Formule 1 Monaco

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
Plaats reactie
Niels
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***

Formule 1 Monaco

Bericht door Niels » ma mei 30 2011 10:34 pm

Was van de week in Monaco bij de F1.
Voor het eerst met mijn Nikon, was erg veel te schieten, kleine impressie hier onder:

1: Pitstop practice van McLaren
Afbeelding

2: Testrijder van Ferrari Jules Bianchi
Afbeelding

3: Mark Webber
Afbeelding

4: Jenson Button zwaait (niet helemaal scherp :( :oops: )
Afbeelding

5: Red Bull monteurs eten een ijsje (niet scherp helaas, maar ik vond hem leuk om te laten zien ;-))
Afbeelding

6: Remmen koelen
Afbeelding

7: Good old kleuren van Lotus, I like :D
Afbeelding

Ben aan het kijken momenteel voor een 16-85 objectief… wat heb ik die gemist in Monaco zeg, zat heel de tijd te klooien met mijn 18-55 en 70-300.
Denk dat de 16-85 voor 85% alles had kunnen dekken, maar goed, volgend jaar weer, dat dan weer wel ;-)
Heb ook geprobeerd om te "pannen", maar dat viel niet mee de eerste keer, weet het, oefening baart kunst…
Maar heb er nog wel een vraag over, ik zat in een vrij langzame bocht, is het daardoor extra moeilijk om de snelheid vast te leggen omdat ze langzamer gaan? Wellicht heeft Roel (Replay) goeie tips voor langzame bochten?

Thanks alvast….

Gr. Niels
Klikken is nog nooit zo leuk geweest met mijn Nikon...
Flickr
Nikon D7000, Nikkor 16-85 VRII, Nikkor 50mm 1.4G, SB-700, Fuji X20 en een hoop kleine rommel erbij...

IAMsterdam
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: Formule 1 Monaco

Bericht door IAMsterdam » ma mei 30 2011 10:38 pm

Mooi en erg jaloersmakend. Uit deze serie vind ik toch de eerste het mooiste. De hectiek van het moment komt er mooi in over wat mij betreft.
Nikon D7000, D5000, Nikon AF-S 17-55mm F/2.8 G DX iF ED, Nikon AF-S 18-105mm F/3.5-5.6G VR ED DX, Nikon AF-S 70-300mm F/4.5-5.6G iF VR, Nikon AF-D 85mm F/1.8, Nikon AF-S 35mm F/1.8G DX, Sigma 150mm F2.8 EX APO DG HSM Macro, Nikon SB700, Nikon MD-B11
http://www.flickr.com/photos/co-axial/

jettiny
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door jettiny » ma mei 30 2011 10:46 pm

Ik mis de pitspoezen, niet gezien? :lol:

vrgr
Tiny

Cookie1397
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Cookie1397 » ma mei 30 2011 11:34 pm

Mooie serie Niels ondanks de onscherpe foto's. Mooi he dat lotus weer de "oude" kleur terug heeft, mis alleen nog het John Player Special logo :)
Nikon Z Z & de maskers

nismod

Bericht door nismod » di mei 31 2011 1:06 pm

Wat zou ik daar graag heen gaan zeg!!

Je pan vraag, het is inderdaad moeilijker om een langzame auto te pannen. Dit komt vooral omdat je langer mee moet pannen om echt beweging te kunnen vastleggen (lang pannen is dus ook meteen het nadeel, doe het maar eens goed en scherp).

Persoonlijk probeer ik op het circuit tussen de 1/50 en 1/100 aan te houden, hangt dus van je plek af (lang recht stuk kan makkelijk met 1/100 of zelfs sneller).

