens opleveren.
Ik heb weleens een foto gezien van een behoorlijke constructie met balgen die een enorme tele opleverden (en goede kwaliteit foto's), dat waren echt 1000-en mm's.
Weet alleen niet meer het bereikte aantal mm's en de fotograaf. Het is dus maar waar je voorkeur naar uitgaat.

bartv70
Forumlid
Forumlid

Bericht door bartv70 » di mei 17 2011 12:32 pm

Ik heb voor ruwweg 7 tientjes de adapter en de t-mount aangeschaft.
De adapter vergroot nog eens 4x (wist ik niet), mijn scope heeft nu een bereik van 24-400x
Kwalitatief niet vergelijkbaar met een normaal objectief, maar een voorwerp op ruim 1 km afstand
van 5x5 mtr krijg ik bij max vergoting niet volledig in beeld....zoals gezegt scherp is anders, zie voorbeeld

http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 45#p438062" onclick="window.open(this.href);return false;
http://s816.photobucket.com/albums/zz86/danielleenbart/" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie

Terug naar “Superzoom”