Alcohol?

Overige onderwerpen op het gebied van fotografie in het algemeen
Plaats reactie
Myriad

Alcohol?

Bericht door Myriad » ma mei 30 2011 7:24 am

Heb gisteren een Check & Clean laten doen bij Cameranu door 'Beverwijk'.
Ernaast stond C*n*n.
Verbaasde me over het verschil in spullen. Bij C allerlei toeters en bellen.
Bij Nikon heel simpel: pincet + flesje met transparant 'iets' (1 druppel via pipetje op wit 'stofje' tussen pincet).

Vroeg me toen nog niet af wat dat 'iets' was. Vertrouwde erop dat het wel goed zou gebeuren. Zuiver/medicinaal alcohol?

Dit is overigens de 2e keer dat de sensor gereinigd is in 3 jaar tijd.
Verbaasde me over het geringe aantal aangetroffen stofjes. Ook die zijn er nu af.
Ik wissel denk ik toch wel gemiddeld van objectief, camera dan uiteraard wel op de kop en in een zoveel mogelijk wind- en stofvrije ruimte.
Eens per 2 maanden even met de blaasbalg en daarna de ingebouwde wis-was z'n werk laten doen.
Misschien dat dat helpt. Maar dan nog ...

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: Alcohol?

Bericht door Léon Obers » ma mei 30 2011 8:12 am

Myriad schreef: Dit is overigens de 2e keer dat de sensor gereinigd is in 3 jaar tijd.
Verbaasde me over het geringe aantal aangetroffen stofjes.
Aardige referentie hoe het in de praktijk aan toe gaat met stof bij digitale fotografie.
Er zijn diverse mensen (niet jij hoor) die zich hopeloos zorgen maken over stof bij digitale camera's.
Willen geen objectieven wisselen en kiezen om die reden een superzoom die ze er altijd op laten zitten (en met het in- en uitzoomen een pompbeweging maken :lol: ).
Vroeger bij het gebruik van film en later het afdrukken in de donkere kamer moest je heel wat beter alles schoonhouden en negatiefhouders schoonblazen om alles stofvrij afgedrukt te krijgen. En dan nog kon je dikwijls geregeld met een marterharen penseeltje wat stofjes op je afdrukken wegstippen.
De praktijk nu digitaal, vind ik een verademing ten opzichte van vroeger met werken in de doka.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Myriad

Bericht door Myriad » ma mei 30 2011 8:04 pm

Léon Obers schreef: Er zijn diverse mensen (niet jij hoor) die zich hopeloos zorgen maken over stof bij digitale camera's.
Niet van dat benauwde; ik heb ook zonder ervaring zelf m'n D70s omgebouwd tot 'dedicated' IR camera. Was wel even zweten en gepriegel, maar bij de 2e poging (camera weer uit elkaar :evil: ) gelukt.
Léon Obers schreef:Willen geen objectieven wisselen en kiezen om die reden een superzoom die ze er altijd op laten zitten (en met het in- en uitzoomen een pompbeweging maken :lol: ).
En wel een DSLR aanschaffen en daarmee verwachten betere/mooiere foto's te maken. :lol: Die dingen zijn o.a. toch juist ontworpen en gemaakt met het oog om objectieven te kunnen wisselen? :shock:

Maar weet je toevallig of dat goedje waarmee ze over de sensor streken alcohol was? want daar ging het me eigenlijk om ...

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » di mei 31 2011 1:35 pm

Myriad schreef: Maar weet je toevallig of dat goedje waarmee ze over de sensor streken alcohol was? want daar ging het me eigenlijk om ...
Dat zou best alcohol kunnen zijn.
Ik heb eens een officieel sensor schoonmaaksetje gekocht van "Sinar" (voor hun digitale achterwanden).
Er zat o.a. een flesje bij met opschrift Methanol 96% - H2O demin. 4%
Die flesjes zijn ook bij de apotheek of drogist te krijgen voor minder geld.

Flesjes kunnen ook isopropyl alcohol (isopropanol) bevatten.
Goedkoop via E-bay: http://cgi.ebay.nl/1000ml-Isopropanol-9 ... 0286024913" onclick="window.open(this.href);return false;
Of bijv.: http://www.selbstklebefolien.com/Zubeho ... --265.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Sharkey
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Sharkey » di mei 31 2011 10:36 pm

Ach jongens wat zitten jullie nu toch allemaal te tobben met drogisterijen en alcohol, kalk vrij water, etc. :roll:

Voor 9.99, bij bijv. Cameranl, koop je gewoon een 50ml flesje van Eclipse waar je je "levenlang" mee doet.
Geschikt voor je lenzen, LCD display en sensor
Arjan ( avi-foto.nl & Flickr[/size] )
"Je maakt, theoretisch, één of twee grootse foto's per jaar ... hoogtepunten ..." - Paul Huf

Myriad

Bericht door Myriad » wo jun 01 2011 7:10 am

Bedankt voor de informatie!
Ik heb namelijk gehoord dat er ook ('algemene') goedjes zijn, die misschien geschikt zijn voor sensoren van andere merken fabrikanten, maar die een witte waas kunnen achterlaten op die van Nikon.
Daar zit je natuurlijk niet op te wachten. Ik zal het 'Beverwijk' zelf eens vragen. :wink:

a90
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door a90 » wo jun 01 2011 8:40 am

Het is niet alleen een kwestie van de juiste spullen, met het schoonmaken van de sensor is ook een stukje handigheid geboden.

Ik hou zelf mijn sensors schoon (2 x dx en 2 x ff) en dat kost echt wel even moeite om de swab in een vloeiende beweging over de sensor heen te halen. Doe je dat niet goed, te snel , te langzaam of scheef dan zie je dat gelijk aan de foto's.

Met een potje van een tientje heb je nog geen schone sensor. Swabs zijn net zo belangijk.
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » wo jun 01 2011 9:04 am

Myriad schreef: Daar zit je natuurlijk niet op te wachten. Ik zal het 'Beverwijk' zelf eens vragen. :wink:
Dat is altijd verstandig. De eerder genoemde "Eclipse" laat namelijk nogal wat residu achter heb ik gelezen op fora (met voorbeelden erbij).

Plaats reactie

Terug naar “Overig fotografie”