Metz 50AF-1 vs SB 700 of SB 900
Metz 50AF-1 vs SB 700 of SB 900
Ik ben al weer een tijdje gewend geraakt aan mijn D90 en ga het liefst met een simpele tas en 1 (one size fits all) objectief (Nikkor 18-200) op pad. De onderwerpen varieren van natuur tot architectuur en mensen, dus redelijk veel verschil daarin. Ook qua licht geen specifieke voorkeur maar ik probeer altijd zoveel mogelijk met natuurlijk licht te werken. Ik ga altijd voor scherpte en veel scherptediepte maar vwb het licht doe ik dan wel een paar stapjes terug. Maar, en dat zal een ieder onderschrijven, soms ontkom je niet aan een flitser en het ingebouwde flitsertje stelt dan niet veel voor. Nu blijkt dat mijn oude Metz 45 CT het niet meer doet ben ik op zoek naar een nieuwe flitser.
Ik ben de Metz 50AF-1 en de Nikon SB 700 met elkaar aan het vergelijken maar hoor graag adviezen van een ieder die er ervaring mee heeft. De Metz heeft een veel hogere lichtopbrengst (en is goedkoper) maar ik denk dat voor mijn toepassingen misschien toch de SB700 beter uit de verf kan komen door een betere aansturing (Nikon op Nikon). Is dat ook zo? De SB 900 is aanzienlijk duurder maar komt ook qua richtgetal niet bij de Metz in de buurt.
Groet,
Chris
Ik ben de Metz 50AF-1 en de Nikon SB 700 met elkaar aan het vergelijken maar hoor graag adviezen van een ieder die er ervaring mee heeft. De Metz heeft een veel hogere lichtopbrengst (en is goedkoper) maar ik denk dat voor mijn toepassingen misschien toch de SB700 beter uit de verf kan komen door een betere aansturing (Nikon op Nikon). Is dat ook zo? De SB 900 is aanzienlijk duurder maar komt ook qua richtgetal niet bij de Metz in de buurt.
Groet,
Chris
-
OnlinePatrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: Metz 50AF-1 vs SB 700 of SB 900
Altijd zo veel mogelijk scherptediepte is niet het onderwerp, maar pik ik er even uit. Waarom zou je dat willen? Koop dan een compactcamera! Beperkte scherptediepte is juist een heel sterk stijlmiddel.
Maar daar gaat het hier niet om.
Koop gewoon de Nikon SB700. Verkijk je niet op de richtgetallen. Metz, maar ook Canon en zo, specificeren dat bij 105mm en ISO 100. Nikon bij 35mm. Dat scheelt een heel stuk! Als je het omrekent is het schijnbare verschil al een stuk kleiner. En dan nog; aan de SB700 heb je echt zat! En de zoomkop kan ook nog net iets meer de straal bundelen als het over grotere afstand moet gebeuren.
Maar daar gaat het hier niet om.
Koop gewoon de Nikon SB700. Verkijk je niet op de richtgetallen. Metz, maar ook Canon en zo, specificeren dat bij 105mm en ISO 100. Nikon bij 35mm. Dat scheelt een heel stuk! Als je het omrekent is het schijnbare verschil al een stuk kleiner. En dan nog; aan de SB700 heb je echt zat! En de zoomkop kan ook nog net iets meer de straal bundelen als het over grotere afstand moet gebeuren.
- a3h
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Chris,
Ik ben het helemaal met patrick eens over de richtgetallen. Iedere fabrikant heeft zijn eigen manier van meten, dus het is eigenlijk appels met peren vergelijken als je je blindstaart op he richtgetal. Als je de flitser op de camera gebruikt zou ik zeker voor nikon gaan. Ik gebuik zelf een sb600 en een sb900. Met de sb700 heb ik geen ervaring. De SB600 als voorganger van de sb700 is voor 'normaal' gebruik ruim voldoende, dus dat zal met de 700 ook wel goed zitten. Ik ben zelf wel erg enthuosiast over de 900. Veel instelmogelijkheden, veel licht en betrouwbaar. Hij is wel wat aan de grote kant....