Wiljo
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Wiljo » di mei 31 2011 1:15 pm

Gaaf om daar zo dichtbij te staan zeg. Nummer 1 is ook mijn favoriet, mooi de hectiek van het moment vastgelegd.
http://www.flickr.com/wjvanessen" onclick="window.open(this.href);return false; | http://www.linkedin.com/in/wiljovanessen" onclick="window.open(this.href);return false; | http://www.twitter.com/wiljovanessen" onclick="window.open(this.href);return false; | http://www.bredenoord.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Jasper
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jasper » di mei 31 2011 7:07 pm

Leuke reportage Niels!

nummertje 1 springt er echt uit, vanwege de spanning.

gr. Jasper.
Groeten, Jasper.
Flickr

Niels
Forumlid
Forumlid

Bericht door Niels » di mei 31 2011 8:22 pm

Thanks allemaal, was inderdaad en hele belevenis. We zijn nu al een aantal keer geweest, en steeds andere zitplaatsen. Dus je leert wel wat leuke plaatsen zijn en waar veel gebeurd. Nu weer gekozen voor een plek dicht aan de pitstraat, volgend jaar weer op een plek waar veel gebeurd zitten. Beetje actie foto's maken :lol:

@jettiny, nee.... helaas :lol: :wink:

@ed, hahaha dat logo mis ik ook, maar ziet er mooi uit die Renaults.

@nismod bedankt voor de uitleg, ga misschien wel een keer aan de straat oefenen.
Flickr
Nikon D7000, Nikkor 16-85 VRII, Nikkor 50mm 1.4G, SB-700, Fuji X20 en een hoop kleine rommel erbij...

nismod

Bericht door nismod » di mei 31 2011 9:02 pm

Owja nog vergeten, heb hem zelf op shutter prio staan ;). Dus alleen je shutter instellen en gaan!

Replay
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Replay » wo jun 01 2011 10:46 pm

Hoi Niels,
Je hebt een leuke GP uitgekozen om te bezoeken met mooi weer om te fotograferen.
Het is duidelijk dat de eerste foto de beste van je serie is en ook heerlijk om naar te kijken. Mooi om te zien wat er zoal afspeelt.
Foto 6 heeft dat ook maar daar gebeurt veel minder.Jammer maar dat is niet anders.
Foto 2,4 en 5 zijn leuke plaatjes voor jezelf omdat het leuk is om coureurs op de foto te hebben. Leuk dat er ook nog even naar je gezwaaid wordt.
Foto 3 en 7: Pannen bij lage snelheden is idd moeilijker dan bij hoge snelheden. Dat hangt ook af van de afstand van jouw tot aan de auto,hoe verder hoe moeilijker. Je staat er hier vrij ver vanaf en dat maakt het niet makkelijk. De tijden zijn ook te hoog waardoor de wielen veelal stilstaan,jammer. Ik gebruik bij pannen tijden die tussen 1/90 en 1/160 zitten,afhankelijk van wat ik wil bereiken met de foto en de snelheid van de auto. Wanneer ik de foto heb die ik wil hebben ga ik mijn tijden lager instellen. Dan kan ik gerust naar 1/30 of 1/10 gaan maar dan heb je heel veel afval. Maar het gaat om die ene foto. Ik sta wel veel dichter op de actie en dan kan iets meer spelen. Als ik jouw was dan zou ik beginnen met plm 1/125sec. en de camera op 'continue volgen' zetten. Maak meerdere foto's terwijl je de auto wel blijft volgen. Neem de auto niet te groot in beeld maar neem wat van de omgeving mee. Dat versterkt de snelheid nog meer. Zorg er wel voor dat je de auto steeds hetzelfde heb gekaderd bij serieopnamen,dus b.v. continue in het midden van de beeld en wijk niet af van de bewegingssnelheid van de auto(ga niet vlugger met je camera dan de auto rijdt).Om nu te zeggen wat de juiste instelling is om goed te pannen is heel moeilijk omdat dat dus van verschillende factoren afhankelijk is. Verder is het een kwestie van veel oefenen en een vaste hand hebben. Je kan de VR(als je die op je lens hebt) aanzetten maar ik doe dat eigenlijk nooit.
Wanneer je je focuspunt onderin het beeld zet en je de auto ook daarop scherp stelt dan heb je bovenin de foto meer achtergrond. Het asfalt onder in de foto is verloren ruimte, tenminste dat vind ik.

Succes ermee en veel oefenen hé. Dan wordt de kwaliteit steeds beter.

