Ik gebruik die DK-22 voor mijn DG-2 vergrotende zoekerloep.
Een hoekzoeker is wat groter (en zwaarder) dan zo'n DG-2 vergrotende zoekerloep. Die adapter met die erg fijne draad erin is van
plastic, en je moet je bewust zijn dat het adaptertje door de grotere omvang van een hoekzoeker misschien makkelijker kan breken in zijn schroefdraad of bij de plastic randjes achter het camera oculair door "momentkrachten". Dan valt een hoekzoeker op de grond.
Door de leverancier werd mij afgeraden om die adapter op die wijze in combinatie met een Nikon hoekzoeker te gebruiken. Ik wilde namelijk de
Hoodman die ik gekocht had (Euro 95,-) eigenlijk omruilen voor een Nikon exemplaar.
Die Hoodman heeft inderdaad een verschil in scherpstelling als je die op 1x of 2,5x vergroting gebruikt, wat ik zeer vervelend vind. Maar in tegenstelling tot wat hierboven wordt genoemd, zou Nikon dat ook hebben (van 1x naar 2x), alleen zou het verschil minder sterk zijn. Door de leverancier werd mij dat indertijd medegedeeld en ik dacht het ook zelf gezien te hebben in de vluchtige blik toen een kennis van mij met een Nikon hoekzoeker een keer op bezoek was. Dus ruilen had niet zoveel zin.
De Hoodman vind ik eigenlijk alleen goed te gebruiken met het 1x vergrotende zoekerbeeld.
Bij 2,5 x heeft het beeld een stuk meer last van flare, en is de kwaliteit van het beeld een stuk minder.
Het zou aardig zijn echt deze twee hoekzoekers eens wat grondiger naast elkaar te vergelijken.