Mijn eerste fatsoenlijke libelle :-)

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
Plaats reactie
henkD90
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Mijn eerste fatsoenlijke libelle :-)

Bericht door henkD90 » zo jun 05 2011 1:36 pm

Eigenlijk nog nooit zo bezig geweest met libelles etc.Maar door alle mooie foto's hier op het forum ben ik daar toch eens naar gaan kijken.Net even op pad geweest met de vrouw en hond erbij en toen deze plaat geschoten.Waarschijnlijk nog geen topper maar ik ben er erg blij mee :-))))
Afbeelding
D90 + D50 + D70 IR omgebouwd (665nm filter) ,Nikon AF-S Nikkor 80-200mm 1:2.8 D , Nikon AF-S 24-70 1:2.8G ED, Nikkor 50mm f1.8D, Sigma 10-20 1:4-5.6 DC HSM, Tamron 18-200 F/3.5-6.3 XR , AF-S DX 18-55/3 5-5.6G ,SB400 ,Vanguard Tracker1 Nikon TC-20E III

Frederix

Re: Mijn eerste fatsoenlijke libelle :-)

Bericht door Frederix » zo jun 05 2011 2:24 pm

Ik vind het jammer dat de tere pootjes e.d. geheel wegvallen tegen het donkere takje waar het beestje op zit.

henkD90
Forumlid
Forumlid

Bericht door henkD90 » zo jun 05 2011 7:17 pm

Da's idd jammer Frederix,er waren enkele dingen die meespeelde tijdens het schieten van de foto's:
1: jammer is dat de libelle net niet een cm of zo hoger op het takje zat.
2: als ik een zwembroek aan had gehad had ik hem ook wel recht op zijn snufferd gefotografeerd
3: de foto's zijn uit de hand gemaakt zonder statief dus bewegingsonscherpte ontkom je haast niet aan helaas.
D90 + D50 + D70 IR omgebouwd (665nm filter) ,Nikon AF-S Nikkor 80-200mm 1:2.8 D , Nikon AF-S 24-70 1:2.8G ED, Nikkor 50mm f1.8D, Sigma 10-20 1:4-5.6 DC HSM, Tamron 18-200 F/3.5-6.3 XR , AF-S DX 18-55/3 5-5.6G ,SB400 ,Vanguard Tracker1 Nikon TC-20E III

Myriad

Bericht door Myriad » zo jun 05 2011 8:09 pm

Bij National Geographic zouden ze zeggen: we kopen foto's en geen excuses.
Die lat ligt voor dit forum denk ik wat al te hoog.
Neemt niet weg dat je de opmerking van Frederix als opbouwende kritiek moet zien.
Natuurlijk ben je blij met een 1e libelle op de foto, maar de foto kan qua compositie stukken beter.
Probeer bijv. eens op gelijke hoogte met de libelle, van de zijkant.
Als de omstandigheden er op dat moment niet naar zijn, kun je ook besluiten de foto niet te maken en betere omstandigheden op te zoeken.

henkD90
Forumlid
Forumlid

Bericht door henkD90 » zo jun 05 2011 8:41 pm

Hoi Myriad,
ik ben me zeker bewust waar de tekortkomingen liggen met deze foto.
Natuurlijk had ik graag een andere compositie willen hebben maar dat was helaas onmogelijk vanmiddag.
Verder neem ik de opmerkingen mee voor de volgende foto,en zo zal het stap voor stap beter gaan met de fotografie :-)

krizz
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door krizz » zo jun 05 2011 9:04 pm

Hallo Henk,

Niet om je af te vallen, maar als je zelf al niet helemaal tevreden bent over de foto kun je beter wachten met plaatsen.
Hoe vaak ik wel niet terug ben gekomen van een dag fotograferen en dan niet het gewenste resultaat behaald te hebben. Maar mocht je dan toch de gewenste foto gemaakt hebben, des leuker is het dan om positieve reacties te krijgen.

