Landgoed de Laagt

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.
Plaats reactie
ErikB
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Landgoed de Laagt

Bericht door ErikB » za mei 21 2011 5:30 pm

Omdat ik over ongeveer 1,5 maand alweer vakantie heb, en ik geen plannen heb dit jaar, heb ik besloten om dit jaar de omgeving zo goed mogelijk vast te leggen. Dat houdt in dat ik Landgoed Den Treek-Henschoten ga vastleggen. Het landgoed heeft onder zich nog weer kleinere landschappen waar De Laagt er een van is. Daar ben ik vandaag naartoe gegaan. De omstandigheden waar goed voor wat ik in mijn hoofd had. Ik heb dat bereikt met een lichte HDR die naar mijn idee goed gelukt is.
Natuurlijk ben ik ook weer benieuwd naar jullie ongezouten mening, dus laat maar horen wat jullie vinden! :)

1. Uitzicht op het berghuis
Afbeelding
2. Uitzicht de andere kant op, halverwege vanaf het berghuis
Afbeelding

Oja, het gebouw op het landgoed heet het berghuis, vanwege het feit dat het huis op een iets hoger punt staat. De opdrachtgever wilde toen een landschapspark aanleggen met daarop een jachthuis met een mooi uitzicht. Dat huis kwam er, het uitzicht was er. Alleen het landschap wat hij in gedachten had mislukte. Doordat er geen water naartoe getransporteerd kon worden (te laag grondwater) mislukte het plan om vijvers aan te leggen. De opdrachtgever heeft toen een ander landgoed gezocht in de buurt van Zeist. En tja, het jachthuis bleef mooi staan :)

Patrick
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Landgoed de Laagt

Bericht door Patrick » zo mei 22 2011 12:05 am

Op zich prima foto's. Mooie composities.

Van mij hoeft dat HDR effect alleen niet zo. Kwestie van smaak en zo. Waarom vond je het hier nodig? Dat ontgaat me een beetje...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

ErikB
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ErikB » zo mei 22 2011 8:37 am

Bedankt voor je reactie Patrick :)

Ik had vooraf een bepaald plaatje in m'n hoofd met een bepaalde kleurtoon. Uit ervaring weet ik dat die kleuren alleen met HDR te krijgen zijn. Door een lichte HDR bewerking te gebruiken krijg je betere doortekening en zachtere kleuren die je zonder HDR zou missen.
Daarbij was het nodig voor het verschil tussen lucht en land, een grijsverloop gebruiken kan hier namelijk niet.

De keuze voor HDR is dus een combinatie van factoren ;)

weimaraner
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door weimaraner » zo mei 22 2011 12:33 pm

Mooie platen met erg goede composities, waarbij ik die van de eerste het sterkst vind. Belichting is mooi in evenwicht door de HDR techniek al zie ik wel wat halo's rond de bomen - maar deze zijn niet "te" en ik vind ze dan ook niet storend.

Plaats reactie

Terug naar “Fotobespreking”