Er is al in diverse draadjes gemeld dat mensen problemen ondervinden met de autofocus en scherpte van de D7000. Er wordt van alles gesuggereerd en aanbevolen. Je zou echt goed glas moeten gebruiken vanwege de hogere resolutie, moeten leren omgaan met deze camera, dat soort zaken. Dat wilde ik wel eens voor mezelf testen. Dat bleek niet zo lastig te regelen; amateurt bood graag zijn camera even aan.

Ik heb even een kwartiertje gespeeld met de D7000 met mijn AFS 24-70 erop. Met name om de factor "goed glas" uit de vergelijking te halen. Beter maakt Nikon niet in dit bereik in de vorm van een zoomobjectief. Op mijn "oude" D300s doet deze het geweldig; geen front- of backfocus. Ik geloof er zelf trouwens niet zoveel van dat iets als een AFS 16-85 VR niet goed genoeg zou zijn voor zo'n camera. Zo schokkend veel meer pixels gaat het hier niet om. 12 Megapixels (4288 x 2848) tegenover 16 megapixels (4928 x 3264) is echt niet zo'n groot verschil. Met echt goedkope objectieven zou het wellicht een punt kunnen zijn. Maar ja, die moet je sowieso niet op zo'n kwaliteitsbody zetten.
De autofocus dus. Zie ik vreemde resultaten? Dingen die ik niet verwacht. Antwoord: JA. Ik heb een paar foto's waarvan ik niet snap waarom ze niet scherp zijn. Het is net alsof het gekozen AF punt niet helemaal zit waar je het ziet in de viewfinder. In ieder geval heb ik twee foto's die echt niet zo lastig waren, maar waar de scherpstelling gebeurd is op de achtergrond. Nu kan ik wat onkunde of onervarenheid met deze camera en het nieuwe AF systeem makkelijk als excuus zien. Ik ken de camera niet (best een heel verschil wat betreft bediening t.o.v. een D300s!), en het AF systeem is toch wel anders. Ik werk ook met de AF-C knop op mijn camera, wat ook anders is. Maar dan nog; ik had het niet verwacht.
Mijn conclusie van deze korte test: Even goed opletten met de AF. Experimenteer ermee, zorg dat je het goed leert kennen. Wat ik bij al die andere, wel scherpe foto's zag, zag er echt prima uit. Twijfelen dat je een topcamera in huis haalt met de D7000 heb ik dus niet.
Tenslotte kan ik geen oordeel geven over de nieuwe belichtingsmeter van de D7000. De eigenaar had de camera standaard wat apart ingesteld met Active D-Lighting op Extra High en Picture Control op Landscape-MD1. Met name dat eerste heeft direct effect op de belichting. Niet dat ik daar na zo'n korte test in volle zon veel over had kunnen melden. Dar zou ik een camera onder veel meer omstandigheden voor moeten testen.