Maak ik goede foto's?

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.
kaj180

Maak ik goede foto's?

Bericht door kaj180 » vr mei 27 2011 10:24 pm

Hallo,

Ik heb nog niet zo lang een Nikon D3100 en ik wilde jullie vragen of mijn foto's goed zijn. Als jullie tips hebben zou ik die ook graag willen lezen. Welke foto vinden jullie de mooiste? (Verder naar onder staat foto 1 ook nog verticaal.) Alvast bedankt.

Hier volgen drie willekeurige foto's:
1
Afbeelding
2
Afbeelding
3
Afbeelding

Ik zal binnenkort nog wel een paar keer foto's hierop zetten.
Laatst gewijzigd door kaj180 op za mei 28 2011 10:34 am, 1 keer totaal gewijzigd.

iefie
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: Maak ik goede foto's?

Bericht door iefie » vr mei 27 2011 10:49 pm

Foto's zien er goed uit hoor, waar je eens mee moet experimenteren is dat je niet het hoofdonderwerp (hier dus een vlieg die op een wespie wil lijken) precies in het midden zet, maar iets aan de rechter of linkerkant.
Probeer maar een keer en de foto kijken (zoals ze zeggen) beter.
D90 /mb-d80 / 18-70 / 70-300 VR / 70-210D /35 1.8 / 50 1.8 / Tamron 90mm 2.8 macro / 2x sb-700.

jettiny
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door jettiny » vr mei 27 2011 10:53 pm

Natuurlijk kan ik wel tellen, maar als je je eigen aanwent om de foto's te nummeren voor de toekomst, is dat makkelijker voor de communicatie.
Zeker als er dadelijk een serie van 7 of 8 staan.
Ook is het makkelijk om de exif erbij te zetten, zodat eventuele foutjes of verbeteringen beter aangegeven kunnen worden.
Dan de foto's.
Foto 1 lijkt me niet helemaal scherp, en zie dat ook enigzins bij de rest.
Verscherp je je foto's wel als je ze verkleind?

Foto 1 zou ik de portretstand( verticaal) gekozen hebben ipv de landscape(horizontaal), en dan de onderliggende bloem meegenomen hebben.
Maar dat is smaak.
Verder zie ik dat alle bloemen te centraal staan, qua compositie kan dat beter uit het midden, daar worden de foto's wat spannender door.
Weet dat we de foto's net als een boek van links naar rechts "lezen" bekijken, en zorg dan b.v. dat bij foto 1 de bloem rechts uit het midden wordt gepositioneerd, de open kant naar links in dit geval.

Succes.
Vrgr
Tiny

kaj180

Bericht door kaj180 » vr mei 27 2011 11:54 pm

jettiny schreef:Natuurlijk kan ik wel tellen, maar als je je eigen aanwent om de foto's te nummeren voor de toekomst, is dat makkelijker voor de communicatie.
Zeker als er dadelijk een serie van 7 of 8 staan.
Ook is het makkelijk om de exif erbij te zetten, zodat eventuele foutjes of verbeteringen beter aangegeven kunnen worden.
Dan de foto's.
Foto 1 lijkt me niet helemaal scherp, en zie dat ook enigzins bij de rest.
Verscherp je je foto's wel als je ze verkleind?

Foto 1 zou ik de portretstand( verticaal) gekozen hebben ipv de landscape(horizontaal), en dan de onderliggende bloem meegenomen hebben.
Maar dat is smaak.
Verder zie ik dat alle bloemen te centraal staan, qua compositie kan dat beter uit het midden, daar worden de foto's wat spannender door.
Weet dat we de foto's net als een boek van links naar rechts "lezen" bekijken, en zorg dan b.v. dat bij foto 1 de bloem rechts uit het midden wordt gepositioneerd, de open kant naar links in dit geval.

Succes.
Vrgr
Tiny
Ik heb de foto's op Flickr gezet en daarvan heb ik de link naar hier gekopieerd. ISO-waarde was bij alle drie de foto's 100.

kaj180

Bericht door kaj180 » za mei 28 2011 12:02 am

Foto 1 hoe jettiny hem liever had gewild:
Afbeelding

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » za mei 28 2011 9:05 am

Vind je zelf dat het insect mooi en duidelijk op de foto staat?

kaj180

Bericht door kaj180 » za mei 28 2011 10:20 am

Tom schreef:Vind je zelf dat het insect mooi en duidelijk op de foto staat?
Ik wel hoor.

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » za mei 28 2011 10:54 am

Dan wil ik je meegeven dat kritisch leren kijken naar je eigen foto's belangrijk is als je naar een hoger fotografisch niveau wil komen.

Dreamlogic
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Dreamlogic » za mei 28 2011 6:08 pm

kaj180 schreef:
Ik wel hoor.
Ahhh dat was nou echt zo'n strikvraag Tom!
Ga je dat bij mij ook doen als ik straks m'n plaatjes van het volleybal plaats :P

Nee, even serieus, het insekt lijkt me wat donker en onscherp...op zich wel duidelijk zichtbaar, maar ook qua pose had-ie interessanter gekund. Nu hangt-ie op z'n kopje!
Verder is de bloem behoorlijk onscherp...

