sigma op nikon D5100
sigma op nikon D5100
iemand ervaring met sigma lenzen en kunnen die op de Nikon D5100.
heb van iemand gehoord dat de sigma lens 18-250 erg fijn is.
heb van iemand gehoord dat de sigma lens 18-250 erg fijn is.
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: sigma op nikon D5100
In ieder geval kan je alles dat HSM in de naam heeft staan gebruiken op een D5100 met behoud van autofocus. Maar er zijn er nog een paar die kunnen. Een lijstje heb ik niet...
oké bedankt zijn dit goede lenzen van Sigma of kan ik beter de Nikon 18-105 mm nemen en de 70-300 mm mij leek de sigma lens makkelijker omdat je dan 1 lens maar nodig hebt.
ik lees er verschillende ervaringen over.
ik lees er verschillende ervaringen over.
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
Okay, even vanaf het begin. Heb je de D5100 al? Heb je al objectieven? Wat wil je fotograferen? Wat is je budget?
en, als aanvuling op mijn voorganger, wat zijn je verwachtingen?
Een lens met een groot bereik zoals de Sigma 18-250 tekent voorzichtig gestel minder scherp als een Sigma 17-50 mm/2.8.
Is je doel een fraaie plaat aan de wand van 35 X 60 cm of is je doel een printje van 10 X 15 cm??
Een lens met een groot bereik zoals de Sigma 18-250 tekent voorzichtig gestel minder scherp als een Sigma 17-50 mm/2.8.
Is je doel een fraaie plaat aan de wand van 35 X 60 cm of is je doel een printje van 10 X 15 cm??
ik heb de camera nog niet. Maar vaak is het verstandiger en goedkoper om een kit te kopen. We willen in ieder geval de D5100 alleen twijfel dus over de objectieven. je hebt verschillende kits.
mss kunnen jullie me goed advies geven. Nog geen spiegelreflex gehad. ben niet van plan op de automatische stand te fotograferen wil me er verder in verdiepen, cursus nemen
voornamelijk wil ik er natuur mee fotograferen en dieren en bewegende beelden zoals paardensport.
wil niet met teveel lenzen sjouwen.
mss kunnen jullie me goed advies geven. Nog geen spiegelreflex gehad. ben niet van plan op de automatische stand te fotograferen wil me er verder in verdiepen, cursus nemen
voornamelijk wil ik er natuur mee fotograferen en dieren en bewegende beelden zoals paardensport.
wil niet met teveel lenzen sjouwen.
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
En waarom de D5100 en niet bijvoorbeeld de D90?
vanwege de filmfunctie en kantelbaar scherm volgens mij ook iets goedkoper?
maar alle tips zijn welkom!
maar alle tips zijn welkom!
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
Goedkoper ligt aan wat je in de toekomst erbij gaat aanschaffen. Doordat er geen scherpstelmotor zit in de D5100 heb je minder keus in (tweedehands) objectieven als je autofocus wilt behouden. En je kan volgens mij met de D5100 ook geen flitsers op afstand aansturen via het CLS systeem. Kan je ook extra geld gaan kosten als je dat toch wilt gaan doen.
Verder bestaat er voor zover ik weet geen volledig functionele grip voor de D5100 (met een werkende afdrukknop en zo). Tenslotte lijkt de D5100 door de hoge resolutie van de sensor wat hongerig naar goed glas te zijn.
Dit alles heb je bij de D90 geen/minder last van. Vandaar dat ik die nog steeds adviseer aan mensen, zeker als je filmen niet zo heel belangrijk vindt. Zelfs ondanks de betere sensor van de D5100, die gewoon van de volgende generatie is, met diverse voordelen.
Verder bestaat er voor zover ik weet geen volledig functionele grip voor de D5100 (met een werkende afdrukknop en zo). Tenslotte lijkt de D5100 door de hoge resolutie van de sensor wat hongerig naar goed glas te zijn.
Dit alles heb je bij de D90 geen/minder last van. Vandaar dat ik die nog steeds adviseer aan mensen, zeker als je filmen niet zo heel belangrijk vindt. Zelfs ondanks de betere sensor van de D5100, die gewoon van de volgende generatie is, met diverse voordelen.
kun je me uitleggen wat dat systeem inhoud want daar heb ik verder nog niet van gehoord.
tweedehands lenzen zie ik mezelf niet snel kopen.
pfff het wordt wel heel moeilijk. vooral omdat de meningen verschillen laatst kwam er weer iemand met een nex11 en met een Sony A33
pfff het wordt wel heel moeilijk. vooral omdat de meningen verschillen laatst kwam er weer iemand met een nex11 en met een Sony A33
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
Die laatste opmerking is makkelijk. Met de Nikons ben je beter af.cin schreef:kun je me uitleggen wat dat systeem inhoud want daar heb ik verder nog niet van gehoord.

