FOUT bij flitssynchronisatie HELPP
FOUT bij flitssynchronisatie HELPP
HELP HELP HELP Ik heb een Nikon D 200 en flits in de studio met radiowave set aangestuurde lampen . Ca 2500 opnames zonder problemen maar sinds gisteren heb ik als ik op "normale" instelling f8 1/200 wil fotograferen een zwarte streep (gordijn) op mijn scherm . Pas bij 1/100 f5.6 is dat verdwenen. Ik heb de batterij in de radiowave vervangen en ook werk het setje verder prima - waaraan zou het kunnen liggen HELP HELP HELP
Instellingen camera voor flitssynchronisatie staat op 1/250
Instellingen camera voor flitssynchronisatie staat op 1/250
-
Onlinegijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: FOUT bij flitssynchronisatie HELPP
Beste S,
Welkom op dit forum van Nikon liefhebbers.
Kan je aangeven welk soort fltisers het betreft en hoe je deze precies aanstuurt?
Ervaren studiofotografen geven me vaker aan dat ze een sluitertijd instellen die langzamer is dan de standaard X tijd van een kamera (meest 1/250)., bij voorbeeld 1/60 of 1/125.
Dat kan te maken hebben met vertragingen in de aansturing.
Je geeft aan dat je ook het diafragma varieert, dat mag er niets mee te maken hebben.
Groeten, Gijs
Welkom op dit forum van Nikon liefhebbers.
Kan je aangeven welk soort fltisers het betreft en hoe je deze precies aanstuurt?
Ervaren studiofotografen geven me vaker aan dat ze een sluitertijd instellen die langzamer is dan de standaard X tijd van een kamera (meest 1/250)., bij voorbeeld 1/60 of 1/125.
Dat kan te maken hebben met vertragingen in de aansturing.
Je geeft aan dat je ook het diafragma varieert, dat mag er niets mee te maken hebben.
Groeten, Gijs
Laatst gewijzigd door gijs sandberg op do mei 26 2011 2:50 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Ik gebruik en flitsset van Lightstar en stuur dit aan met een Falconeyes RF 604 radiowave set.
Ik heb zoals gezegd ca. 2500 foto's gemaakt met instelling f8 1/200 ISO 100 - maar nu kan ik enkel in combinatie 1/100 f5.6 fotograferen zonder dat de zwarte streep verschijnt - ik ben bang dat het toch aan de camera ligt ?!?
Ik heb zoals gezegd ca. 2500 foto's gemaakt met instelling f8 1/200 ISO 100 - maar nu kan ik enkel in combinatie 1/100 f5.6 fotograferen zonder dat de zwarte streep verschijnt - ik ben bang dat het toch aan de camera ligt ?!?
- Corbr
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
Is het mogelijk dat de flitssynchronisatie in de camera omgezet is van 2e naar 1e gordijn?
Cor
Cor
oehhhCorbr schreef:Is het mogelijk dat de flitssynchronisatie in de camera omgezet is van 2e naar 1e gordijn?
Cor

Alvast dank
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Je D200 zou tot 1/250 sec mee moeten kunnen met vrijwel elke flits set.
Alles manueel en uitproberen. Met 1/100 werkt het nog wel, en probeer een 1/125, 1/150 etc.
Als je dan toch een zwarte streep ziet is er misschien een onderhoudsbeurt voor de camera nodig. Als er een nieuwe sluiter in moet, koop dan maar een nieuwe camera of een andere D200.
Misschien woont er een forum lezer met een D200 bij je in de buurt. Dan is het gemakkelijk uit te zoeken waar het aan ligt.
Alles manueel en uitproberen. Met 1/100 werkt het nog wel, en probeer een 1/125, 1/150 etc.
Als je dan toch een zwarte streep ziet is er misschien een onderhoudsbeurt voor de camera nodig. Als er een nieuwe sluiter in moet, koop dan maar een nieuwe camera of een andere D200.
Misschien woont er een forum lezer met een D200 bij je in de buurt. Dan is het gemakkelijk uit te zoeken waar het aan ligt.
Je zou het ook met een andere camera kunnen proberen onder gelijke omstandigheden. Indien hetzelfde euvel, kun je er vanuit gaan dat het niet aan de camera ligt.
Een andere camera moet toch zo gevonden zijn.
George
George
Ja Hans, dat had ik al gedaan vanaf 1/125 gaat het mis en ook als ik het diafragma verander .....Hans Braakhuis schreef:Je D200 zou tot 1/250 sec mee moeten kunnen met vrijwel elke flits set.
Ik zal maandag kijken of het met synch kabel wel lukt . Misschien een storing in de overdracht radiosignaal

Dat ga ik maandag ook ff doen - dan weet ik idd zeker dat het niet of wel aan de camera ligt !!!george013 schreef:Je zou het ook met een andere camera kunnen proberen onder gelijke omstandigheden. Indien hetzelfde euvel, kun je er vanuit gaan dat het niet aan de camera ligt.
George
Nou de radiowave set is toch defect denk ik. Met een andere camera geprobeerd - zelfde resultaat . Uiteindelijk de lampen en mijn camera met een draad verbonden - en dan is het wel ok ! Bedankt voor alle tips !