Succes met de zoektocht.
Adry
Ik ben het helemaal met patrick eens over de richtgetallen. Iedere fabrikant heeft zijn eigen manier van meten, dus het is eigenlijk appels met peren vergelijken als je je blindstaart op he richtgetal. Als je de flitser op de camera gebruikt zou ik zeker voor nikon gaan. Ik gebuik zelf een sb600 en een sb900. Met de sb700 heb ik geen ervaring. De SB600 als voorganger van de sb700 is voor 'normaal' gebruik ruim voldoende, dus dat zal met de 700 ook wel goed zitten. Ik ben zelf wel erg enthuosiast over de 900. Veel instelmogelijkheden, veel licht en betrouwbaar. Hij is wel wat aan de grote kant....
Succes met de zoektocht.

Adry
D7100&D90
En een berg met toebehoren, aanvullingen en strobistmateriaal
En een berg met toebehoren, aanvullingen en strobistmateriaal
- Robert
- Clublid
- Contacteer:
De SB 700 gaat mee in een klein handige etui, waar de flitser geknikt in gaat.
Ik ga ook graag met een beperkte outfit in een kleine tas op pad.
De SB 900 schijnt recht in het etui te gaan en neemt veel meer ruimte in beslag heb ik in een ander draadje gelezen.
De SB 700 is verder een prima flitser.
Ik ga ook graag met een beperkte outfit in een kleine tas op pad.
De SB 900 schijnt recht in het etui te gaan en neemt veel meer ruimte in beslag heb ik in een ander draadje gelezen.
De SB 700 is verder een prima flitser.
groeten Robert
Dank voor alle 3 reacties,
Naast het feit dat ik me bewust ben geworden van het feit dat julle alle 3 wel echte Nikon fans zijn lijkt het me ook wel logisch dat een Nikon flitser op een Nikon camera het beste tot zijn recht komt. Ik wist alleen niet dat Metz het richtgetal meet op 105 mm en Nikon op 35 mm. Eigenlijk gewoon de kluit belazeren...., maar dat zien we meer bij specs vergelijkingen.
Ik heb overigens wel gelezen dat vreemd genoeg de SB 700 een lager RG heeft dan de 600. Dit blijft een downgrade in een upgrade. Waarom eigenlijk??
Dus ik denk dat ik aan de hand van jullie tips wel ga voor de SB 700. Zeker omdat 'ie ook handzaam is.
Nog even reagerend op Patrick: Ik ben een scherptefreak. Dat wil zeggen mijn onderwerp moet gestoken scherp zijn anders vindt ik het al minder aansprekend. Wat betreft scherptediepte als stijlmiddel heb je natuurlijk gelijk. Maar als ik op mijn voorkeursdiaframa 8 werk dan is er wel een relatief grote scherptediepte (en dan heb ik licht nodig).
Nogmaals bedankt.
CU
Naast het feit dat ik me bewust ben geworden van het feit dat julle alle 3 wel echte Nikon fans zijn lijkt het me ook wel logisch dat een Nikon flitser op een Nikon camera het beste tot zijn recht komt. Ik wist alleen niet dat Metz het richtgetal meet op 105 mm en Nikon op 35 mm. Eigenlijk gewoon de kluit belazeren...., maar dat zien we meer bij specs vergelijkingen.
Ik heb overigens wel gelezen dat vreemd genoeg de SB 700 een lager RG heeft dan de 600. Dit blijft een downgrade in een upgrade. Waarom eigenlijk??
Dus ik denk dat ik aan de hand van jullie tips wel ga voor de SB 700. Zeker omdat 'ie ook handzaam is.
Nog even reagerend op Patrick: Ik ben een scherptefreak. Dat wil zeggen mijn onderwerp moet gestoken scherp zijn anders vindt ik het al minder aansprekend. Wat betreft scherptediepte als stijlmiddel heb je natuurlijk gelijk. Maar als ik op mijn voorkeursdiaframa 8 werk dan is er wel een relatief grote scherptediepte (en dan heb ik licht nodig).
