overbelichting
Re: overbelichting
Is dat een oplossing, of een workaround voor een probleem van ander aard? Ik denk dat tweede.
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Geen probleem, meer een workaround. Standaard heb ik mijn camera altijd op Neutral staan. Eventueel ga ik later in Capture NX2 naar "Standard", maar dat is meer uitzondering als regel. Meestal pas ik curves en levels aan.
Vriendelijke groet, Léon Obers
- a vgastel
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
foto van toepus

met exif gegevens
toepus deze link die ik je stuurde in pb is deze foto alleen is het dubbeltje niet gevallen probeer plaatsing nu zelf eens
mvgr bert

met exif gegevens
toepus deze link die ik je stuurde in pb is deze foto alleen is het dubbeltje niet gevallen probeer plaatsing nu zelf eens
mvgr bert
mvgr bert
Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8
Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8
Ai, hier is je iTTL wel erg de mist in gegaan, of eigenlijk ook niet. Donkere achtergrond met hier de twee personen op de voorgrond ben je "verplicht" zelf in te grijpen door je de flitssterkte (FEC) drastisch terug te draaien. Je zou hier denk ik snel uitkomen op FEC -2 tot mogelijk iets meer.
Je camera meet het hele plaatje en "ziet" te weinig flitslicht retour komen (voorflits). Daarop volgt het commando, volle bak licht erop en bam, de personen zien naar 10 minuten nog sterretjes. In dit soort gevallen moet je de techniek helpen door je flitser te temperen. Histogrammen raadplegen is hier ook het motto. Kijk maar eens hoe die clippen aan de rechter zijde.
Hope this helps,
ALE
Je camera meet het hele plaatje en "ziet" te weinig flitslicht retour komen (voorflits). Daarop volgt het commando, volle bak licht erop en bam, de personen zien naar 10 minuten nog sterretjes. In dit soort gevallen moet je de techniek helpen door je flitser te temperen. Histogrammen raadplegen is hier ook het motto. Kijk maar eens hoe die clippen aan de rechter zijde.
Hope this helps,
ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters
Voor A vgastel:
Nog een foto met SB600 met flitser recht omhoog. Ik denk dat het plaatsen van de foto nu goed is. Over de kwaliteit van de foto laat ik aan jullie over.

Uploaded with ImageShack.us
Gr toepus :mrgreen:
Nog een foto met SB600 met flitser recht omhoog. Ik denk dat het plaatsen van de foto nu goed is. Over de kwaliteit van de foto laat ik aan jullie over.

Uploaded with ImageShack.us
Gr toepus :mrgreen:
D3100
Sigma 70-200mm f2.8 APO IFII HSM ; Tamron 17-50mm f/2.8
SB-600
SB-600
- ReneG
- Clublid
- Contacteer:
Redelijk aardige belichting lijkt me, misschien nog een tikje meer licht nodig. Maar let even op die lijst die ze in handen hebben. Je 'bounced' via het plafond, het licht komt dus van boven. Maar nu valt de schaduw van de lijst die ze vast hebben op de bovenkant van de hoofden en een beetje op het voorhoofd. Dat is in dit geval in de nabewerking nog wel te corrigeren, maar met dat soort zaken moet je ook rekening houden. (Dat is trouwens makkelijker gezegd dan gedaan.toepus schreef:Over de kwaliteit van de foto laat ik aan jullie over.

PS: Ik lijk nogal wat ruis te zien in de foto... had je de ISO hoog staan? Ik zie geen EXIF...
Spul waarmee je foto's maakt...
Als ik dubbelklik op de foto zie ik alle gegevens staan. ISO was 400had je de ISO hoog staan? Ik zie geen EXIF...
Toepus :mrgreen:
D3100
SB-600
SB-600
- ReneG
- Clublid
- Contacteer:
Hey nu doet ie het wel... eerst stuurde hij me naar imageshack...toepus schreef:Als ik dubbelklik op de foto zie ik alle gegevens staan. ISO was 400had je de ISO hoog staan? Ik zie geen EXIF...

Ik vind het toch wel een vreemde ruis voor ISO400... of ben ik de enige die dat ziet?
Spul waarmee je foto's maakt...
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Maar dan wellicht wel met inbegrip van een omnibounce, of mogelijk het witte flitser reflexieplaatje omhoog geschoven of ander flits accessoire.toepus schreef:Voor A vgastel:
Nog een foto met SB600 met flitser recht omhoog.
Je ziet duidelijk 2 soorten schaduwen. Een wat zachte die meer van bovenuit komt vanuit een meer indirecte verlichting.
Een wat smalle en harde schaduw rechtstreeks vanaf de flitser door wellicht het zijkantje van de omnibounce heen of het witte reflexiplaatje.
Met name te zien bij de ballon. Tevens zie je op de ballon zelf twee verschillende hotspots hoe de samenstelling van het licht is en waar het ongeveer vandaan komt.
Een "kale" flitser (zonder gebruik van een accessoire) recht omhoog geplaatst geeft nooit dit karakter aan licht af.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Er zat idd een omnibounce op de flitser.
Goed gezien Léon
Goed gezien Léon

D3100
SB-600
SB-600
Hij is zeker beter. Wel saai / vlak verlicht.