Gr Krizz

henkD90
Forumlid
Forumlid

Bericht door henkD90 » zo jun 05 2011 9:13 pm

Ook dat snap ik Krizz.
Maar het is nou ook weer niet zo dat het een geweldige baggerfoto is want die gaan direct de prullebak in.
Maar ik besef nu waar de tekortkoming ligt met deze foto en heb mede door de reacties/kritieken daardoor een veel beter inzicht gekregen in het maken van zo'n foto en in het wel of niet plaatsen daarvan.
Ik kan gelukkig goed tegen kritiek en opmerkingen,gewoon omdat ik daar van leer en er van uit ga dat de opmerkingen daar ook voor bedoeld zijn:-)

krizz
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door krizz » zo jun 05 2011 9:19 pm

Ik kan gelukkig goed tegen kritiek en opmerkingen,gewoon omdat ik daar van leer en er van uit ga dat de opmerkingen daar ook voor bedoeld zijn:-)
Klopt helemaal.

Gr Krizz

ErikB
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door ErikB » zo jun 05 2011 10:44 pm

Bij mij zou deze foto niet door de selectie komen, niet eens door de eerste selectie. Dat klinkt heel hard, maar als je de perfecte foto wilt schieten moet je streng selecteren. Er zijn enorm veel foto's van de meest uiteenlopende soorten libellen en juffers. Wat maakt voor jou een foto beter dan al die andere foto's?

Je fotografeert een hele algemene soort. Naar mijn idee doe je dat niet goed, de reden daarvoor zijn al door mijn voorgangers genoemd. Maar ook met die zaken in je achterhoofd hoef je nog geen onderscheidende foto te maken. Probeer ervoor te zorgen dat jou foto speciaal is, zoek het mooiste licht dat je kan vinden, bedenk vooraf wat je qua compositie wilt en waarom die compositie beter is dan anderen. Bedenk wat je met je achtergrond wilt (en niet onbelangrijk, met je voorgrond). Bedenk welk brandpunt je wilt gebruiken en wat daarvoor nodig is.

Vervolgens doe je het nodige voorwerk, zoek een plek met voldoende libellen, zoek een plek waar de zon op het juiste moment op de juiste plek staat. Ga dagenlang achter elkaar vroeg uit bed en verdiep je in de soort die je wilt fotograferen.

Volg je zo'n werkwijze, dan maak je goede kans om een foto te maken die net wat anders is dan de foto die een ander maakt. En dan gaan je foto's opvallen ;)

Met deze foto ben je daar wat mij betreft nog lang niet in geslaagd. Ik had persoonlijk de foto ook niet geplaatst. Maar als je 'em niet had geplaatst, had je ook geen feedback en tips gekregen, het is dus maar net hoe je er tegenaan kijkt ;)
Met het plaatsen van deze eerste foto verwacht ik eigenlijk wel een vervolg, en hopelijk een vervolg waarin je de genoemde tips hebt meegenomen ;)

Succes! :)

henkD90
Forumlid
Forumlid

Bericht door henkD90 » zo jun 05 2011 11:44 pm

Hoi Eric,
zoals ik in mijn vorige antwoord al aangaf zal ik zeker met de tips en commentaren aan de gang gaan en betere foto's gaan schieten.
Hopelijk kan ik daarmee binnenkort een mooie foto plaatsen waar de zaken in terug te halen zijn die aangetekend zijn,

groet,
Henk

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » ma jun 06 2011 10:06 am

Het is zeker niet mijn gewoonte op geplaatste foto's te reageren - ik vind dit immers een merkforum en geen foto-beoordelingsforum - toch wil ik het hier voor de fotograaf opnemen.

Als ik deze libelle wil determineren en hiertoe het boekje van Thieme er bij pak, valt mij op dat de foto's in dat boekje niet veel beter, soms zelfs veel minder zijn dan deze foto.
Okee, het gaat om een Orthetrum cancellatum (Linnaeus), maar niet één van de foto's van dat beest in het boekje geeft zo duidelijk de stippeltekening op de vleugels en de prachtige blauwe wasachtige bedekking van het achterlijf weer - en bij een zo nette achtergrond.

Dat op deze foto de pootjes niet lekker afsteken is zo, maar als ik dan de foto's in dat boekje bekijk is dat een wel heel vaak voorkomend euvel!

