Welke kelvin graden voor binnenfoto's met flitser?

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Diana Sinclair
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Welke kelvin graden voor binnenfoto's met flitser?

Bericht door Diana Sinclair » wo mei 25 2011 9:05 pm

Hallo,

Ik heb een vraag over de WB instellen op Kelvin graden. Ik had van iemand via het forum een tip gekregen om buiten foto's te maken met WB op Kelvin graden 5260, wat ik ook al geprobeerd heb.

Ik heb begin april een stuidio workshop gevolgd met studioflitsers en daar werd de deelnemers geadviseerd om de WB op Kelvingraden 4760 te zetten en voor de deelnemers met een Nikon camera de iso op 200.

Nu is mijn vraag als je gewoon binnen foto's maakt met een Nikon D90 en SB-600 met een Nikkor 16-85 kan ik dan ook Kelvin graden 4760 aanhouden?

Of zijn daar andere meningen over of iemand met ervaringstips?

Ik hoor het graag.

Vast bedankt.

Groetjes,

Diana Sinclair
Nikon D90; Nikon D700; lenzen Nikkor AF 50 mm F 1.4 G, Nikkor 24-85 VR f 3.5-5.6, Nikkor AF-S 35 mm F 1.8, Nikkor 70-300
F 4.5-5.6, SB-900

Rob Smit
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Welke kelvin graden voor binnenfoto's met flitser?

Bericht door Rob Smit » wo mei 25 2011 9:30 pm

Maak een foto zoals je die uiteindelijk wilt fotograferen.
Plaats een wit/grijskaart (A4 werkt ook prima) ergens binnen de kaders.
Stel daar je witbalans op af en kijk op hoeveel kelvin je uitkomt.

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » wo mei 25 2011 9:41 pm

Hangt af van het overige licht, en bijvoorbeeld de kleur van het plafond waar je tegen bounct.

Buiten een vaste witbalans gebruiken is ook niet verstandig. Probeer maar om nu een foto te maken met die witbalans en morgen in de volle zon wederom...

Rick S.

Bericht door Rick S. » wo mei 25 2011 9:45 pm

Fotografeer in RAW en je kunt je WB achteraf nog veranderen. Auto WB werkt in heel veel gevallen prima, ga je een specifieke opdracht doen waarbij je de tijd kan nemen voor je foto is het makkelijk een grijskaart mee te fotograferen in een van je foto's.
Of je maakt beeldvullend van je grijskaart een foto en gebruikt die als preset WB.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » wo mei 25 2011 10:19 pm

Diana Sinclair schreef: Nu is mijn vraag als je gewoon binnen foto's maakt met een Nikon D90 en SB-600 met een Nikkor 16-85 kan ik dan ook Kelvin graden 4760 aanhouden?
De gekozen specifieke wit-balans waarden eerder genoemd in de eerste reactie vind ik wat vreemd opgesteld.
Waarom 4760 en niet 4500 of 5000 ???
Als je nu een flitser wilt combineren met aanwezig licht binnen, is het afhankelijk van het licht binnen enerzijds, en anderzijds het naar min of meer dezelfde waarde afregelen voor de witbalans van de flitser ten opzichte van het aanwezige licht.

Fotografeer je binnen met gloeilamplicht, is de kleurtemperatuur van lampen eerder in de buurt van 2600 graden Kelvin.
Dan moet je het koele flitslicht corrigeren met een gel-filter zodat het licht van de flitser min of meer hetzelfde licht gaat uitstralen als die gloeilampen.

Kun je verder een manuele preset witbalans setting voor je camera instellen of een meting doen op een grijskaart.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”