Bruiloft fotografie... Helluppppp!!!

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie
Plaats reactie
sjitmeel

Bruiloft fotografie... Helluppppp!!!

Bericht door sjitmeel » wo mei 25 2011 1:27 pm

Beste Leden,

om maar gelijk met de deur in huis te vallen; ik heb jaren gefotografeerd met Canon, inmiddels 1,5 jaar niet meer gefotografeerd wegens omstandigheden, al mijn apparatuur met pijn in mn hart moeten verkopen. Maar gelukkig kan ik het fotograferen nu weer oppaken.... en jawel... met Nikon :D

Nu is mijn issue: ik wil wat bruiloft reportages maken, en heb een budget van rond de 1500euro voor alleen debody en lens(en). Accesoires komt er dan nog los bij. Ik durft te zeggen dat ik best nieuw ben op gebied van de laatste ontwikkelingen met Nikon, maar ik heb me laten vertellen dat de D7000 geen slechte body is. Ook had ik gelezen dat de 18-200mm vr II het niet slecht zou doen op de D7000, maar doe ik hier een goede keuze aan?

Of hebben jullie een beter alternatief?

Alvast onwijs bedankt.

G

MauritsD
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: Bruiloft fotografie... Helluppppp!!!

Bericht door MauritsD » wo mei 25 2011 1:57 pm

Welkom hier.

Ik denk dat de 18-200mm de D7000 wel tekort doet. De 18-200 is een aardige allround-lens, lekker makkelijk, maar dit grote bereik kost wel kwaliteit en dat zie je op de D7000 denk ik wel.

Zou dan eerder de 16-85 of een 17-50/2.8 erbij doen en later uitbreiden met tele...
"Er zij licht; en er was licht." (Genesis 1:3)
Nikon heeft daar mooi op ingespeeld !

Dochoff

Bericht door Dochoff » wo mei 25 2011 2:09 pm

Welkom op dit leuke en interessante forum,

er is net een draadje gestart met een soorgelijke vraag met hetzelfde budget:

http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 18&t=32603" onclick="window.open(this.href);return false;

Hoewel het daar niet om bruiloft fotografie gaat, wellicht interessant, vooral de reacties.

Succes.

Melliw
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Melliw » wo mei 25 2011 2:12 pm

Ik ben bang dat een bruiloftsfotograaf een iets groter budget moet hebben.
- 2 body's (een FX en een DX?)
- standaard objectief: 24-70, 35 of 50mm
- lichte tele: 85, 105, 135 of 70-200mm
- groothoek wellicht?
- 1 of 2 flitsers
- nodige hulpmiddelen, filters, softboxen, draadontspanners, grijskaarten enz.

Totaal ben je dan misschien net klaar met 4000 EUR.
E.e.a. natuurlijk afhankelijk van je eigen stijl van fotograferen.
BrinksFotografie

I believe that the greatest tool we have as photographer is our own two feet.

Fastkids

Bericht door Fastkids » wo mei 25 2011 2:23 pm

Welkom op het forum.

De D7000 is zeker een super camera. Maar ik ben het met Melliw eens dat 1 body wel tricky is voor bruiloft fotografie. 2x een D7000 zou toch wel beter zijn. Ik denk niet dat het direct een Full Frame moet zijn.
Kwa lenzen zou ik zeker denk aan:
- 17-50 2.8
- 70-200 2.8 of minimaal 90mm 2.8 / 85mm 1.8
Dan kun je op de ene body de 17-50 houden, op de 2e body de andere lens.
Zorg voor voldoende geheugen opslag (sd-kaartjes).

Succes met je keuze (overgens bericht is wel in verkeerde groep geplaatst lijkt me)

Goodje

Bericht door Goodje » wo mei 25 2011 4:02 pm

Ook welkom op dit mooie forum :huh:

Rick S.

