@Allen: Dank voor de reacties. Als ik eerder had geweten dat het evenement er was (kwam er pas die dag achter) dan had ik misschien wel even gepost. Misschien iets voor volgend jaar?
@Ruud: Ik hoop dat ik je nog heel veel NAS aanvallen ga bezorgen.
@Patrick: Dat was ook hetgene wat mij het meest stoorde, maar waar ik in dit geval niet wist hoe ik het op moest lossen. Zodra ik op enige afstand fotografeerde waren de gezichten volledig afgedekt door een zwarte schaduw van de klep op de ruiterhelmen (of hoe die dingen ook heten). Ik had hele sets foto's waarbij het paard volledig belicht was en het gezicht van de ruiter pikzwart was.
Enige oplossing was zo dicht mogelijk op de hindernissen gaan zitten, maar helaas waren de mogelijkheden daarvoor beperkt. Het parcours was slechts via twee zijden te benaderen (tenzij je VIP was of een accreditatie had). Bovendien zit je aan de buitenrand terwijl de ruiters vaak 'naar binnen' reden; Ze kijken dan naar de richting die ze opgaan, en dat is bijna altijd van het publiek weg. Ik ben dus alles bij elkaar een uur bezig geweest voor ik een lokatie had gevonden waar het (tegen)licht me geen parten speelde én waar de gezichten nog enigzins zichtbaar waren (en zelfs dan moest ik de gezichten met control points in capture optrekken).
De oplossing is me overigens wel bekend; Als ik dichter op de ruiters had gestaan in het veld (vlak bij de hindernissen) had ik het probleem zo op kunnen lossen. Maar daar was dus een accreditatie voor nodig...
Flitsen terwijl ik er kort op zat was misschien nog een oplossing geweest toen ik kort op de hindernissen zat, maar dat durfde ik niet echt aan... stel dat ik de paarden of ruiters ermee zou afleiden of verblinden, dat wilde ik niet op mijn geweten hebben...
Maar al met al ben ik toch heel tevreden.