Nogmaals bedankt.
CU
-
OnlinePatrick
- Clublid
- Contacteer:
Daar ga je al. Mijn voorkeursdiafragma is f4.. wat overigens niet betekent dat mijn foto's niet scherp zijn.CU2 schreef:Nog even reagerend op Patrick: Ik ben een scherptefreak. Dat wil zeggen mijn onderwerp moet gestoken scherp zijn anders vindt ik het al minder aansprekend. Wat betreft scherptediepte als stijlmiddel heb je natuurlijk gelijk. Maar als ik op mijn voorkeursdiaframa 8 werk dan is er wel een relatief grote scherptediepte (en dan heb ik licht nodig).

-
Onlinegijs sandberg
- Clublid
Re: scherpte
Beste Cris,
Als je een flitser wilt gebruiken om alles van voor tot achteren scherp te krijgen zal je teleurgesteld worden door iedere flitser.
Zolang je de flitser op de kamera laat, zal er sprake zijn van verloop in belichting (de bekende donkere achtergrond).
Bij de lens die je noemt zou ik vooor een sb-900 of soort-krachtig model gaan, de lichtsterkte van de lens houdt niet over.
Groeten, Gijs
Nikon liefhebber, maar gebruikte vroeger al een Metz 402 met losse loodaccu's.
Als je een flitser wilt gebruiken om alles van voor tot achteren scherp te krijgen zal je teleurgesteld worden door iedere flitser.
Zolang je de flitser op de kamera laat, zal er sprake zijn van verloop in belichting (de bekende donkere achtergrond).
Bij de lens die je noemt zou ik vooor een sb-900 of soort-krachtig model gaan, de lichtsterkte van de lens houdt niet over.
Groeten, Gijs
Nikon liefhebber, maar gebruikte vroeger al een Metz 402 met losse loodaccu's.
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Eeen vraagje tussendoor. Het richtgetal de is max. overbrugging van het flistlicht, voor goede belichting, bij een diafragma 5.6 en 5 meter afstand en 100 ISO. Wat heeft de brandpuntsafstand voor een invloed hierop?
George
George
- JacTrum
- Clublid
Ik gebruik mijn hele leven al Metz flitsers. Inderdaad, begonnen met die grijze met losse loodaccu. Dus toen ik een flitser nodig had heb ik opnieuw een Metz gekocht (zie hieronder) en die heeft me nog nooit teleurgesteld. Toch denk ik dat ik, als ik nu een nieuwe flitser zou kopen, het een Nikon zou worden. Ten eerste omdat ik nu alweer iets meer Nikon fan ben dan twee jaar geleden, toen ik die flitser kocht en ten tweede omdat ALE altijd van die mooie verhalen schrijft over flitsen met Nikon flitsers:-) Maar verder: niets mis met Metz. Prima flitser.
Nikon D700 / Nikon 1.4/50 / NikonAF-S Nikkor 24-70mm 2.8 G ED / Nikon AF-S Nikkor 70-200mm 2.8GII / Micro Nikkor 2.8/105G ED / Nikon Speedlight SB910
-
- Forumlid
- Contacteer:
We komen wederom op de discussie Nikon of ander materiaal.
Ik denk dat het zo'n beetje is als met auto's, bevalt ie goed dan koop je de volgende keer weer zo'n zelfde merk.
Op dit moment sta ik ook voor de keuze van weer een Metz te kopen of een Nikon.
Nu heb ik een Mecablitz 48 af-1 en die doet het geweldig.
Ik zag dat deze flitser in 2008 een soort award gewonnen had, maar of dat alleszeggend is, ik weet het niet.
Mijn voorkeur gaat nu weer echt naar de Mecablitz 50 af-1 of toch weer zijn voorganger de 48 af-1 die nu wat goedkoper is door het vernieuwde model.
