ND4-verloop

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
Plaats reactie
JeroenS
Forumlid
Forumlid

ND4-verloop

Bericht door JeroenS » vr jun 03 2011 9:30 pm

Vandaag fijn de kans gehad..genomen..gekregen.. om voor het eerst een echt grijsverloop ND4 op de lens te schroeven en te kijken van hoe en wat.. (zie eventueel topic http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 90#p429857" onclick="window.open(this.href);return false; en http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 10#p437536" onclick="window.open(this.href);return false; ..)
Oké... beetje standaard plaatjes misschien, maar het werd me wel helder wat het bereikte effect is. Morgenochtend wederom even op stap om de natuur in te lopen mét filter :)
Heb meteen ook een ND8 aangeschaft... daarvoor zal ik dan nog wel een geschikte lokatie mogen vinden... dus dat wordt vermoedelijk ter zijner tijd.

Groet,
Jeroen

01
Afbeelding

02
Afbeelding

03
Afbeelding

iefie
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: ND4-verloop

Bericht door iefie » vr jun 03 2011 11:38 pm

Ze doen hun werk goed. Eigenlijk had je dezelfde foto's ook zonder filter moeten nemen om het verschil te laten zien. Ben ik wel benieuwd naar.

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk
D90 /mb-d80 / 18-70 / 70-300 VR / 70-210D /35 1.8 / 50 1.8 / Tamron 90mm 2.8 macro / 2x sb-700.

JeroenS
Forumlid
Forumlid

Bericht door JeroenS » za jun 04 2011 7:26 am

Hmm, ja. Eigenlijk wel he :) Wellicht vandaag..

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » za jun 04 2011 9:09 am

iefie schreef:Ze doen hun werk goed. Eigenlijk had je dezelfde foto's ook zonder filter moeten nemen om het verschil te laten zien. Ben ik wel benieuwd naar.

Gewoon de lucht wit kleuren, dan ben je er ongeveer. :)

Goodje

Bericht door Goodje » za jun 04 2011 10:55 am

Tom schreef:
iefie schreef:Ze doen hun werk goed. Eigenlijk had je dezelfde foto's ook zonder filter moeten nemen om het verschil te laten zien. Ben ik wel benieuwd naar.

Dus hier begrijp ik uit dat het alleen maar de witte wolken iets meer grijs kleur geven :?:

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » za jun 04 2011 11:13 am

Goodje schreef:
Tom schreef:

Dus hier begrijp ik uit dat het alleen maar de witte wolken iets meer grijs kleur geven :?:
Ik begrijp je vraag niet.

weimaraner
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door weimaraner » za jun 04 2011 1:26 pm

Bijna goed ... Het filter heeft een helder gedeelte en een grijs gedeelte en je gebruikt het om bij hoge contrasten (bijvoorbeeld een lichte hemel en relatief donker aardoppervlak) het contrast tussen deze twee oppervlakken wat te verminderen. In dit geval wordt de lichte lucht (alles, inclusief de wolken dus) wat donkerder.

Hier staat het een en ander ook aardig uitgelegd: http://www.digitalefotografietips.nl/fo ... eelfilter/

Ik zelf vind, ondanks de digitale nabewerkingsmogelijkheden, grijsverloopfilters nog steeds onmisbaar bij landschapsfotografie.

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”