Ik zoek een goed statief én balhoofd, die behoorlijk lang mee moeten kunnen gaan.
Mijn oog is in eerste instantie gevallen op de Manfrotto 055MF3 en het 488RC4 balhoofd. Maar ik heb daar nog wel een paar vragen over.
Eerst even wat achtergrond informatie:
Ik ben 1.80mm, zoek een allround statief voor mijn D70s (later wellicht de D200 of t.z.t. wellicht een FF), fotografeer nu voornamelijk landschappen en macro (lig daarvoor wel eens op de grond); later wil ik ook pano's gaan doen.
Ik ga voor kwaliteit en stabiliteit ... maar Gitzo is me net iets te duur.
Eerst heb ik getwijfeld tussen de 055MF3 en de 055MF4. Omdat die laatste 4 segmenten heeft, is die onstabieler. Het gemak van het compactere formaat weegt daar voor mij niet tegen op.
Vragen:
1. Is de 055MF3 als statief uitstekend geschikt voor mijn genoemde 3 soorten fotografie?
2. Ik heb ook getwijfeld tussen de 055PROB en de 055MF3. Wat zijn behalve het materiaal, het kleine verschil in gewicht, het grotere verschil in prijs de doorslaggevende factoren om voor de 055PRO(B) of de 055MF3 te gaan? Is dat de hogere stijfheid van de 055MF3? Even niet naar de prijs kijkend: welke is gewoon beter?
3. Kun je van de carbon poten splinters o.i.d. in je handen krijgen? Uit de tijd dat ik windsurfde heb ik namelijk nog steeds kleine splinters van glasfiber zeillatten in mijn handen (ander materiaal, maar al wel zo'n 10 jaar geleden). Dat was toen geen pretje.
4. Geeft het plaatsen van de centrum kolom in horizontale stand wel een stabiele positie? En waarvoor gebruik je die dan?
5. Klopt het dat simpele balhoofden in principe niet geschikt zijn voor pano's? Zo ja, dan koop ik daar later wel spullen voor.
6. Waarom zit er op de 488RC4 zo'n waterpasje, als het voor panorama's toch niet geschikt is en je met je raster ook de horizon recht krijgt? (te schuine statief opstellingen daargelaten)
7. De 488RC4 heeft een grotere plaat dan de 488RC2. Is dat voor mijn D70s een voordeel of een nadeel? Het plaatje van de 488RC2 lijkt me namelijk relatief klein voor de steun. En met wat voor materiaal is het plaatje en z'n oppervlak gemaakt. Indien van rubber, stuitert dat dan niet?
8. Welke andere statief accessoires worden aangeraden bij mijn soort fotografie?
Het zijn veel vragen, maar ik ga dan ook niet over één nacht ijs bij zo'n belangrijke aanschaf.
Bij voorbaat dank voor enkele goede adviezen!
Manfrotto 055MF3 + 488RC4 goede keuze?
statief
ik werk zelf met de manfrotto 055 proB met 488rc2 kogelkop
Dit type kan de statiefas horizontaal plaatsen.
Als je de as horizontaal plaatst kan je aan het uiteinde van de as een "contragewicht" plaatsen.
Over het algemeen zal je dat niet nodig hebben omdat je de poten veel breder uit elkaar kan zetten en er een stabiele positie ontstaat.
Ik werk zelf met de 488 rc in combinatie met d80 en sigma 150 f2.8 apo.
Een relatief zware combinatie. inclusief draadontspanner geeft het trilvrije, scherpe foto's.
Het statief is wat aan de zware kant om mee te nemen maar dat neem ik voor lief.
succes met je keuze
wim
Dit type kan de statiefas horizontaal plaatsen.
Als je de as horizontaal plaatst kan je aan het uiteinde van de as een "contragewicht" plaatsen.
Over het algemeen zal je dat niet nodig hebben omdat je de poten veel breder uit elkaar kan zetten en er een stabiele positie ontstaat.
Ik werk zelf met de 488 rc in combinatie met d80 en sigma 150 f2.8 apo.
Een relatief zware combinatie. inclusief draadontspanner geeft het trilvrije, scherpe foto's.
Het statief is wat aan de zware kant om mee te nemen maar dat neem ik voor lief.
succes met je keuze
wim
Hoi
Ik gebruik zelf de 055mf4 met de 488rc4.
Mbt tot de stijfheid... De verschillen zijn marginaal tussen de mf3 en mf4. Zelf loop ik nog wel eens door de bossen en dan hang ik m'n statief onder aan m'n rugzak. Dan scheelt die 10 cm opeens best veel.
