Mijn D7000

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
Piotje
Forumlid
Forumlid

Re: Mijn D7000

Bericht door Piotje » wo jun 01 2011 10:40 pm

Ik ben een beetje aan het spelen geweest met de autofocus en met mijn andere lenzen: o.a. de
Sigma 17-70mm F2.8-4 DC Macro OS HSM, het gaat nu wat beter, foto`s zijn nu iets scherper.
Morgen ga ik op pad om deze camera verder te bestuderen, het begint nu een uitdaging aan het worden!
Nog bedankt voor jullie reacties. :roll:

ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door ReneG » wo jun 01 2011 10:52 pm

Ik vraag me af of het niet een kwestie van gewenning en leren instellen van het AF systeem is? Ik krijg namelijk de indruk dat de mensen die problemen ondervinden veelal de overstap hebben gemaakt van camera's met minder geavanceerde AF systemen (zoals een D90 of D40) naar de D7000. Ik ken ook een paar profs die gewend zijn met D200/D300(s) camera's te werken en zij ondervinden dit soort problemen niet (sterker nog, die vinden de D7000 fantastisch).

Dit is overigen niet cynisch of negatief bedoeld richting diegenen die deze problemen ondervinden; Ik had zelf namelijk in het begin ook wat moeite met het AF systeem van de D300s (ik kwam van een D90 af). Na enige tijd bleek echter dat een beter AF systeem (met VEEL meer scherpstelpunten en instelmogelijkheden) ook tegen je kan werken. Bijvoorbeeld door verkeerde keuzes te maken m.b.t. instellingen (de camera toestaan een omliggend scherpstelpunt te kiezen wanneer je dat beter niet kunt doen etc.). Na enige oefening, verbetering van mijn techniek en het leren wanneer ik welke instelling kan/moet gebruiken werkte alles al snel probleemloos.

Misschien dat mensen soortgelijke problemen ondervinden bij het werken met het nieuwe AF systeem van de D7000? Al sluit ik natuurlijk niet uit dat er ook met het AF systeem zelf iets aan de hand kan zijn, het is immers een gloednieuw systeem...
Spul waarmee je foto's maakt...

Ronald-D
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Ronald-D » wo jun 01 2011 11:17 pm

Rene, ik denk dat je hier de spijker op de kop slaat. Ik heb namelijk ook sterk het idee dat als je meerdere scherpstelpunten kiest de camera inderdaad soms een punt kiest wat jezelf eigenlijk niet wilde en dat het zeker zo is om hiermee om te leren gaan. Ook bij mij is niet altijd gelijk een foto scherp, maar na één of wat meerdere pogingen lukt het wel. Dit betekent dus in mijn ogen dat de camera prima in staat is om goede scherpe platen te maken, en als dit niet gelijk wil lukken het aan mezelf ligt. Hiermee ben ik dan ook nog steeds lerende, en zal het ook nog wel even duren voor ik het systeem voldoende door heb. Ik vind het in ieder geval een uitdagend toestel, en ben er eigenlijk nu wel een beetje van overtuigd dat als er een wat onscherpe foto tussen zit dit in ieder geval niet aan het aantal megapixels ligt. Naar aanleiding van dit alles zou ik het leuk vinden, en misschien wel wat meerdere bezitters van de D7000, of geoefende gebruikers van de modellen met een geavanceerder AF systeem misschien wat tips willen geven wanneer ze welke AF instellingen gebruiken, en wanneer dit voor hun bevredigende resultaten oplevert.
Met vriendelijke groet, Ronald

Nikon D7000+MB-D11
Tokina 11-16 2.8 AT-X PRO DX
Nikon AF-S 24-70 2.8G ED
Nikon AF-S 300 4.0 ED-IF
Nikon AF-D 50 F/1.8Nikkor AF-S VR 70-300mm f/4.5-5.6G IF-ED
SB700+SB900
AF-ON

