sigma op nikon D5100
Re: sigma op nikon D5100
Ik heb een D5000, de voorloper van je D5100. Als het kantelraam voor je geen vereiste is. Zou ik toch echt opteren voor een hoger model. Het maakt je keuze voor lenzen nieuw of tweedehands een stuk makkelijker. Je zult anders constant moeten checken of het een AF-S objectief is. Mijn 2 cent.
toch nog even denken of we niet de D90 nemen. Nog meer mensen ervaringen met dit toestel?
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Het is veruit de meest voorkomende camera onder onze forumbezoekers.cin schreef:toch nog even denken of we niet de D90 nemen. Nog meer mensen ervaringen met dit toestel?
Gebruik de zoekfunctie eens.

Net als Patrick raad ik mensen juist die D90 aan, ik heb hem zelf ook en hij voldoet prima.
Het kantelbare scherm van de D5100 heeft echt niet veel meerwaarde want de ervaring is toch wel dat via de zoeker beter te fotograferen is als via een scherm.
En dan nog niet te spreken over inderdaad de aankoop van objectieven, het gaat je echt pakken met geld schelen want je hoeft niet meer met de D90 specifiek op zoek naar een objectief met scherpstelmotor.
Die zit dan tenslotte in je body.
Kijk maar eens naar het prijsverschil met een niikon af-s en een nikon af-d, dan zie je meteen waar we het over hebben. Af-s is met motor en af-d zonder.
Voor nu kan ik begrijpen dat je liever geen tweedehands objectieven wilt aanschaffen, maar als je een jaar verder bent weet je waar je op moet letten en zul je net als ons ook overstag gaan en het rustig gaan doen.
Zo heb ik vorig jaar een Sigma 400mm F5,6 voor maar 150 euro op de kop kunnen tikken, deze werkt prima op de D90 met autofocus, maar met de D5100 zal je die dan handmatig moeten scherpstellen.
Dus kortom neem die D90 daar zal je zeker geen spijt van krijgen en je portemonaie al helemaal niet.
Groetjes Karin
Het kantelbare scherm van de D5100 heeft echt niet veel meerwaarde want de ervaring is toch wel dat via de zoeker beter te fotograferen is als via een scherm.
En dan nog niet te spreken over inderdaad de aankoop van objectieven, het gaat je echt pakken met geld schelen want je hoeft niet meer met de D90 specifiek op zoek naar een objectief met scherpstelmotor.
Die zit dan tenslotte in je body.
Kijk maar eens naar het prijsverschil met een niikon af-s en een nikon af-d, dan zie je meteen waar we het over hebben. Af-s is met motor en af-d zonder.
Voor nu kan ik begrijpen dat je liever geen tweedehands objectieven wilt aanschaffen, maar als je een jaar verder bent weet je waar je op moet letten en zul je net als ons ook overstag gaan en het rustig gaan doen.
Zo heb ik vorig jaar een Sigma 400mm F5,6 voor maar 150 euro op de kop kunnen tikken, deze werkt prima op de D90 met autofocus, maar met de D5100 zal je die dan handmatig moeten scherpstellen.
Dus kortom neem die D90 daar zal je zeker geen spijt van krijgen en je portemonaie al helemaal niet.
Groetjes Karin
...
Laatst gewijzigd door Stedz op vr aug 05 2011 6:42 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
heeft de D90 geen scherm waarop je de foto die je neemt kan zien?
Ik bedoel net als bij een digitale camera dat je op je lcd scherm ziet welke foto je neemt.
Ik bedoel net als bij een digitale camera dat je op je lcd scherm ziet welke foto je neemt.
- Haket
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Ja, een 3 inch scherm. Niet kantelbaar maar dat heb ik nooit gemist.
De D90 geeft minder beperkingen dan de D5100. Die kun je gebruiken, zeker later, maar het hoeft niet gelijk.
Er zit nog steeds een stand automatisch op plus de andere pretstanden.
De D90 geeft minder beperkingen dan de D5100. Die kun je gebruiken, zeker later, maar het hoeft niet gelijk.
Er zit nog steeds een stand automatisch op plus de andere pretstanden.
...
Laatst gewijzigd door Stedz op vr aug 05 2011 6:42 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
ik zag nl gisteren iemand met de D40 en volgens mij zag zij geen beeld in haar lcd scherm. die zat dus meteen met het probleem dat ze over mensen heen moest fotograferen en dus niks zag.
vandaag rondje fotozaken geweest. zie door de bomen het bos niet meer de D90 vond ik persoonlijk erg zwaar. veel fotozaken zijn gecharmeerd van de Sony SLTA 33 en 55. Ik lees vanalles maar vind het echt vreselijk moeilijk om een keuze te maken.
Beste, ik geef al een tijdje les aan beginners en gevorderden. Ik adviseer zelfs mijn schoonvader en jou dus ook om lekker de d5100 met de Tamron 17-50 f2.8 te nemen. De Tamron heb ik zelf ook( alsof dat iets zegt, nee dus) , is heel erg goed, zeker voor het geld (308 euro).
De Tamron heeft veruit de beste prijs/kwaliteit verhouding.
De canon 600D, sony alpha 55 of nikon d5100 maakt geen zier uit voor de fotokwaliteit, neem degene die jij het fijnste in de hand vindt liggen.
Succes.
De Tamron heeft veruit de beste prijs/kwaliteit verhouding.
De canon 600D, sony alpha 55 of nikon d5100 maakt geen zier uit voor de fotokwaliteit, neem degene die jij het fijnste in de hand vindt liggen.
Succes.

Klinkt heel mooi wat Mredonis zegt! Mijn keuze voor de D5000 was een zekere gewenning aan het uitklapbaar raam bij mijn oude zoomcamera, samen met een knie-probleem leek me het handig voor foto's lager bij de grond: Kinderen, dieren, laag-perspectief foto. Als de Tamron waar voor zijn geld geeft met zijn mooie lichtsterkte is de overgang van compact-camera naar DSR ook niet zo groot! Daarbij kun je mooi dicht op je onderwerp staan, maar ook mooie overzichtsfoto's maken van straten, gebouwen etc. Nadeel is dat je niet kun inzoomen op details, tenzij je naar het onderwerp toe kan lopen. Denk aan een siersteen aan de gevel van een Amsterdams grachtenpand. Eigenlijk is die Tamron misschien wel wat voor mij... :mrgreen: