Hoi Roel,
Bedankt voor je leuke en uitgebreide reactie, ik kan veel leren van jou tips!
Hoi Niels,
Je hebt een leuke GP uitgekozen om te bezoeken met mooi weer om te fotograferen.
Het is duidelijk dat de eerste foto de beste van je serie is en ook heerlijk om naar te kijken. Mooi om te zien wat er zoal afspeelt.
Foto 6 heeft dat ook maar daar gebeurt veel minder.Jammer maar dat is niet anders.
Foto 2,4 en 5 zijn leuke plaatjes voor jezelf omdat het leuk is om coureurs op de foto te hebben. Leuk dat er ook nog even naar je gezwaaid wordt.
Helemaal mee eens, de foto's van de coureurs zijn leuk voor eigen gebruik en om aan vrienden te laten zien…
Foto 3 en 7: Pannen bij lage snelheden is idd moeilijker dan bij hoge snelheden. Dat hangt ook af van de afstand van jouw tot aan de auto,hoe verder hoe moeilijker. Je staat er hier vrij ver vanaf en dat maakt het niet makkelijk.
Klopt, en daarbij stond ik ook in een rotbocht, auto's kwamen aan, en kon ze eigenlijk pas voor de lens krijgen als ze net voor me reden, daarna verdwenen ze waardoor ik alleen de achterkant nog zag. Ik ben helemaal voor aan de tribune gaan staan, gelukkig is tribune L zonder gaas ervoor, daar stonden wat andere fotograven ook te pannen, daar ben ik toen bij gaan staan.
De tijden zijn ook te hoog waardoor de wielen veelal stilstaan,jammer. Ik gebruik bij pannen tijden die tussen 1/90 en 1/160 zitten,afhankelijk van wat ik wil bereiken met de foto en de snelheid van de auto. Wanneer ik de foto heb die ik wil hebben ga ik mijn tijden lager instellen. Dan kan ik gerust naar 1/30 of 1/10 gaan maar dan heb je heel veel afval. Maar het gaat om die ene foto. Ik sta wel veel dichter op de actie en dan kan iets meer spelen. Als ik jouw was dan zou ik beginnen met plm 1/125sec. en de camera op 'continue volgen' zetten. Maak meerdere foto's terwijl je de auto wel blijft volgen. Neem de auto niet te groot in beeld maar neem wat van de omgeving mee. Dat versterkt de snelheid nog meer. Zorg er wel voor dat je de auto steeds hetzelfde heb gekaderd bij serieopnamen,dus b.v. continue in het midden van de beeld en wijk niet af van de bewegingssnelheid van de auto(ga niet vlugger met je camera dan de auto rijdt).Om nu te zeggen wat de juiste instelling is om goed te pannen is heel moeilijk omdat dat dus van verschillende factoren afhankelijk is. Verder is het een kwestie van veel oefenen en een vaste hand hebben. Je kan de VR(als je die op je lens hebt) aanzetten maar ik doe dat eigenlijk nooit.
Wanneer je je focuspunt onderin het beeld zet en je de auto ook daarop scherp stelt dan heb je bovenin de foto meer achtergrond. Het asfalt onder in de foto is verloren ruimte, tenminste dat vind ik.
Succes ermee en veel oefenen hé. Dan wordt de kwaliteit steeds beter.
Onwijs goeie tips, ga het zoals gezegd maar eens oefenen aan de kant van de weg
Nog tips wat mooie plekken zijn?
Heb nu gezeten op:
L: mooi dicht aan de pitstraat, weinig spektakel op de baan
T: tegenover de pitstraat, weinig zicht op de auto's
A1: geweldige plek, veel spectacel, alleen ontzettend ver weg, je zit er dik 15 meter boven.
K: grootste tribune, kan ze net uit de tunnel zien komen, maar zoveel gaas tegen de vangrail, dat is niet echt makkelijk fotograferen.
Zit misschien te denken om een keer op C te gaan zitten…..
Nogmaals bedankt, volgend jaar laat ik meer zien
Gr. Niels