Ook is er een occassion bij kamerexpress voor de Mecablitz 58 af-1 voor 225 euri......., ook een zeer hoog aangeschreven flitser.
Toch moet ik bekennen dat mijn 48 af-1 niet alle functies ondersteund, wat de Nikon uiteraard wel doet.
Het stroboscopisch flitsen wordt niet ondersteund, de rest allemaal wel.
Kortom, ik moet een reserveflitser hebben voor een bruiloft, en ben toch licht geneigd te gaan voor het mijn vertrouwde merk, de Mecablitz.
vrgr
Tiny
Ik denk dat het zo'n beetje is als met auto's, bevalt ie goed dan koop je de volgende keer weer zo'n zelfde merk.
Op dit moment sta ik ook voor de keuze van weer een Metz te kopen of een Nikon.
Nu heb ik een Mecablitz 48 af-1 en die doet het geweldig.
Ik zag dat deze flitser in 2008 een soort award gewonnen had, maar of dat alleszeggend is, ik weet het niet.
Mijn voorkeur gaat nu weer echt naar de Mecablitz 50 af-1 of toch weer zijn voorganger de 48 af-1 die nu wat goedkoper is door het vernieuwde model.
Ook is er een occassion bij kamerexpress voor de Mecablitz 58 af-1 voor 225 euri......., ook een zeer hoog aangeschreven flitser.
Toch moet ik bekennen dat mijn 48 af-1 niet alle functies ondersteund, wat de Nikon uiteraard wel doet.
Het stroboscopisch flitsen wordt niet ondersteund, de rest allemaal wel.
Kortom, ik moet een reserveflitser hebben voor een bruiloft, en ben toch licht geneigd te gaan voor het mijn vertrouwde merk, de Mecablitz.
vrgr
Tiny
- Roelof
- Clublid
Een reserveflitser? Gewoon hetzelfde model nemen als je al hebt.jettiny schreef:Kortom, ik moet een reserveflitser hebben voor een bruiloft, en ben toch licht geneigd te gaan voor het mijn vertrouwde merk, de Mecablitz.
Maar even een vraagje. Kan jouw flitser via het CLS ook op afstand bediend worden, dus dat je op je camera een correctie kunt instellen op de flitser terwijl die een paar meter verderop staat of gewoon iTTL flitsen op afstand?
Als hij dat niet kan dan had je eerste flitser beter een SB-600 kunnen zijn en had je er nu een SB-700 bij kunnen kopen, dan had je niet alleen een reserveflitser gehad, maar ook een hele dot extra functionaliteit met een tweede flitser. Je zou dus alsnog (onder het motto: beter ten halve gekeerd dan ten volle gedwaald) een een SB-700 kunnen kopen, na de bruilolft je Metz verpatsen en een tweedehands SB-600 (of een nieuwe SB-700) erbij kunnen kopen.
Meerdere flitsers zijn leuker om samen te gebruiken dan alleen maar maar als reserve.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.
-
- Forumlid
- Contacteer:
Een reserveflitser iid voor bruiloften.
Ik heb echt een flitser nodig, ik heb geen lichtsterke objectieven zoals je ziet in het onderschrift, en een D80 die heel veel moeite heeft met de hoge ISO-waardes.
Als mijn camera er uitscheid dan heb ik de beschikking over een andere D80 of D5000.
Begeefd de flitser het, heb ik een groot probleem.
Dus daarom een flitser erbij voor reserve, maar uiteraard ook voor andere doeleinden.
Verder, In de slavestand doet de Metz dat wel Roelof die correcties, maar tegenwoordig werk ik liever met een triggerset, de Phottix Strato, en daar kan ik alleen manual de flitsers instellen.
Met zo'n triggerset ben je gewoon veel vrijer, maar dat hoef ik jou als ervaren fotograaf niet te vertellen.
Waarom ik ooit een Mecablitz heb gekocht ipv de SB600 ?