MauritsD
Clublid
Clublid

Bericht door MauritsD » wo jun 01 2011 11:23 pm

Ik ben van een D80 naar een D7000 overgestapt en de eerste ervaring was: "oei, goed opletten, hij is minder vergevingsgezind".
Ik moet echt goed opletten dat ik AF exact op goede punt laat scherpstellen en de camera absoluut stil heb (evt icm VR of pod)

Ik heb wel het gevoel dat dat komt door de hogere resolutie:
1. een piepkleine beweging/onscherpte is al groter als 1 sensorpixel (zit met 16MP op t randje?)
2. Als je op 100% kijkt, 'zoom' je eigenlijk verder in op de foto als bij bijv. 10MP, je ziet dus meer detail (en evt onscherpte)

Maar... Als de foto scherp is, is ie ook echt messscherp; ook bij 100% vergroten
En als ie niet helemaal scherp is, is ie op 'normaal' formaat kijkend niet onscherper als bij de D80

De verschillende AF modi werken allemaal uitstekend, maar het is inderdaad van belang per situatie de goede de kiezen, anders werkt t tegen je. (De Auto/3D modi gebruik ik bijv. alleen bij hele snelle actie/bewegingen, anders onvoorspelbaar)

Dus al met al vind ik het een stuk betere camera, ook wat dit betreft, maar het komt niet vanzelf klik-klak-klaar.
En dat is alleen maar leuk en goed als fotograferen je hobby is !!!

Toch ?
"Er zij licht; en er was licht." (Genesis 1:3)
Nikon heeft daar mooi op ingespeeld !

Ronald-D
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *

Bericht door Ronald-D » wo jun 01 2011 11:43 pm

amateurt, hier geef ik je gelijk in, het is alleen maar leuk en inderdaad een uitdaging als het je hobby is.
Waarom ik denk dat het niet aan het aantal megapixels ligt, omdat jezelf ook al aangeeft dat sommige foto's wel heel scherp zijn, ook bij helemaal inzoomen. En die ervaring heb ik ook. Maar misschien heb ik me niet helemaal goed uitgedrukt. Het aantal megapixels kan misschien ertoe bijdragen dat het scherpstellen nauwer let, maar dat niet alle foto's softer zijn door het aantal megapixels...dus het is prima mogelijk om met het aantal mp superscherpe plaatjes te schieten.
Met vriendelijke groet, Ronald

Nikon D7000+MB-D11
Tokina 11-16 2.8 AT-X PRO DX
Nikon AF-S 24-70 2.8G ED
Nikon AF-S 300 4.0 ED-IF
Nikon AF-D 50 F/1.8Nikkor AF-S VR 70-300mm f/4.5-5.6G IF-ED
SB700+SB900
AF-ON

MauritsD
Clublid
Clublid

Bericht door MauritsD » wo jun 01 2011 11:53 pm

Ronald-D schreef:Het aantal megapixels kan misschien ertoe bijdragen dat het scherpstellen nauwer let, maar dat niet alle foto's softer zijn door het aantal megapixels...dus het is prima mogelijk om met het aantal mp superscherpe plaatjes te schieten.
Ja, dat bedoel ik ook :D
"Er zij licht; en er was licht." (Genesis 1:3)
Nikon heeft daar mooi op ingespeeld !

Piotje
Forumlid
Forumlid

Bericht door Piotje » do jun 02 2011 5:19 pm

Vandaag heb ik mijn D7000 op fabriek instellingen teruggezet en alles opnieuw ingesteld zoals scherpte en Af-stand en verder ben ik lekker aan het spelen geweest. Bij ons is er kermis, Ik heb ongeveer 200 mooie foto geschoten alle foto`s zijn goed, wel heb ik gemerkt dat de D7000 is meer gevoelig op lenzen zonder beeldstabilisator dan de D90,
(het zal wel komen door de 16,2 MP). Verder vind ik het bedieningsgemak van deze camera gewoon geweldig.
Na vandaag ben ik blij dat ik de camera niet teruggebracht heb, maar de D90 doe ik het mooi niet weg! :P

Groetjes, Piotje

JanR
Forumlid
Forumlid

Bericht door JanR » do jun 02 2011 5:47 pm

Piotje,

Klasse

Chicco

Bericht door Chicco » vr jun 03 2011 12:03 am

Inderdaad piotje ik had dit beter ook gedaan en mijn D90 als backup gehouden....nog veel plezier met je camera :wink2:

grtz

Chicco

jantom
Clublid
Clublid

Bericht door jantom » vr jun 03 2011 12:35 am

Nikon D7000.

