Je bent hartstikke mesjogge als je digitaal fotografeert....

Discussies over fotografie met de Nikon F-series en compact camera's
George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

zijn er nog echte fotografen onder ons?

Bericht door George Fennes » do jun 21 2007 10:26 pm

Eigenlijk is een fotograaf die zelf zijn foto's in de DOKA afdrukt in mijn ogen de meest ultieme fotograaf.
Hij beheerst het proces van begin tot eind.
Doet hij iets fout met de ontwikkeling van zijn filmpje, is alles naar de haaien.
Met belichten, doordrukken en tegenhouden, komt de ware fotograaf naar voren.
Dan het ontwikkelen spoelen en fixeren en weer spoelen, met baden op juiste temperatuur anders krijg je last van zweem of wordt het niet goed doorontwikkeld en ga zo maar door.

Dat is heel wat anders dan het kaartje in de computer stoppen een paar muisklikjes en klaar is Kees.

Helaas doe ik het ook niet meer op de ultieme manier, maar het is wel het summum van fotografie.

Voor zo'n fotograaf heb ik ontzag, dat zijn de echte.

Ik weet het, ik ben ook geen echte fotograaf, het is meer dan 10 jaar geleden dat ik in de DOKA heb gestaan, ik ben ook gezwicht voor het digitale geweld :oops:

Gewoon gemakzucht dat was bij mij de rede :twisted:

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

paparazzi

Bericht door paparazzi » vr jun 22 2007 5:36 am

Zelden zo'n onzin gelezen. De digi-fotograaf heeft nog veel meer zelf in de hand en kan middels photoshop nog veel meer eigen interpretatie in z'n foto's verwerken dan de analoge fotograaf met z'n ontwikkelbadjes ooit kon.

Het zelf ontwikkelen en afdrukken van negatieven heb ik op school ook nog gedaan. Ben blij dat ik nu lekker alles op de pc kan doen, ipv in die vieze chemische lucht te moeten staan aanklooien.

George Fennes
Clublid
Clublid

ieder zijn mening

Bericht door George Fennes » vr jun 22 2007 6:16 am

Vindt jij het maar onzin Paparazzi, dat mag. :wink:

Ik wist dat jij zou reageren op deze manier, je bent voorspelbaar, hahahaha en ik verwacht nog iemand :P

Maar kan jij met analoog dezelfde prestaties neerzetten als je met digitaal doet?

Zeg het maar, er zijn er maar weinig onder ons die dat kunnen en daarom vind ik het een prestatie voor degene die dat wel kunnen.

Het fotograferen is gewoon aan het verarmen, ondanks alle kunstjes die we er mee uit kunnen halen op digitaal gebied.

Maar dat is natuurlijk mijn mening en natuurlijk ben jij het er niet mee eens.

Geeft niks hoor, we leven in een vrij land :wink:

paparazzi

Bericht door paparazzi » vr jun 22 2007 6:41 am

Natuurlijk kan ik met analoog niet datgene wat ik digitaal doe. Dat is het hele punt waardoor ik analoog niet meer van deze tijd vind, al respecteer ik best dat mensen het nog op de ouderwetse manier willen doen. Natuurlijk heb ik geleerd hoe je kunt doordrukken en dus je eindbeeld kunt manipuleren bij het afdrukken van 'n foto, maar het zonder beperkingen manipuleren van je foto's zoals je in photoshop kunt doen dat behoort niet tot de mogelijkheden met analoog.

George Fennes
Clublid
Clublid

KUNST

Bericht door George Fennes » vr jun 22 2007 6:45 am

Paparazzi schreef:

Code: Selecteer alles

maar het zonder beperkingen manipuleren van je foto's zoals je in photoshop kunt doen dat behoort niet tot de mogelijkheden met analoog.

Daarom is het juist zo'n grote KUNST om perfecte resultaten te bereiken met analoog en daar heb ik respect voor, is veel en veel moeilijker dan digitaal en gaat ook veel meer tijd in zitten, dat wilde ik even duidelijk maken.

paparazzi

Bericht door paparazzi » vr jun 22 2007 7:13 am

een perfecte foto kan zowel met digitaal als analoog

alleen met digitaal heb je de extra manipuleermogelijkheden om iets anders van het origineel te maken wat ik persoonlijk dus 'n enorm pluspunt vind; de mogelijkheden worden enkel nog beperkt door je eigen creativiteit (of het gebrek daar aan)

Polling

Bericht door Polling » vr jun 22 2007 8:19 am

Zoals de schilderkunst zich ontwikkelde van vastleggen en registreren tot abstractie, en daarmee van ambacht tot kunst, zo gebeurt dat momenteel met fotografie. Digitaal kan je veel meer de werkelijkheid manipuleren en zelfs een nieuwe werkelijkheid scheppen. Dat kon en kan analoog ook, maar daar loop je eerder tegen beperkingen aan.

George Fennes
Clublid
Clublid

Kunst

Bericht door George Fennes » vr jun 22 2007 9:04 am

Het is maar net wat je wil Polling,

Vooropgesteld dat het best wel knap is wat sommige kunnen doen met digitaal en het manipuleren van plaatjes.
Je kan inderdaad nieuwe onwerkelijkheden scheppen, die als werkelijkheid overkomen.
Het is maar net wat wil je er mee.
Zelf vind ik het een uitdaging dat ik plaatjes maak waar ik niets aan hoef te veranderen, waar ik niet in hoef te plakken en te manipuleren.
Maar dat is een kwestie van smaak en voorkeur.
Ieder zijn ding, niet waar.
Maar juist omdat je met analoog zoveel beperkingen hebt, vind ik het een veel grotere kunst om tot hetzelfde resultaat te komen als een ander met digitaal.

Dat wilde ik er mee zeggen.

BUG322

Bericht door BUG322 » vr jun 22 2007 9:17 am

Je kunt niet met analoog tot het zelfde resultaat komen als digitaal.

Ik denk dat je ook erg lichtzinnig denkt over het digitaal gebeuren wat je hier ziet is het puntje van de top van de ijsberg wat je ermee kan doen.

Digitaal footograferen is er voor gemaakt om het eea de manipuleren anders zou ik zeggen koop een pocketcamera daar hoef je niks aan te veranderen dat doet de camera al voor je.

Ga ook niet vertellen dat je in RAW moet schieten want ook dat moet je bewerken.

Als je verder niet creatief bent laat een ander dat wel zijn

Verder komt het erg slijmerig over

groetjes

Cees
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Cees » vr jun 22 2007 9:21 am

Is er onderaan pagina 14 een duidelijke oproep gedaan, en waar zijn we? Precies net zo ver als in andere discussies over digitaal en analoog. Het schiet niet erg op. Rik heeft het juist zo mooi gezegd.

Groet, Cees
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

BUG322

Bericht door BUG322 » vr jun 22 2007 9:25 am

Het is beide mooi, het een niet verheven boven het andere.

Onno
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Onno » vr jun 22 2007 10:45 am

Tijd om dit topic te sluiten.
Het gekissebis kan je via email of PM's voortzetten.

Gesloten

Terug naar “Analoog”