Vlekjes op de sensor van mijn D7000

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
MauritsD
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: Vlekjes op de sensor van mijn D7000

Bericht door MauritsD » za jun 04 2011 5:00 pm

Zelfontspanner schreef:ik ben heel blij voor jou maar vraag me toch af wat ze met de "oude" doen....
Die nam de Nikon man mee...
"Er zij licht; en er was licht." (Genesis 1:3)
Nikon heeft daar mooi op ingespeeld !

MauritsD
Clublid
Clublid

Bericht door MauritsD » za jun 04 2011 5:04 pm

jantom schreef:Dit is weinig professioneel van Nikon maar het is geen professionele camera...
Het gaat hier waarschijnlijk niet eens om een stofje maar om een plekje (of meerdere) dat tijdens het productieproces ontstaan is en het gevolg geeft waar we nu van op de hoogte zijn.
Het productieproces moet eens goed tegen het licht worden gehouden want dit kán echt niet!

Het is ook weer het bewijs waar ik vroeger zelf mee op de proppen kwam. We moeten leven met het opname-element dat eindig is. Het begint met dode pixels en dat proces gaat maar door.
Daar walg ik een beetje van.
Maar het is geen Nikon-probleem nu het met elk merk camera zo gaat.

De D7000 wordt in Thailand gemaakt en die sensor misschien ook. Daar moet toch wel leiding zijn en hoe zit het met de controles op de productie?

Ik heb liever een optimaal opname-element dan 1005 scherpstelpunten. Eentje daarvan is genoeg maar elke dode pixel is er ééntje teveel....
Tja die Nikon medewerker dacht dat het misschien tussen het tril-element en het doorlaatfilter zat of tussen het doorlaatfilter en de sensor. Hij was iig stellig dat het met reinigen niet weg kon worden gehaald.

Verder dacht hij ook dat je bij 16MP op DX (Nikon sensor met hoogste dichtheid) misschien ook wel eerder ziet als er iets miniscuuls op de sensor zit.

Hij had het iig nog niet eerder gezien...

jantom
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door jantom » za jun 04 2011 5:17 pm

amateurt schreef:
jantom schreef:Dit is weinig professioneel van Nikon maar het is geen professionele camera...
Het gaat hier waarschijnlijk niet eens om een stofje maar om een plekje (of meerdere) dat tijdens het productieproces ontstaan is en het gevolg geeft waar we nu van op de hoogte zijn.
Het productieproces moet eens goed tegen het licht worden gehouden want dit kán echt niet!

Het is ook weer het bewijs waar ik vroeger zelf mee op de proppen kwam. We moeten leven met het opname-element dat eindig is. Het begint met dode pixels en dat proces gaat maar door.
Daar walg ik een beetje van.
Maar het is geen Nikon-probleem nu het met elk merk camera zo gaat.

De D7000 wordt in Thailand gemaakt en die sensor misschien ook. Daar moet toch wel leiding zijn en hoe zit het met de controles op de productie?

Ik heb liever een optimaal opname-element dan 1005 scherpstelpunten. Eentje daarvan is genoeg maar elke dode pixel is er ééntje teveel....
Tja die Nikon medewerker dacht dat het misschien tussen het tril-element en het doorlaatfilter zat of tussen het doorlaatfilter en de sensor. Hij was iig stellig dat het met reinigen niet weg kon worden gehaald.

Verder dacht hij ook dat je bij 16MP op DX (Nikon sensor met hoogste dichtheid) misschien ook wel eerder ziet als er iets miniscuuls op de sensor zit.

Hij had het iig nog niet eerder gezien...
Het is een kennelijke productiefout. En dat men dit niet eerder heeft gezien geeft aan dat van zorgvuldigheid in deze eigenlijk geen sprake is. Dit moet worden geconstateerd en niet door de klant. Wij zijn geen testers van apparatuur maar kopers die wat moois verwachten.
Bij computeronderdelen gebeurt dit ook. Ik heb wat DOA terug moeten sturen.
Maar fouten komen uit en moeten worden hersteld en het hoeft niet eens de hele productie te zijn die er last van heeft.
Maar het element moet perfect zijn, enkel en alleen al omdat we niet zelf het element kunnen vervangen, dit vervangen ook flink geld kost en we uiteraard ook geen verwisselbare film in de camera kunnen doen. Filmcamera's (stillcameras) hebben toch best wel hun voordelen.