Ik heb van het begin af aan wel interesse in deze camera - vandaar dat ik commentaar op deze camera volg.

Ik lees over scherpstelpunten en daar wil ik toch wel wat over kwijt.
Ik ben (eigenaar van een D3 en een D2x) ervan overtuigd dat dit een heel mooie voorziening is maar als de foto eenmaal wordt gemaakt (met deze automatiek) is het wel een gok want het is altijd maar de vraag of het beoogde deel van de opname dat scherp moet zijn ook het scherpst wordt afgebeeld; daar is in feite geen garantie op.

Ik kies wel voor automatiek in deze maar ik gebruik (uitzonderingen daargelaten) alleen het centrum als instelpunt en ik zorg ervoor dat daar zich ook het scherp te stellen deel van mijn onderwerp bevindt. Daarna maak ik de compositie maar houdt de instelling vast. Ik wil wel graag de controle over de scherpte houden (vandaar).

Maar dat er veel scherpstelpunten zijn en dat de automatiek dat ook kan verwerken is knap - goed voor fotografen die door hun soort van fotografie geen mogelijkheid hebben om hieraan tijd te besteden.

Robert
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Robert » vr jun 03 2011 12:43 am

JanTom schreef:
Maar dat er veel scherpstelpunten zijn en dat de automatiek dat ook kan verwerken is knap - goed voor fotografen die door hun soort van fotografie geen mogelijkheid hebben om hieraan tijd te besteden.
Wat pas echt knap is: met veel scherpstelpunten een scherpe foto maken.
groeten Robert

jantom
Clublid
Clublid

Bericht door jantom » vr jun 03 2011 1:22 am

Erpeewee schreef:JanTom schreef:
Wat pas echt knap is: met veel scherpstelpunten een scherpe foto maken.
Leuk! Nog even verder borduren op dit onderwerp:
Vergeet niet dat scherptediepte een fenomeen is waar we altijd mee te maken hebben. Het diafragma helpt ons om het scherptegebied (=het bereik) aan te passen aan de behoefte. Dat diafragma heeft nog wel meer functies maar de klassieke functie is om die scherptediepte te reguleren.
Scherptediepte (of een gebrek daaraan) is uiteraad alleen te constateren aan de beeldelementen waaruit de foto is opgemaakt. Dit schrijf ik zo omdat er ook foto's zijn die totaal geen scherpte hebben - enkel omdat ze volkomen zijn mislukt....

Er is maar één vlak met optimale scherpte dus een enkel scherpstelpunt is genoeg mits het goed wordt geinstrueerd (waar te meten) - een taak voor de fotograaf. Zo eenvoudig is dat. Als er meerdere punten zijn waar wordt gemeten is dat een beetje circus (van alles wat). Het is inderaad "amazing" dat er dan toch nog vaak (niet altijd) scherpe foto's worden geproduceerd maar de onvermijdelijke scherptediepte werkt daar wel vaak aan mee.

Robert
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Robert » vr jun 03 2011 2:00 am

Blij dat je het met me eens bent.
groeten Robert

jantom
Clublid
Clublid

Bericht door jantom » vr jun 03 2011 2:09 am

Erpeewee schreef:Blij dat je het met me eens bent.
Het kost soms veel moeite om wat uit te leggen en ik hoop dat je het hebt kunnen waarderen.

Piotje
Forumlid
Forumlid

Bericht door Piotje » vr jun 03 2011 8:27 pm

Patrick zou de D7000 uitproberen van Amateurt, ik ben erg nieuwsgierig naar zijn mening over de D7000. :?:
Groetjes,
Piotje

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”