Bericht door Rick S. » wo mei 25 2011 5:18 pm

Ik fotografeer regelmatig bruiloften samen met een vriend van me en wij huren iig meestal 2 x D3(s)/D700 i.c.m. de gangbare kwalitatief goede objectieven zoals de 70-200, 14-24 en 24-70.
Onze eigen camera's D80 en D300 gebruiken we om de 50mm f1.8 op te zetten voor de detailshots.
De kosten voor de huur van de spullen verekenen we gewoon in de prijs voor de bruiloft, je hoeft je niet druk te maken om hoge ISO's te gebruiken en je hebt gewoon een hele goede kwaliteit lenzen en body's.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » wo mei 25 2011 9:36 pm

Wat is je doelstelling G? Professioneel fotograferen? Als hobby?

Bedenk dat een bruiloft fotograferen topsport met dito eisen is als je het goed wilt doen. Dat zie je wel aan de reacties hierboven.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

sjitmeel

Bericht door sjitmeel » wo mei 25 2011 9:48 pm

Wat een warmte hier... dank jullie wel voor de reacties.
Het was mij effe onduidelijk waar ik deze oproep moest plaatsten, dus vandaar dit draadje hier geopend.

Maar inderdaad... ook ik ben van mening dat 2 body's echt wel een must is. Alleen heb ik daar helaas niet de financiele middelen voor :wink2:

Ik weet dat bruiloft fotografie een vak appart is, en wil ik zeker niet voor een dubbeltje op de eerste rij zitten. Maar voor nu heb ik in mn hoofd zitten dat ik met rond de 1500 euro wel klaar kan zijn, en wanneer er een shoot komt , zal ik een body met een prime lens of een tele-zoom huren. Wellicht een makkelijke gedachte, maar waar een wil is...

Ik heb de 16-85mm even bekeken en stiekem ook nog de Tamron 17-50mm 2.8. Mijn keuze gaat uit naar de 16-85mm, omdat ik vroeger in een camera-speciaal zaak heb gewerkt en regelmatig Tamron (en Sigma) lenzen terug kreeg voor reparatie. Dus mn vertrouwen in B-merken is een beetje weg. Daarnaast ben ik, dankzij jullie, een beetje gaan kijken naar Prime lenzen, alleen ben ik daar nog niet helemaal uit welke keuze het word. Aanraders zijn uiteraard nog steeds welkom :D

Even voor de duidelijkheid; de eerste bruiloften die ik ga doen, zijn van bekende. De verdienste is geen hoofdprijs, maar die intentie heb ik (voor nu) ook helemaal niet. Eer ik de smaak te pakken heb kijk ik wel verder of ik uitbreid naar een hogere sigment cam en lenzen.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » wo mei 25 2011 10:05 pm

Ik doe geen bruiloften, maar als ik het zou moeten zou ik in ieder geval een hele goede standaardzoom willen hebben. Ik denk dat ik dat zou aanvullen met een macro-objectief van rond de 100mm, te gebruiken als portretobjectief, en je hebt de mogelijkheid de ringen, het boeket en zo goed te fotograferen. Goede flitser erbij en je hebt een soort absoluut minimum uitrusting.

Omdat je budget toch gewoon beperkt is zou ik voor een DX (moeten) kiezen. Iets als een D90, liever nog een D300s of eventueel een D7000. Standaardzoom: Nikon AFS 17-55 f2.8. Tweedehands doen die iets van 700 Euro. Macro: maakt niet zoveel uit welke. Ik ken geen slechte. Tamron 90mm is goed, maar idem de Sigma 105mm, Tokina 100mm. En zo zijn er nog een hele rij. Nikon maakt een betaalbare 60mm, die ik wat kort zou vinden. De 105mm VR is binnen je budget wat te hoog gegrepen.

Zoiets dus. Maar 1500 Euro is gewoon heel weinig voor serieuze spullen. En dat heb je toch eigenlijk wel nodig.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

sjitmeel

Bericht door sjitmeel » do mei 26 2011 8:22 pm

Ja het klopt wel wat je zegt.
Ik denk toch maar te overwegen om de D7000 aan te schaffen icm de 16-85mm, een 90mm Tamron en de Nikon SB 900 flitser. En dan zal ik voor nu een 2e body huren met een telezoom, wanneer de bruiloften zover is. Dank je wel voor de tips ;-)

Plaats reactie

Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”