Nikon heeft het beste flitssysteem van alle merken. Je kan flitsers op afstand aansturen. Dat kan heel leuk, mooi en handig zijn. In de praktijk volgt een serie voorflitsen om de boel af te stemmen, en dan de werkelijke flits. Dit alles gaat overigens zo snel dat je dat ziet als een enkele flits (tenzij je op REAR flitst, voordat iemand dat op gaat merken

volgens mij gebruiken ze die op wedstrijden bij onze manege. daar hangen de flitsers in de bak en als zij een foto maakt gaan die flitsers af.
Maar ik verwacht niet dat ik zo professioneel ga worden
en die functionele grip wat bedoel je daarmee.
sorry voor alle vragen maar wel belangrijk om me er goed in te verdiepen zodat we de juiste keuze kunnen maken
Maar ik verwacht niet dat ik zo professioneel ga worden

en die functionele grip wat bedoel je daarmee.
sorry voor alle vragen maar wel belangrijk om me er goed in te verdiepen zodat we de juiste keuze kunnen maken
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
Een grip kan je onder je camera plaatsen om het fotograferen van staande foto's (portret) makkelijker te maken. Je body wordt er ook wat groter door, wat prettig is bij grotere objectieven. Je hebt extra accucapiciteit beschikbaar, of kan je camera voeden met AA batterijen. Allemaal hele fijne zaken.
De consumentenmodellen zijn niet voorbereid op zo'n grip. Je kan veelal best iets eronder schroeven, maar meer dan een extra accu en wat meer houvast is het meestal niet. Als je al een afdrukknopje hebt, dan is deze buiten om de camera verbonden. Verre van ideaal.
Kortom: als je ooit een grip onder je camera wilt gaan gebruiken, zoek dan een model uit de iets duurdere series.
De consumentenmodellen zijn niet voorbereid op zo'n grip. Je kan veelal best iets eronder schroeven, maar meer dan een extra accu en wat meer houvast is het meestal niet. Als je al een afdrukknopje hebt, dan is deze buiten om de camera verbonden. Verre van ideaal.
Kortom: als je ooit een grip onder je camera wilt gaan gebruiken, zoek dan een model uit de iets duurdere series.
super bedankt weer voor de info. Onze voorkeur gaat toch uit naar de D5100 en het is om mee te beginnen dus daar ben ik voorlopig nog wel zoet mee verwacht ik. Mocht ik er ooit nog verder erin willen duiken dan zie ik dat dan wel weer. de ontwikkeling van de camera's staat natuurlijk ook niet stil. zit nu alleen met de lenzen wat is het advies gewoon nikon lenzen ik dacht zelf aan de 18-105 mm en de 70-300 mm
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
De 18-105 VR is op zich een prima objectief. Maar ik zou die persoonlijk niet kiezen. Ik zou gaan voor een 16-85 VR, of een Tamron 17-50 f2.8. Die laatste heb je in diverse uitvoeringen. Op een D5100 moet je er wel een hebben met AF motor ingebouwd (daar heb je je eerste extra kosten al te pakken!). De Tamron heeft een veel grotere lichtsterkte dan de 16-85. Geweldig, en voor het geld helemaal.
De 70-300 VR is erg goed. Tamron schijnt een goede nieuwe 70-300 VC te hebben gemaakt. Ik ken die zelf niet.
Als het niet in een keer lukt, koop dan de 17-50 of 16-85 VR eerst. De meeste mensen maken veruit de meeste foto's in dat bereik.
Maar zoals ik al aangaf; de 18-105 VR is ook geen slecht objectief.
De 70-300 VR is erg goed. Tamron schijnt een goede nieuwe 70-300 VC te hebben gemaakt. Ik ken die zelf niet.
Als het niet in een keer lukt, koop dan de 17-50 of 16-85 VR eerst. De meeste mensen maken veruit de meeste foto's in dat bereik.
Maar zoals ik al aangaf; de 18-105 VR is ook geen slecht objectief.