slagschaduw bij groothoeklens 17-55
- JBD
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
slagschaduw bij groothoeklens 17-55
Is het mogelijk de ingebouwde flitser van de D300 uit te schakelen wanneer je de SB600 los als slaaf gebruikt? Ik krijg continu die verdraaide slagschaduw op de foto. Ik bedoel dus, kun jer er voor zorgen dat de flitser op de camera niet afgaat?
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: slagschaduw bij groothoeklens 17-55
Beste Joyce,
Ja, je kan de ingebouwde flitser uitschakelen, zie het handboek.
Soms ten overvloede is er een accessoire dat een kunststof infra-rood filter voor het flitsbuisje laat hangen.
Groeten, Gijs
Ja, je kan de ingebouwde flitser uitschakelen, zie het handboek.
Soms ten overvloede is er een accessoire dat een kunststof infra-rood filter voor het flitsbuisje laat hangen.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Je kunt via het menu de flitser uitzetten: "Persoonlijke instellingen", keuze "e3 commanderstand" , "ingebouwde flitser" op "--" ipv "DDL".
De cameraflitser geeft nu alleen de commanderflitsjes.
Maarrrr....bij mijn D300 is de flitslamp niet volledig uit als de foto gemaakt wordt. De lichtbijdrage is vrijwel nul, maar een reflectie in bv een ruit laat wel licht zien. Dit is alleen op te lossen met een IR filter voor de flitser. Nikon heeft er eentje, de SG-3IR bv hier
http://www.kamera-express.nl/product/nikon-sg-3ir/
Groet Hans.
De cameraflitser geeft nu alleen de commanderflitsjes.
Maarrrr....bij mijn D300 is de flitslamp niet volledig uit als de foto gemaakt wordt. De lichtbijdrage is vrijwel nul, maar een reflectie in bv een ruit laat wel licht zien. Dit is alleen op te lossen met een IR filter voor de flitser. Nikon heeft er eentje, de SG-3IR bv hier
http://www.kamera-express.nl/product/nikon-sg-3ir/
Groet Hans.
Nee, die flitst altijd mee, ook al zijn het lichte flitsjes die een commando bevatten. Uitzetten gaat niet.
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
De commandoflitsen zie je niet op de foto.Tom schreef:Nee, die flitst altijd mee, ook al zijn het lichte flitsjes die een commando bevatten. Uitzetten gaat niet.
Mijn ervaring is dat in sommige gevallen het tegendeel waar is.Patrick schreef:De commandoflitsen zie je niet op de foto.Tom schreef:Nee, die flitst altijd mee, ook al zijn het lichte flitsjes die een commando bevatten. Uitzetten gaat niet.
Dat IR filter ervoor verhelpt het wel natuurlijk.

- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
Vertel. De commandoflitsen horen plaats te vinden VOORDAT je sluiter opengaat...Tom schreef:Mijn ervaring is dat in sommige gevallen het tegendeel waar is.Patrick schreef:De commandoflitsen zie je niet op de foto.Tom schreef:Nee, die flitst altijd mee, ook al zijn het lichte flitsjes die een commando bevatten. Uitzetten gaat niet.
Dat IR filter ervoor verhelpt het wel natuurlijk.
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
Ze Zijn wel zichtbaar als je tegen het achterste gordijn flitst.
De trigger flits vind dan plaats vlak voor de echte flits. En bij wanneer je tegen het achterste gordijn flitst is de sluiter dus al open.
Bij normaal flitsen is hij idd niet sichtbaar.
De trigger flits vind dan plaats vlak voor de echte flits. En bij wanneer je tegen het achterste gordijn flitst is de sluiter dus al open.
Bij normaal flitsen is hij idd niet sichtbaar.
Zojuist getest voor de spiegel, op 1/250e en op 1/3e, om eea uit te sluiten. In beide gevallen is de commanderflits zichtbaar.Patrick schreef:Vertel. De commandoflitsen horen plaats te vinden VOORDAT je sluiter opengaat...
- JBD
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Uhhhhh wie heeft er nu gelijk???

- Roelof
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
Tom heeft gelijk, als je in de spiegel flitst, dan zie je de commander altijd. (Ook zelf geprobeerd)Blacksheep schreef:Uhhhhh wie heeft er nu gelijk???![]()
![]()
Als je de commander minimaliseert heb je geen last van de slagschaduw van je zonnekap en daar ging het je om, dus het antwoord van Gijs en Patrick is goed genoeg.
De SG-3IR van Hans is de goedkoopste 'complete' optie. De SU-800 is de duurste optie, maar ik geloof dat ik de eerste in dit draadje ben die hem noemt, geen aandacht aan schenken, tenzij je hem al hebt in een R1C1 combi.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.
Mogelijkheid is dat Nikon de hoofdflits beperkt tot 1/128 vermogen (om "technische redenen" of zoiets), waardoor de lichtbijdrage aan de foto bijna nul is.
Je kunt niet zeggen welke flitsen je ziet; wel dat je in een spiegelend vlak een flits ziet.
Groet Hans.
Je kunt niet zeggen welke flitsen je ziet; wel dat je in een spiegelend vlak een flits ziet.
Groet Hans.
- hvds
- Forumlid
- Contacteer:
Blacksheep schreef:Is het mogelijk de ingebouwde flitser van de D300 uit te schakelen wanneer je de SB600 los als slaaf gebruikt? Ik krijg continu die verdraaide slagschaduw op de foto. Ik bedoel dus, kun jer er voor zorgen dat de flitser op de camera niet afgaat?
misschien de zonnekap er af halen?, volgens mij krijg daar de slagschaduw van
groet
henri
Nikon & Canon camera’s met glaswerkjes waar altijd wel wat beters voor te vinden zal zijn, maar waar ik best tevreden mee ben.
in the race for quality there is no finish line!
in the race for quality there is no finish line!
De 17-55 is best een dikzak, en vrij lang. Zonder zonnekap heb je er helaas ook nog wat last van.hvds schreef:Blacksheep schreef:Is het mogelijk de ingebouwde flitser van de D300 uit te schakelen wanneer je de SB600 los als slaaf gebruikt? Ik krijg continu die verdraaide slagschaduw op de foto. Ik bedoel dus, kun jer er voor zorgen dat de flitser op de camera niet afgaat?
misschien de zonnekap er af halen?, volgens mij krijg daar de slagschaduw van
groet
henri
- Jur
- Forumlid
- Contacteer:
Bij gebruik van de commander-instelling op "--" op mijn D300 en D700, in combinatie met van zonnekappen voorziene objectieven als AFS f/2.8/28-70 en AFS f/2.814-24G, zie ik geen spoor van slagschaduw.
Jur