Tekentablet i.p.v. muis?

Discussies over fotobewerking en archivering
Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Tekentablet i.p.v. muis?

Bericht door Skippy » wo jun 20 2007 11:44 am

Ik overweeg een tekentablet te kopen. De laatste tijd breng ik privé veel tijd achter de pc door (m.n. Capture NX en Photoshop).
Dit naast mijn werk dat ook grotendeels uit "muizen" bestaat. In het verleden ben ik al eens geplaagd door RSI-klachten.

Heeft iemand ervaring met een tekentablet en m.n. het aspect of het gebruik hiervan minder belastend is voor schouder/arm/pols dan een muis?

Ik heb op het forum al een ander topic gelezen hierover waaruit blijkt dat een Wacom A5 een goede keuze zou zijn. In dit topic wordt echter niet ingegaan op het ergonomieaspect vandaar dat ik een nieuw topic start.

Groet

Skippy

paparazzi

Bericht door paparazzi » wo jun 20 2007 12:04 pm

Ik volg met belangstelling!

Heb sinds mijn gebroken hand ook muisklachten, maar aan de andere kant is schrijven met 'n pen sindsdien nog problematischer, dus zou het eens moeten uitproberen of het voor mij tot 'n betere precisie kan leiden of juist lastiger wordt.

Rogier

Bericht door Rogier » wo jun 20 2007 12:09 pm

Ik heb een Wacom A6 erbij. Deze gebruik ik met name voor de afwisseling. Ik heb in het verleden thuis gezeten door RSI klachten, en ik merk dat het afwisselen tussen pen en muis helpt om klachten te voorkomen. Een tablet vind ik vooral in Phtoshop met clonen en healen etc. erg prettig werken. Als het je om precisie gaat zou ik minimaal A5 nemen, mischien zelfs A4.

Skippy
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Skippy » wo jun 20 2007 12:13 pm

@ Papparazzi

Wat mij een groot voordeel lijkt is dat een tekentablet zgn. absolute positionering heeft, d.w.z. rand tablet is rand beeldscherm. Een muis til je constant op is dan niet meer nodig met je tekenpen.

Oh ja, zo'n Wacom A5 Wide (voor breedbeeld) is wel duur, plm. € 420.

Groet

Skippy

paparazzi

Bericht door paparazzi » wo jun 20 2007 12:19 pm

Heb net ook even zitten googlen en schrok dus vooral van de prijs. :D
Zou 'ns zo'n ding moeten kunnen lenen voor 'n dagje om te kijken of het iets is, want een paar tientjes aan 'n miskoop uitgeven vind ik niet zo erg, maar met deze bedragen (A4 zelfs over de 500 euro!) vind ik dat toch te gortig worden.

Moet eerst binnenkort 'n nieuwe muis kopen, mijn logitech laadt niet meer op, dus ben bang dat ie vandaag of morgen echt de geest gaat geven.

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

tekentablet

Bericht door George Fennes » wo jun 20 2007 12:21 pm

Ik heb eens gelezen dat je RSI klachten met het gebruik van een tekentablet niet voorkomt.

Zelf zit ik het ook wel eens te overwegen, een tekentablet zou nauwkeuriger zijn dan een muis.

Wat RSI betreft denk ik wel dat het afwisselen van muis naar Tekentablet toch wel iets voordeel moet bieden.

De stand van je hand is toch iets anders, je zal je spieren iets anders gebruiken.

Dus afwisseling lijkt mij wel goed om te voorkomen.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

Brenzef
Forumlid
Forumlid

Bericht door Brenzef » wo jun 20 2007 12:53 pm

Een tablet is voor mij geen vervaning voor de muis.
Wel perfect om te sjoppen, maar de mjuis is vaak handiger (lees sneller) voor andere !edit acties.

Beide dus.
Ik heb een Wacom die voor fotobewerking perfect werkt.

Polling

Bericht door Polling » wo jun 20 2007 1:35 pm

Ik heb de allerkleinste wacom, en gebruik nooit meer de muis. Maar of het voor rsi handig is, weet ik niet. Ik merk dat ik regelmatig zit te typen met de pen nog in mijn hand, en ik heb ook een eeltknobbeltje op de binnenkant van mijn middelvinger, door het langdurig vasthouden van de pen...