De laatste lijkt me het beste gelukt!
Scherp en helder!

Tip: Voor dit soort foto's een statief, rijstzak of iets anders stabiels gebruiken. Dan heb je zeker geen bewegings-onscherpte.
Ik ben een ZIJ! Mijn Flickr-pagina Dreamlogic Design
D7000 D3000 Nikkor 18-55mm Nikkor 50mm 1.4G Tamron 17-50mm 2.8 statief Velbon Sherpa Yongnuo 460II

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » za mei 28 2011 7:01 pm

Dreamlogic schreef:
kaj180 schreef:
Ik wel hoor.
Ga je dat bij mij ook doen als ik straks m'n plaatjes van het volleybal plaats :P
Ja :ugeek:

Ik stelde 'm echt omdat juist zelfreflectie (en dus ook kritisch zijn op je eigen werk) belangrijk is. Meningen van anderen zijn erg handig ter ondersteuning, en om jezelf scherp te houden.

Daniël

Bericht door Daniël » za mei 28 2011 10:10 pm

het is jammer dat er geen exif bij zit.
Maar goed.
Extra info zou handig zijn.
Welke lens gebruikt? MF of AF? Welke sluitertijden.

zijn ze goed?
Ja en nee.
1, er zit een overbelichting in. Ook mis ik wat scherpte op de insect. Achtergrond netjes. Onderwerp iets te centraal
2, mis scherpte op je onderwerp, de insect. Verder gewoon goed. Hier had je een groter diafragma getal moeten kiezen (F). Hoe hoger hoe meer scherptediepte. Maar met een gewone lens heeft het geen zin om voorbij F16 te gaan.
3, vleugels scherp maar de rest niet. Hetzelfde verhaal als hier boven. Tevens iets te centraal.
4, hetzelfde als 1.

Hoe verklein je je foto's?
Gebruik anders bordermaker. Standaard instellingen zijn al goed genoeg qua verscherping.

kaj180

Bericht door kaj180 » za mei 28 2011 11:07 pm

Dreamlogic schreef:
kaj180 schreef:
Ik wel hoor.

Nee, even serieus, het insekt lijkt me wat donker en onscherp...op zich wel duidelijk zichtbaar, maar ook qua pose had-ie interessanter gekund. Nu hangt-ie op z'n kopje!
Verder is de bloem behoorlijk onscherp...

De laatste lijkt me het beste gelukt!
Scherp en helder!

Tip: Voor dit soort foto's een statief, rijstzak of iets anders stabiels gebruiken. Dan heb je zeker geen bewegings-onscherpte.
Moet je met een statief niet ontzettend lang wachten totdat er een bij op een bloem zit bij je statief? Nu loop je er gewoon naartoe als je er een ziet aankomen.

kaj180

Bericht door kaj180 » za mei 28 2011 11:10 pm

Daniël schreef:het is jammer dat er geen exif bij zit.
Maar goed.

zijn ze goed?
Ja en nee.
1, er zit een overbelichting in. Ook mis ik wat scherpte op de insect. Achtergrond netjes. Onderwerp iets te centraal
2, mis scherpte op je onderwerp, de insect. Verder gewoon goed. Hier had je een groter diafragma getal moeten kiezen (F). Hoe hoger hoe meer scherptediepte. Maar met een gewone lens heeft het geen zin om voorbij F16 te gaan.
3, vleugels scherp maar de rest niet. Hetzelfde verhaal als hier boven. Tevens iets te centraal.
4, hetzelfde als 1.

Gebruik anders bordermaker. Standaard instellingen zijn al goed genoeg qua verscherping.
Bij de foto die ik later heb geplaatst zie je wel de exif, was bij alle drie vergelijkbaar.

Dreamlogic
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Dreamlogic » zo mei 29 2011 9:30 am

kaj180 schreef:
Daniël schreef:het is jammer dat er geen exif bij zit.
Maar goed.

zijn ze goed?
Ja en nee.
4, hetzelfde als 1.

Bij de foto die ik later heb geplaatst zie je wel de exif, was bij alle drie vergelijkbaar.
Een klein statief kun je goed verplaatsen. Maar een rijstzak of een ander stabiel voorwerp gaat nog wat makkelijker.
En ja, je zult veel geduld moeten hebben voor een goede foto. Ik zag vorig jaar een struik bij ons in de tuin met bloemen waar telkens bijen op af kwamen. Ik heb daar een uur zitten posten voordat ik eindelijk dé foto voorbij zag komen. Dan moet je wel snel zijn natuurlijk ;)
Ik ben een ZIJ! Mijn Flickr-pagina Dreamlogic Design
D7000 D3000 Nikkor 18-55mm Nikkor 50mm 1.4G Tamron 17-50mm 2.8 statief Velbon Sherpa Yongnuo 460II

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » zo mei 29 2011 9:44 am

Er zijn ook figuren die met een soort bewegingsdetector die op een bloem gericht staat automatisch insecten fotograferen. Scheelt wachten :)

Plaats reactie

Terug naar “Fotobespreking”