JeroenS
Forumlid
Forumlid

Bericht door JeroenS » za jun 04 2011 7:08 pm

Hier ook maar eens 'in de lucht geschoten' en niet mis.. Ook op mijn D7000 stofachtige plekjes denk ik. Eerder was het retoucheren, nu enkel met de blaasbalg hoop ik. De D3100 oogt helemaal perfect :)

Maar even voor de zekerheid. Oogt dit (links boven) als stof? - foto is trouwens de volledige afbeelding.
Groet, Jeroen

Afbeelding
Laatst gewijzigd door JeroenS op za jun 04 2011 8:31 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

GM
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door GM » za jun 04 2011 8:00 pm

amateurt schreef: Ik heb m'n D7000 daarna kunnen omruilen voor een nieuwe :D
Die ook direkt even getest: zitten ook 2 vlekjes op!
... en je raadt het al... die gingen er ook niet af!

Moet er maar mee leven, wat overigens ook prima kan, want je ziet t alleen bij hele kleine diafragma's op een gelijkmatige achtergrond.
Maar het blijft wel gek :?:
Das wel heel simpel gesteld... Je moet dus een nieuwe met (meegeleverde) fouten zo maar accepteren?
Lijkt me niet de juiste manier.
Je betaalt tenslotte (veel) geld en daarvoor moet je mijns inziens ook een deugdelijk product voor krijgen.
Lijkt me niet dat er in de garantie voorwaarden staat dat je een product met fouten af fabriek moet aanvaarden.
met vriendelijke groet,
George
http://www.flickr.com/photos/georgementink/" onclick="window.open(this.href);return false;
D5100 70-300VR

MauritsD
Clublid
Clublid

Bericht door MauritsD » za jun 04 2011 8:49 pm

JeroenS schreef:Maar even voor de zekerheid. Oogt dit (links boven) als stof? - foto is trouwens de volledige afbeelding.
Voor mij wel. Zo ziet het er bij mij dus ook ongeveer uit.
Op het blote oog haal ik uit deze jpeg 4 vlekjes (3 linksboven, 1 rechtsboven)

Als je contrast omhoog gooit en met helderheid gaat spelen zie je er nog veel meer, maar die zou je waarschijnlijk nooit op een gewone foto mogen zien.

MauritsD
Clublid
Clublid

Bericht door MauritsD » za jun 04 2011 8:51 pm

GM schreef:Das wel heel simpel gesteld... Je moet dus een nieuwe met (meegeleverde) fouten zo maar accepteren?
Lijkt me niet de juiste manier.
Je betaalt tenslotte (veel) geld en daarvoor moet je mijns inziens ook een deugdelijk product voor krijgen.
Lijkt me niet dat er in de garantie voorwaarden staat dat je een product met fouten af fabriek moet aanvaarden.
Tja daar lijkt het wel op. Ik had wellicht nog een paar D7000's kunnen proberen, maar dat lost t waarschijnlijk niet op ...

jantom
Clublid
Clublid

Bericht door jantom » za jun 04 2011 8:54 pm

Aan JeroenS

Het zijn rondjes en die zag ik ook op andere voorbeelden. En ze gaan nooit vanzelf weg...
Dit mag niet ~ het product is feitelijk ondeugdelijk. Het is gewoonweg geen eigenschap die eigen is aan een opname-element maar een tekortkoming.
Niet accepteren is mijn advies.

Ik wil ook een D7000 kopen maar ik weet niet of ik er aan moet beginnen. Ik heb al zoveel problemen met pixels gehad.
Ik blijf het zeggen want het deugt niet.

MauritsD
Clublid
Clublid

Bericht door MauritsD » za jun 04 2011 8:58 pm

En zo ziet mijn huidige sensor eruit:

Afbeelding

Alleen linksboven een vlekje te zien.
En dit is op f/32 !