Het is maar waar je op wenst te letten, denk ik.

Daniël

Bericht door Daniël » ma jun 06 2011 10:43 am

mooi dat het je gelukt is om je 1e fatsoenlijke libelle erop te krijgen. Menig man probeert het maar het is erg moeilijk.
Ik zit nog bij de waterjuffers ;)

Persoonlijk vind ik de opmerkingen wel goed maar denk iets te zwaar wegend.
Ja, de pootjes vallen weg. Ook niet gek gezien de exif of voor de volgende complete exif
Ja het was mooier geweest als je standpunt lager was. Je uitleg daarover duidelijk.

Is je foto goed? Nee. Heel kort door de bocht.
Mag je tevreden zijn? Ja. Waarom? Omdat je zelf zegt dat het je 1e redelijk gelukte foto is van een libelle.
Welke lens heb je gebruikt?

Voor de volgende keer:
-gebruik een betere lens voor dit werk
-kies een goed diafragma want f/5.6 is echt te open
-sluitertijd met brandpunt is goed. Dus voor hoger diafragma getal je ISO omhoog gooien.
-verscherp hem nadat je hem verkleint hebt.
-lager standpunt is aan te raden. Ook de compositie mag anders. Ik had de libelle ook liever van voren gezien.
-na opname kijken op je scherm of je tevreden bent. Mag die lichter of donkerder dan je snelheid aanpassen.

Ga vooral door en blijf die libelle erop zetten.
Succes

Cor Gortzak
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door Cor Gortzak » ma jun 06 2011 11:05 am

Ik verbaas me over al deze reacties.

De maker wil helemaal geen reacties.

Als hij ze wel had gewild dan had hij ze in de rubriek "foto beroordelingen" moeten plaatsen en niet in "foto presentaties" .
Cor

Nikon D80 / Nikkor 50mm 1.4 / Nikkor 18-70 / Nikkor 55-200 VR / SB 800 / Manfrotto 055XPROB met 498RC4 balhoofd

henkD90
Forumlid
Forumlid

Bericht door henkD90 » ma jun 06 2011 11:35 am

Hoi Daniel en Cor,
ik begon me idd ook te beseffen dat de kritieken niet de dingen zijn waar ik zo op zat te wachten.Ik ben wel zeker blij met de tips die erbij staan,daar zal ik zeker mijn leer uit trekken! De beoordelingen vind ik o.h.a niet zo erg maar waren beter op hun plaats geweest als ik de foto in de catagorie "beoordelingen"had geplaatst.
Maar ik ben kritisch genoeg op mezelf om daar zo maar niet een foto in te plaatsen want ik weet ook dat deze foto beter kan,ook toen ik deze plaatste.En ja,ik was gewoon blij dat ik uit de hand zo even deze plaat schoot,dat wilde ik met deze foto zeggen.
Maar ik ga de uitdaging aan om een volgende foto van een libel zo te maken dat die in de catagorie "foto beoordelingen"kan.
En lukt me dat niet maar is de volgende wel weer een stuk beter naar mijn zin dan plaats ik hem gewoon weer in presentatie,daar is de rubriek toch ook voor?Dat de lat hier hoog ligt is niet erg,maar ik zie soms ook foto's die ikzelf niet zou plaatsen en waar weinig kritiek op komt dus wat dat betreft valt het me op dat er vaal selectief wel of niet wordt gereageerd.Niet iedereen heeft de kennis,kunde en mogelijkheden om National Geografic foto's te maken,al zou iedereen dat wel graag willen,niet dan?!
Het enige wat mijn doel is, is om steeds betere platen te maken.Ik heb geinvesteerd in uitstekend glaswerk ( al is die verzameling nog niet compleet,macro en groothoek) en in een onlangs gekochte D90.Nu nog op zoek naar een fotografiecursus om nog meer op te steken.
Ik ga er komen,al is het met vallen en opstaan en ik ben niet bang om mijn tekortkomingen toe te geven met de weet om dan met de commentaren aan de slag te gaan.
Henk

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”