BULB fotografie
BULB fotografie
Halllo ik wil gaan experimenteren met bulbfotografie. Als ik mijn D300 op BULB zet en ik klik op de ontspanknop druk blijft de sluiter niet open staan maar klapt deze direkt weer dicht.
Zijn daar ook bepaalde instellingen voor zodat je de sluiter open kunt laten staan?
Gert
Zijn daar ook bepaalde instellingen voor zodat je de sluiter open kunt laten staan?
Gert
- ReneG
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: BULB fotografie
Bulb werkt inderdaad door de sluiterknop ingedrukt te houden. Normaal gebruik je hiervoor dan ook een afstandsbediening (dat is bij lange sluitertijden sowieso aan te bevelen, anders krijg je onscherpte als je camera beweegt, en dat doet hij als je een knop ingedrukt moet houden).
Op veel afstandsbedieningen kun je de sluiterknop 'vastzetten'; Die heb je (namaak) vanaf +/- 15 euro. Op duurdere (draadloze) modellen kun je dat zelfs helemaal programmeren (op basis van tijd) en hoef je na de eerste druk op de knop niets meer te doen.
Op veel afstandsbedieningen kun je de sluiterknop 'vastzetten'; Die heb je (namaak) vanaf +/- 15 euro. Op duurdere (draadloze) modellen kun je dat zelfs helemaal programmeren (op basis van tijd) en hoef je na de eerste druk op de knop niets meer te doen.
Spul waarmee je foto's maakt...
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Beste Gert,
Wat je zoekt is de instelling T voor Tijdopnames (in tegensteling tot B - bulb).
Helaas is die op "moderne" kamera's meestal niet voorhanden.
de tip met 'vastzetten'; op een draadontspanner geeft hetzelfde effect.
Let wel op het stroomverbruik: sommige kamera's vreeeten stroom als de sluiter open staat en converteren die energie in warmte -binnen de kamera-.
Groeten, Gijs
Wat je zoekt is de instelling T voor Tijdopnames (in tegensteling tot B - bulb).
Helaas is die op "moderne" kamera's meestal niet voorhanden.
de tip met 'vastzetten'; op een draadontspanner geeft hetzelfde effect.
Let wel op het stroomverbruik: sommige kamera's vreeeten stroom als de sluiter open staat en converteren die energie in warmte -binnen de kamera-.
Groeten, Gijs
Laatst gewijzigd door gijs sandberg op ma mei 23 2011 4:28 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
- ReneG
- Clublid
- Contacteer:
Oh en nog iets: Mocht je trilling willen voorkomen door de sluiter (al zal dat met die extreem lange sluitertijden dan weer minder effect hebben) gebruik dan ook MuP of spiegelvoorontspanning.
Spul waarmee je foto's maakt...
- MauritsD
- Clublid
Dat heb ik me idd ook al eens afgevraagd. Die MuP is toch alleen voor een bepaalde range relevant?ReneG schreef:Oh en nog iets: Mocht je trilling willen voorkomen door de sluiter (al zal dat met die extreem lange sluitertijden dan weer minder effect hebben) gebruik dan ook MuP of spiegelvoorontspanning.
Bijvoorbeeld tussen 1/4s en 4s. Daaronder en daarboven heeft m.i. de MuP niet zoveel effect meer.
Iemand wel eens mee geexperimenteerd?
"Er zij licht; en er was licht." (Genesis 1:3)
Nikon heeft daar mooi op ingespeeld !
Nikon heeft daar mooi op ingespeeld !
- ArjanL
- Forumlid
- Contacteer:
Bulb = blijven drukken
Time = tweemaal drukken.
Time = tweemaal drukken.
http://www.arjanlaging.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!
Dank jullie wel voor de reacties.
Dan ben ik dus wel een draad ontspanner nodig die ik in kan stellen.
De MUP kun je daar dan ook hetzelfde effect mee krijgen?
Dan ben ik dus wel een draad ontspanner nodig die ik in kan stellen.
De MUP kun je daar dan ook hetzelfde effect mee krijgen?
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
re: De MUP kun je daar dan ook hetzelfde effect mee krijgen?
Beste Gert,
Je spreekt voor mij in raadselen.
Kan je de vraag toelichten?
gokje: je vraagt je af of de "mirror prerelease" een time/bulb achtige actie produceert met vertraagd dichtgaan van de sluiter: m.i. niet.
tip: bij vele kamera's kan je zeeer lange sluitertijden instellen, wellicht helpt dat. maar ja, dat is geen Bulp, of Blup fotografie, zoals je dit onderwerp startte.
Groeten, Gijs
Je spreekt voor mij in raadselen.
Kan je de vraag toelichten?
gokje: je vraagt je af of de "mirror prerelease" een time/bulb achtige actie produceert met vertraagd dichtgaan van de sluiter: m.i. niet.
tip: bij vele kamera's kan je zeeer lange sluitertijden instellen, wellicht helpt dat. maar ja, dat is geen Bulp, of Blup fotografie, zoals je dit onderwerp startte.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Hallo Gijs.
Ik vroeg mij af of mup hetzelfde was als Bulb, dat is dus niet het geval.
Maar ik heb net zo´n kabel gekocht
kan ik vanaaf gaan oefenen met Bulb en hopen dat het morgen flink onweert
Dat met lange sluitertijden heb ik ook geprobeerd met als resultaat heel veel ruis en heel veel overbelichting van de straatverlichting en dat wil ik dus tegen gaan.
Groeten Gert
Ik vroeg mij af of mup hetzelfde was als Bulb, dat is dus niet het geval.
Maar ik heb net zo´n kabel gekocht

kan ik vanaaf gaan oefenen met Bulb en hopen dat het morgen flink onweert

Dat met lange sluitertijden heb ik ook geprobeerd met als resultaat heel veel ruis en heel veel overbelichting van de straatverlichting en dat wil ik dus tegen gaan.
Groeten Gert