Eigenlijk heel eerlijk gezegd ben ik ook in de richtgetalvergelijking getrapt, net als velen denk ik, maar ook had ik zoiets van Metz heeft een goede en vertrouwde naam, en stond bij mij zeer hoog aangeschreven ivm de Duitse degelijkheid.
kan ie nog goed in Taiwan gemaakt worden hoor, weet ik niet.
Tot slot denk ik dat ik nu vijf weken voor de bruiloft niet moet gaan liggen modderen.
Wel neem ik je tip, overschakelen naar Nikon-flitser mee voor na de bruiloft.
Hartelijk dank voor je reactie.
vrgr
Tiny
Ik heb echt een flitser nodig, ik heb geen lichtsterke objectieven zoals je ziet in het onderschrift, en een D80 die heel veel moeite heeft met de hoge ISO-waardes.
Als mijn camera er uitscheid dan heb ik de beschikking over een andere D80 of D5000.
Begeefd de flitser het, heb ik een groot probleem.
Dus daarom een flitser erbij voor reserve, maar uiteraard ook voor andere doeleinden.
Verder, In de slavestand doet de Metz dat wel Roelof die correcties, maar tegenwoordig werk ik liever met een triggerset, de Phottix Strato, en daar kan ik alleen manual de flitsers instellen.
Met zo'n triggerset ben je gewoon veel vrijer, maar dat hoef ik jou als ervaren fotograaf niet te vertellen.

Waarom ik ooit een Mecablitz heb gekocht ipv de SB600 ?
Eigenlijk heel eerlijk gezegd ben ik ook in de richtgetalvergelijking getrapt, net als velen denk ik, maar ook had ik zoiets van Metz heeft een goede en vertrouwde naam, en stond bij mij zeer hoog aangeschreven ivm de Duitse degelijkheid.
kan ie nog goed in Taiwan gemaakt worden hoor, weet ik niet.

Tot slot denk ik dat ik nu vijf weken voor de bruiloft niet moet gaan liggen modderen.
Wel neem ik je tip, overschakelen naar Nikon-flitser mee voor na de bruiloft.
Hartelijk dank voor je reactie.
vrgr
Tiny
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Contacteer:
Toch leuk dit forum dat je zo weer wat info leest over jullie meningen,
Ik zelf zat te denken om een flitser te kopen een sb700 of sb900 voor de remote stand die er op zit mocht ik dat later willen gebruiken.
Maar lees dat de 700 wel heel goed is
Was al eens in de winkel wezen kijken en vond zelf de 900 nog al groot om mee te nemen.
Denk dat het toch wel een sb-700 gaat woorden.
Ik zelf zat te denken om een flitser te kopen een sb700 of sb900 voor de remote stand die er op zit mocht ik dat later willen gebruiken.
Maar lees dat de 700 wel heel goed is
Was al eens in de winkel wezen kijken en vond zelf de 900 nog al groot om mee te nemen.
Denk dat het toch wel een sb-700 gaat woorden.
nikon D750
nikor 18-85 af-s
nikor 70-300
nikor 50mm af 1:1.8
nikor 60mm micro
nikor 18-85 af-s
nikor 70-300
nikor 50mm af 1:1.8
nikor 60mm micro
-
- Forumlid
- Contacteer:
Inmiddels heb ik de Metz Mecablitz 50 AF-1 aangeschaft, en reeds uitgetest.
Wellicht om de keuze makkelijker te maken zal ik mijn bevindingen hier plaatsen.
De Mecablitz 48 AF-1 is een hele fijne flitser en heeft me nooit teleurgesteld.
Daardoor was ik voor een reserveflitser nog op zoek naar dezelfde.
Echter is er maar een webshop die ze levert, maar daar was de prijs zo hoog dat ie in de buurt kwam van de 50 AF-1, te weten 182 euro voor de 48 AF-1 en 195 euro voor de 50 AF-1.
Dat verschil vond ik zo minimaal dat ik toch voor de 50 AF-1 ben gegaan.
Toen de 50 AF-1 binnenkwam heb ik hem meteen grondig getest.
