Dilemma....nieuwe of gebruikte D700

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850
John Hoenen
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Dilemma....nieuwe of gebruikte D700

Bericht door John Hoenen » wo jun 01 2011 8:07 pm

Mensen,

Ik zit in dubio.
Ik ben van plan op heel korte termijn een D700 aan te schaffen, maar ik ben er niet uit of ik een nieuwe of een gebruikte zou kopen.
Zelf vind ik het prijsverschil niet groot, vaak is dat verschil maar rond de 400 euro, en veelal zijn de gebruikte uit of bijna uit de garantie.

Hellup.

Gr. John

JanR
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Re: Dilemma....nieuwe of gebruikte D700

Bericht door JanR » wo jun 01 2011 8:25 pm

Als jij het verschil niet groot vind, zou ik een nieuwe kopen.

flitslicht

Bericht door flitslicht » wo jun 01 2011 8:27 pm

Garantie is sowieso niet overdraagbaar. Je moet dan bij problemen een deal sluiten met de originele eigenaar of er moet een bon zijn die niet op naam staat. De garantie is namelijk alleen geldig in combinatie met het originele aankoopbewijs en voor de originele koper.

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door gijs sandberg » wo jun 01 2011 8:58 pm

John,

Ik zou voor een dergelijk verschil geen risico willen lopen.
Een reparatie aan sensor of sluiter kan al duurder zijn dan het prijsverschil dat je noemt.
En dan heb ik het nog niet over mogelijke vervanging van accu.

Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

yzf1kr
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door yzf1kr » wo jun 01 2011 9:52 pm

flitslicht schreef:Garantie is sowieso niet overdraagbaar. Je moet dan bij problemen een deal sluiten met de originele eigenaar of er moet een bon zijn die niet op naam staat. De garantie is namelijk alleen geldig in combinatie met het originele aankoopbewijs en voor de originele koper.
Dat is niet waar.
Garantie geld op het product zelf, en is gewoon overdraagbaar.

Nikon zal idd dwars liggen, maar even melden dan je anders wel je rechtsbijstandverzekering inschakeld, doet vaak al wonderen.

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Roelof » wo jun 01 2011 10:49 pm

yzf1kr schreef:
flitslicht schreef:Garantie is sowieso niet overdraagbaar. Je moet dan bij problemen een deal sluiten met de originele eigenaar of er moet een bon zijn die niet op naam staat. De garantie is namelijk alleen geldig in combinatie met het originele aankoopbewijs en voor de originele koper.
Dat is niet waar.

Nikon zal idd dwars liggen, maar even melden dan je anders wel je rechtsbijstandverzekering inschakeld, doet vaak al wonderen.
Je hebt het hier mis.
Bij jouw wettelijke recht op garantie is niet de fabrikant maar de verkoper waar je het gekocht hebt het aanspreekpunt.
Dat recht op garantie heb je niet zodra je iets tweedehands van een particulier koopt.

Nikon heeft hier verder niets mee te maken. Nikon kan met de detailhandel wel een overeenkomst hebben dat Nikon de garantie regelt, maar daar heeft de klant eigenlijk niets mee te maken.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door ReneG » wo jun 01 2011 10:57 pm

Roelof schreef:
yzf1kr schreef:
Dat is niet waar.

Je hebt het hier mis.
Bij jouw wettelijke recht op garantie is niet de fabrikant maar de verkoper waar je het gekocht hebt het aanspreekpunt.
Dat recht op garantie heb je niet zodra je iets tweedehands van een particulier koopt.

Nikon heeft hier verder niets mee te maken. Nikon kan met de detailhandel wel een overeenkomst hebben dat Nikon de garantie regelt, maar daar heeft de klant eigenlijk niets mee te maken.
Roelof's verhaal klopt, met een klein addendum:

Indien er sprake is van een fabricagefout binnen de (redelijke) termijn voor levensverwachting van het product (de termijn verschilt per product) is Nikon wel de partij om aan te spreken, ook buiten garantie of buiten de oorspronkelijke verkoper om. Deze termijn is voor veel producten langer dan de normale garantietermijn. Dit geldt ook in sommige situaties waarin zich problemen kunnen voordoen m.b.t. veiligheid. Denk daarbij aan terugroepacties voor defecte batterijen of camera's met een fabricagefout.