Niels
Forumlid
Forumlid

Bericht door Niels » do jun 02 2011 12:27 am

Hoi Roel,

Bedankt voor je leuke en uitgebreide reactie, ik kan veel leren van jou tips!
Hoi Niels,
Je hebt een leuke GP uitgekozen om te bezoeken met mooi weer om te fotograferen.
Het is duidelijk dat de eerste foto de beste van je serie is en ook heerlijk om naar te kijken. Mooi om te zien wat er zoal afspeelt.
Foto 6 heeft dat ook maar daar gebeurt veel minder.Jammer maar dat is niet anders.
Foto 2,4 en 5 zijn leuke plaatjes voor jezelf omdat het leuk is om coureurs op de foto te hebben. Leuk dat er ook nog even naar je gezwaaid wordt.
Helemaal mee eens, de foto's van de coureurs zijn leuk voor eigen gebruik en om aan vrienden te laten zien…
Foto 3 en 7: Pannen bij lage snelheden is idd moeilijker dan bij hoge snelheden. Dat hangt ook af van de afstand van jouw tot aan de auto,hoe verder hoe moeilijker. Je staat er hier vrij ver vanaf en dat maakt het niet makkelijk.
Klopt, en daarbij stond ik ook in een rotbocht, auto's kwamen aan, en kon ze eigenlijk pas voor de lens krijgen als ze net voor me reden, daarna verdwenen ze waardoor ik alleen de achterkant nog zag. Ik ben helemaal voor aan de tribune gaan staan, gelukkig is tribune L zonder gaas ervoor, daar stonden wat andere fotograven ook te pannen, daar ben ik toen bij gaan staan.
De tijden zijn ook te hoog waardoor de wielen veelal stilstaan,jammer. Ik gebruik bij pannen tijden die tussen 1/90 en 1/160 zitten,afhankelijk van wat ik wil bereiken met de foto en de snelheid van de auto. Wanneer ik de foto heb die ik wil hebben ga ik mijn tijden lager instellen. Dan kan ik gerust naar 1/30 of 1/10 gaan maar dan heb je heel veel afval. Maar het gaat om die ene foto. Ik sta wel veel dichter op de actie en dan kan iets meer spelen. Als ik jouw was dan zou ik beginnen met plm 1/125sec. en de camera op 'continue volgen' zetten. Maak meerdere foto's terwijl je de auto wel blijft volgen. Neem de auto niet te groot in beeld maar neem wat van de omgeving mee. Dat versterkt de snelheid nog meer. Zorg er wel voor dat je de auto steeds hetzelfde heb gekaderd bij serieopnamen,dus b.v. continue in het midden van de beeld en wijk niet af van de bewegingssnelheid van de auto(ga niet vlugger met je camera dan de auto rijdt).Om nu te zeggen wat de juiste instelling is om goed te pannen is heel moeilijk omdat dat dus van verschillende factoren afhankelijk is. Verder is het een kwestie van veel oefenen en een vaste hand hebben. Je kan de VR(als je die op je lens hebt) aanzetten maar ik doe dat eigenlijk nooit.
Wanneer je je focuspunt onderin het beeld zet en je de auto ook daarop scherp stelt dan heb je bovenin de foto meer achtergrond. Het asfalt onder in de foto is verloren ruimte, tenminste dat vind ik.

Succes ermee en veel oefenen hé. Dan wordt de kwaliteit steeds beter.
Onwijs goeie tips, ga het zoals gezegd maar eens oefenen aan de kant van de weg :wink:

Nog tips wat mooie plekken zijn?
Afbeelding

Heb nu gezeten op:
L: mooi dicht aan de pitstraat, weinig spektakel op de baan
T: tegenover de pitstraat, weinig zicht op de auto's
A1: geweldige plek, veel spectacel, alleen ontzettend ver weg, je zit er dik 15 meter boven.
K: grootste tribune, kan ze net uit de tunnel zien komen, maar zoveel gaas tegen de vangrail, dat is niet echt makkelijk fotograferen.

Zit misschien te denken om een keer op C te gaan zitten…..

Nogmaals bedankt, volgend jaar laat ik meer zien :lol: :wink:

Gr. Niels
Flickr

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”