Wat is dit voor vlekje?
Wat is dit voor vlekje?
Net wat foto's gemaakt op de p stand. Op 2 foto's heb ik een soort regenboogkleurig vlekje. Wat is dit, en hoe is het ontstaan?

-
OnlinePatrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: Wat is dit voor vlekje?
(Zon)licht dat op je voorste lensdeel valt. Goede kans dat je er een filter op hebt; dat verergert dit soort vlekken.
- Gobert
- Clublid
Ferdi schreef:Net wat foto's gemaakt op de p stand. Op 2 foto's heb ik een soort regenboogkleurig vlekje. Wat is dit, en hoe is het ontstaan?
Het kan hoor. Ik heb er zelfs last van met de 14-24 (en daar past geen filter op) als ik foto's op het water maak bij zonneschijn..
Gobert - La passione passa dal cuore
Eroe Nazionale
Eroe Nazionale
Misschien handig even op te geven met welk objectief dit optreedt?
En is dit een uitsnede of de gehele opname?
Makkelijk als er ook gezien kan worden wat voor heldere lichtbronnen er rechtsboven in de opname zitten.
En is dit een uitsnede of de gehele opname?
Makkelijk als er ook gezien kan worden wat voor heldere lichtbronnen er rechtsboven in de opname zitten.
Is een uitsnede. Gemaakt met de 35mm f1.8g. Je slaat wel de spijker op zn kop met een heldere lichtbron rechtsboven. Dit is namelijk de weespiegeling van de zon in de voorruit van de auto. Hier moet ik dus rekening mee houden in het vervolg, weer wat geleerd!
- Gobert
- Clublid
Ik kom nog even terug op mijn eerdere opmerking. Bij deze -bewust onbewerkte (muv omzetting naar JPG/SRGB)- opname zie je duidelijk de lichtbreking. De opname is gemaakt onder ongunstige omstandigheden, t.w. lage zon (uur voor zonsondergang) en ruw water (D700 met een 14-24).
(terzijde: volgens mij kun je de lichtbreking er met NX2 maar moeizaam uithalen.)

(terzijde: volgens mij kun je de lichtbreking er met NX2 maar moeizaam uithalen.)

Gobert - La passione passa dal cuore
Eroe Nazionale
Eroe Nazionale