Maar recht hebben en recht halen is dan weer de andere kant van het verhaal...
Spul waarmee je foto's maakt...

André
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door André » wo jun 01 2011 11:06 pm

Natuurlijk is garantie wel overdraagbaar. De garantie rust op het apparaat en de verkoper dient garant te staan voor de goede werking. Wie uiteindelijk een kapot apparaat bij deze verkoper aanbied is totaal niet van belang. Wel moet de aanbieder natuurlijk kunnen aantonen dat het betreffende apparaat bij deze verkoper is gekocht door een aankoopbon waaruit duidelijk blijkt dat het apparaat door hem is verkocht.

Dat het kapotte apparaat door Jan Klaasen wordt aangeboden, terwijl op de aankoopbon Klaas Vaak staat is niet belangrijk. Ik heb toen ik een eigen bedrijf had meerdere malen hier mee te maken gehad en als verkoper probeerde ik natuurlijk onder mijn verantwoordelijkheid uit te komen omdat de bon op een andere naam stond dan de werkelijke aanbieder. Helaas (in mijn situatie als verkoper natuurlijk) ging deze vlieger niet op.

Ik zou trouwens voor 400 euro verschil ook een nieuwe kopen, maar ik kan me goed voorstellen dat iemand die heel lang moet sparen voor een D700 wel voor een 2e hands gaat.
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip

Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.

flitslicht

Bericht door flitslicht » wo jun 01 2011 11:17 pm

flippie17 schreef: ... en als verkoper probeerde ik natuurlijk onder mijn verantwoordelijkheid uit te komen...
:shock:

André
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door André » wo jun 01 2011 11:23 pm

Jajaja Flip, daar schaam ik me nu jaren later ook heel erg voor hoor, want ik wist natuurlijk best wel dat ik niet in mijn recht stond, maar laten we wel zijn. De eerste goudeerlijke verkoper moet nog geboren worden.
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip

Eeuw
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Eeuw » do jun 02 2011 12:54 am

john hoenen schreef:Mensen,

Ik zit in dubio.
Ik ben van plan op heel korte termijn een D700 aan te schaffen, maar ik ben er niet uit of ik een nieuwe of een gebruikte zou kopen.
Zelf vind ik het prijsverschil niet groot, vaak is dat verschil maar rond de 400 euro, en veelal zijn de gebruikte uit of bijna uit de garantie.

Hellup.

Gr. John
Ben toch benieuwd waarom je die vraag stelt dan.. :roll:

Nou ja, eigenlijk ook weer niet :frown:
*´¨ )
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
There are two kinds of photographers: those who make pictures, and those who talk about it.

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » do jun 02 2011 8:16 am

flippie17 schreef:....maar laten we wel zijn. De eerste goudeerlijke verkoper moet nog geboren worden
:shock:

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » do jun 02 2011 8:45 am

400 euro verschil, hangt er van af.

Als de D700 in juli 2008 gekocht is betaal jij uiteindelijk 2299.
Als de D700 in januari van dit jaar gekocht is betaal jij uiteindelijk 1295.

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » do jun 02 2011 9:54 am

Dat lijkt een beetje op balletje balletje

Het ding kost nieuw nu € 2100 (Holten)
Op MP wordt voor een 2e hands exemplaar ca € 1500 geboden. Verschil ca. € 600.
De prijs wordt voornamelijk bepaald door het aantal clicks, evenals de staat waarin de camera zich bevindt.
Niet zozeer door de leeftijd.

André
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door André » do jun 02 2011 1:23 pm

Hans Braakhuis schreef:400 euro verschil, hangt er van af.

Als de D700 in juli 2008 gekocht is betaal jij uiteindelijk 2299.
Als de D700 in januari van dit jaar gekocht is betaal jij uiteindelijk 1295.
Uhhhhhhh ???????????

Plaats reactie

Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”