GM
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door GM » za jun 04 2011 9:00 pm

Lijkt een productiefout....
hier:
http://www.photoradar.com/forums/showthread.php?t=4346" onclick="window.open(this.href);return false;

en hier:
http://forums.whirlpool.net.au/archive/1685312" onclick="window.open(this.href);return false;

wordt er ook melding van gemaakt.
Contact opnemen met Nikon?
met vriendelijke groet,
George
http://www.flickr.com/photos/georgementink/" onclick="window.open(this.href);return false;
D5100 70-300VR

jantom
Clublid
Clublid

Bericht door jantom » za jun 04 2011 9:22 pm

Aan GM

Dank voor de links. Het is dus een wereldwijd probleem en dat heb je goed uitgezocht.
Ik snap niet dat Nikon dit nog niet aangepakt heeft. Die amateurs (denkt men misschien)... (vul maar in).

Het lijkt qua zaak een beetje op de eerste Pentiums die Intel op de markt bracht (± 1995). Processoren met een floating-pointprobleem. Die processoren moesten allemaal worden vervangen en de klant moest dat maar zelf doen. Dat is bij de D7000 meer een klusje voor Nikon. Ga daar maar aan staan..

GM
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door GM » za jun 04 2011 9:26 pm

jantom schreef:Aan GM

Dank voor de links. Het is dus een wereldwijd probleem en dat heb je goed uitgezocht.
2 min. google.... :D

Lijkt erop dat veel cameras gebruik maken van een (sony?) onderdeel dat het probleem veroorzaakt.
met vriendelijke groet,
George
D5100 70-300VR

JeroenS
Forumlid
Forumlid

Bericht door JeroenS » za jun 04 2011 9:44 pm

jantom schreef:Aan JeroenS

Het zijn rondjes en die zag ik ook op andere voorbeelden. En ze gaan nooit vanzelf weg...
Dit mag niet ~ het product is feitelijk ondeugdelijk. Het is gewoonweg geen eigenschap die eigen is aan een opname-element maar een tekortkoming.
Niet accepteren is mijn advies.

Ik wil ook een D7000 kopen maar ik weet niet of ik er aan moet beginnen. Ik heb al zoveel problemen met pixels gehad.
Ik blijf het zeggen want het deugt niet.
Daar ben ook ik dan niet zo gelukkig mee... ondertussen even op ccd gekeken en spontaan stofje erop :( Op de daarna gemaakte foto lijkt het er anders uit te zien. Nu eerst blaasbalgje aanschaffen, blazen, testen en dan eventueel contact met Nikon. Lang leven internet.

Groet, Jeroen

jantom
Clublid
Clublid

Bericht door jantom » za jun 04 2011 10:54 pm

Dag Jeroen

Dit soort forums houdt me bezig en ook van de straat maar daar ben ik vaak toch niet zo gelukkig mee omdat ik dat ook weleens als reden hanteer om er niet op uit te gaan.

Maar op dit forum ontmoet je wel gelijkgestemden; ik heb eigenlijk nooit inhoudelijke vragen maar lever soms commentaar en soms vecht ik voor mijn standpunt. Maar het gaat vooral om hetgene dat ons bindt.

Koop maar een goede blaasbalg --> een canule.

En wees kritisch - als je die eigenschap niet hebt kan je net zo goed een prul van een camera kopen of wat anders gaan doen. Foto's maken die ook goed zijn eist een kritische kijk op eigen werk.
En laat je niet kisten. Je moet gewoon goed materiaal in handen krijgen en anders niet.

MarileenK
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door MarileenK » za jun 04 2011 11:16 pm

GM schreef:Lijkt een productiefout....
hier:
http://www.photoradar.com/forums/showthread.php?t=4346" onclick="window.open(this.href);return false;

en hier:
http://forums.whirlpool.net.au/archive/1685312" onclick="window.open(this.href);return false;

wordt er ook melding van gemaakt.
Contact opnemen met Nikon?
Hierbij gaat het toch meer om die 'dougnut' gevormde plekken? Zoals hier: http://forums.dpreview.com/forums/readf ... +mark&qf=m" onclick="window.open(this.href);return false;
Zijn die van jou/jullie ook zo gevormd?

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”