SwederD70
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door SwederD70 » wo jun 20 2007 1:38 pm

Wat ik me heriner van een tablet & pen (ervaring) is dat de bediening niet erg licht en makkelijk ging.
Kost relatief veel kracht om te klikken en dat is iets wat je dus niet moet hebben wil je rsi voorkomen. Puntje van de pen moet je te ver indrukken en druk je soms weg (pen hou je scheef). Knopjes die je met de wijsvinger bedient gaan zwaar.
Ook moet de ergonomie van de pen je aanstaan, net als dat bij muizen is.

Nou weet ik niet hoe de nieuwste modellen het doen maar dit is iets wat perfect zou moeten werken wil ik aan een tablet…
Niet Ziet Jij Wat Zie Zie, Ik Ik

https://www.flickr.com/photos/roder16078/

George Fennes
Clublid
Clublid

RSI

Bericht door George Fennes » wo jun 20 2007 1:45 pm

Zoals Brenzef schreef:

Code: Selecteer alles

Beide dus. 
Ik heb een Wacom die voor fotobewerking perfect werkt. 

Door de afwisseling zou je RSI kunnen verminderen of er minder snel last van kunnen krijgen.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

Skippy
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Skippy » wo jun 20 2007 5:14 pm

Voor de geïnteresseerden een test van de Wacom Intuos3 Wide A6

http://www.pocket-lint.co.uk/reviews/re ... blet.phtml

Dit liijkt me een mooi ding. Niet te groot en nog enigzins betaalbaar, plm. € 225. Prima als aanvulling op een muis.

Groet

Skippy

evertfoto

Bericht door evertfoto » wo jun 20 2007 5:40 pm

Heb zelf een ooit tekentableau (ruim A4) met pen en muis gekocht bij de Aldi van het merk Medion (€50), omdat Wacom even niet te betalen was.
Ben linkshandig, zodat ik links met de pen werk en rechts met de muis.
Bevalt mij prima, weet alleen niet of ze nog te koop zijn.

koentor

Bericht door koentor » wo jun 20 2007 6:47 pm

ik vind t erg prettig om mee te werken als ik uren met de muis heb zitten klooien. punt is dat mn pc niet te snel is, dus dan hobbelt ie er soms een beetje achteraan, maar ik denk wel dat het minder klachten geeft op de lange termijn omdat het een natuurlijkere houding is dan muizen

Frans
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Frans » wo jun 20 2007 7:00 pm

Hallo Skippy,

Ik heb een paar jaar geleden ook RSI klachten gehad,
sindsdien gebruik ik zowel op mijn werk als thuis:
links een Wacom A6 tablet
rechts een ergonomische muis type "Anir" zie ook
http://www.backshop.nl/prod_display.php?prodid=2
Die muis was wel effe wennen, maar nu wil ik geen andere meer.
Het gebruik van zowel het tablet als die muis vergt wel een goede afstemming
van de hoogte van het bureaublad en de hoogte van armleuningen van je stoel.

Groeten Frans
Laatst gewijzigd door Frans op wo jun 20 2007 8:49 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

HenkG
Forumlid
Forumlid

Bericht door HenkG » wo jun 20 2007 8:02 pm

Dag Skippy,

Al jarenlang maak ik gebruik van een Wacom A6 tekenbord. Met name voor bewerkingen in Photoshop. Het bordje is goed betaalbaar en werkt perfect. Je kunt zóver inzoomen op je foto dat je op pixelniveau, als je dat zou willen, kunt werken. Al het 'tekenwerk' in Photoshop, het selecteren, maskeren, klonen, noem maar op gaat veel gemakkelijker met een pen dan met een muis. Bijvoorbeeld bij het klonen moet je iedere keer opnieuw je linker muistoets indrukken, met de pen gaat dat alsof je aan het tekenen bent. Het bordje is klein genoeg om niet in de weg te liggen. Je kunt makkelijk en snel wisselen tussen muis en tekenpen. Een Wacom Graphire Classic kost rond de € 100,-. Dat is natuurlijk niet niks, maar je er écht een buil aan vallen dat lukt ook niet. Kun je altijd nog beslissen of je € 800,- wilt uitgeven aan een A3-formaat...

Groet,

Henk

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”