Het wieltje waarmee je de flitser vastzet op je camera is niet zo geribbeld als van de 48 AF-1.
Lastig om dat ie nou glad overkomt, en je steed het gevoel hebt van heb ik hem wel goed vast zitten.
Dan komen we op het motortje.
Die liet me in de steek.
Bij het snel inzoomen van mijn 18-200 mm objectief van Nikkor, zoomde het motortje van de flitser mee en bleef zo'n 10 seconden lang aan het vibreren/zoeken welke stand ie nou moest blijven staan.
Nog verschillende keren uitgeprobeerd, maar hij bleef dat doen.
Toen ik merkte dat het motortje ook nog eens meer herrie maakte dan zijn voorganger de 48 AF-1, was de maat vol.
Meteen retour gestuurd, dit kon niet goed zijn.
Na binnenkomst van de "nieuwe" 50 AF-1, weer meteen uitgetest.
Wederom had het motortje wat problemen met het plotseling inzoomen, maar dit was binnen de perken, ongeveer een seconde.
En na wat meerdere testen werd het alweer wat korter.
Alles bij elkaar genomen zie ik de opvolger van de 48 AF-1 niet als een geweldige verbetering.
Het enige verschil is dat ie wat meer bereik heeft ( voor mij niet echt merkbaar op dit moment, een metalen voetje, en een servo-mode optie, die ook voor de 48 AF-1 als firmwareupdate beschikbaar is).
Nee, Metz scoort niet met deze nieuwe flitser in mijn opinie.
Het is dat ik geen groot budget heb, maar anders zou ik echt voor de SB 700 gaan.
vrgr
Tiny
Wellicht om de keuze makkelijker te maken zal ik mijn bevindingen hier plaatsen.
De Mecablitz 48 AF-1 is een hele fijne flitser en heeft me nooit teleurgesteld.
Daardoor was ik voor een reserveflitser nog op zoek naar dezelfde.
Echter is er maar een webshop die ze levert, maar daar was de prijs zo hoog dat ie in de buurt kwam van de 50 AF-1, te weten 182 euro voor de 48 AF-1 en 195 euro voor de 50 AF-1.
Dat verschil vond ik zo minimaal dat ik toch voor de 50 AF-1 ben gegaan.
Toen de 50 AF-1 binnenkwam heb ik hem meteen grondig getest.
Het wieltje waarmee je de flitser vastzet op je camera is niet zo geribbeld als van de 48 AF-1.
Lastig om dat ie nou glad overkomt, en je steed het gevoel hebt van heb ik hem wel goed vast zitten.
Dan komen we op het motortje.
Die liet me in de steek.
Bij het snel inzoomen van mijn 18-200 mm objectief van Nikkor, zoomde het motortje van de flitser mee en bleef zo'n 10 seconden lang aan het vibreren/zoeken welke stand ie nou moest blijven staan.
Nog verschillende keren uitgeprobeerd, maar hij bleef dat doen.
Toen ik merkte dat het motortje ook nog eens meer herrie maakte dan zijn voorganger de 48 AF-1, was de maat vol.
Meteen retour gestuurd, dit kon niet goed zijn.
Na binnenkomst van de "nieuwe" 50 AF-1, weer meteen uitgetest.
Wederom had het motortje wat problemen met het plotseling inzoomen, maar dit was binnen de perken, ongeveer een seconde.
En na wat meerdere testen werd het alweer wat korter.
Alles bij elkaar genomen zie ik de opvolger van de 48 AF-1 niet als een geweldige verbetering.
Het enige verschil is dat ie wat meer bereik heeft ( voor mij niet echt merkbaar op dit moment, een metalen voetje, en een servo-mode optie, die ook voor de 48 AF-1 als firmwareupdate beschikbaar is).
Nee, Metz scoort niet met deze nieuwe flitser in mijn opinie.
Het is dat ik geen groot budget heb, maar anders zou ik echt voor de SB 700 gaan.
vrgr
Tiny