Ga ook naar een winkel waar ze diverse soorten hebben staan en voel/beleef zelf...
bij vraag 1
Voor de jou categoriën van foto's lijkt mij dit een zeer goed statief. Juist het kunnen plaatsen van de statiefas in horizontale positie is erg makkelijk bij macro fotografie. De poten kunnen praktisch dwarsuit. Met de as in horizontalepositie kun je letterlijk met de neus (lens in dit geval) op de grond plaatjes schieten.
bij vraag 2
Ook hier zijn de verschillen mi marginaal. Als gewicht geen rol speelt zou ik voor de goedkopere 055pro gaan.
bij vraag 3
Het statief is mooi afgwerkt, materiaal ziet er zeer goed uit en splinters oid lijkt mij zeker niet aan de orde....
bij vraag 4
Zie opmerkingen bij vraag 1 en wat 'vezelf' er over zegt.
bij vraag 5
Zie de uitleg:
Uitleg van Opgezetfan
bij vraag 6
Ook hier is afgelopen dagen al het één en ander over verschenen. Dit waterpasje helpt je om je camera waterpas te zetten. Het raster helpt je om een foto t.ov. referentiepunen 'recht' te krijgen, maar zegt niets over de gebruikte referentiepunten....
bij vraag 7
Het materiaal is een soort rubber. Vrij hard... Door het aandraaien van de schroef ontstaat een stevig geheel. Simpel gezegd... hoe groter de plaat hoe groter het raakoppervlak tussen camera en statief hoe steviger...
Speelt gewicht geen rol neem de 488rc4 (ook al je ooit doorgroeit met zwaarder materiaal...) neem anders de 488rc2. (Voor pano's zie artikel bij vraag 5 is een driewegkop aanbevolen...) Zelf beleef ik veel plezier aan de kogelkop. Knop los.... instellen, knop vast...
bij vraag 8
Een tas is handig... , gebruik je objectieven met een statief aansluiting dan is een extra grondplaat handig en verder leef je uit op de site van manfrotto. De instructies die er staan zijn best handig. Ze laten zien wat voor welk type fotografie kunt doen met 'hun' spullen. (www.manfrotto.com)
Verder heb je vast al het artikel van Hans gelezen over statieven...
Verhaal van Hans Braakhuis over aanschaf statief.
Gr
en suc6 met de aanschaf
JOEB
Ik gebruik zelf de 055mf4 met de 488rc4.
Mbt tot de stijfheid... De verschillen zijn marginaal tussen de mf3 en mf4. Zelf loop ik nog wel eens door de bossen en dan hang ik m'n statief onder aan m'n rugzak. Dan scheelt die 10 cm opeens best veel.
Ga ook naar een winkel waar ze diverse soorten hebben staan en voel/beleef zelf...
bij vraag 1
Voor de jou categoriën van foto's lijkt mij dit een zeer goed statief. Juist het kunnen plaatsen van de statiefas in horizontale positie is erg makkelijk bij macro fotografie. De poten kunnen praktisch dwarsuit. Met de as in horizontalepositie kun je letterlijk met de neus (lens in dit geval) op de grond plaatjes schieten.
bij vraag 2
Ook hier zijn de verschillen mi marginaal. Als gewicht geen rol speelt zou ik voor de goedkopere 055pro gaan.
bij vraag 3
Het statief is mooi afgwerkt, materiaal ziet er zeer goed uit en splinters oid lijkt mij zeker niet aan de orde....

bij vraag 4
Zie opmerkingen bij vraag 1 en wat 'vezelf' er over zegt.
bij vraag 5
Zie de uitleg:
Uitleg van Opgezetfan
bij vraag 6
Ook hier is afgelopen dagen al het één en ander over verschenen. Dit waterpasje helpt je om je camera waterpas te zetten. Het raster helpt je om een foto t.ov. referentiepunen 'recht' te krijgen, maar zegt niets over de gebruikte referentiepunten....
bij vraag 7
Het materiaal is een soort rubber. Vrij hard... Door het aandraaien van de schroef ontstaat een stevig geheel. Simpel gezegd... hoe groter de plaat hoe groter het raakoppervlak tussen camera en statief hoe steviger...
Speelt gewicht geen rol neem de 488rc4 (ook al je ooit doorgroeit met zwaarder materiaal...) neem anders de 488rc2. (Voor pano's zie artikel bij vraag 5 is een driewegkop aanbevolen...) Zelf beleef ik veel plezier aan de kogelkop. Knop los.... instellen, knop vast...
bij vraag 8
Een tas is handig... , gebruik je objectieven met een statief aansluiting dan is een extra grondplaat handig en verder leef je uit op de site van manfrotto. De instructies die er staan zijn best handig. Ze laten zien wat voor welk type fotografie kunt doen met 'hun' spullen. (www.manfrotto.com)
Verder heb je vast al het artikel van Hans gelezen over statieven...
Verhaal van Hans Braakhuis over aanschaf statief.
Gr
en suc6 met de aanschaf
JOEB
statiefhoofd
JOEB en vezelf: bedankt voor alle zeer bruikbare informatie!
Het statief; daar kom ik wel uit.
Maar dan de (m.i. even zo belangrijke) statiefkop ...
Het liefst heb ik er maar 1 voor mijn 3 soorten fotografie.
Macro en later panorama stellen letterlijk en figuurlijk de meeste eisen aan mijn kop.
Hij moet gemakkelijk en intuitief, maar ook erg precies te bedienen zijn.
Dus het liefst geen 3 stangen of hendels.
Maar ik heb gelezen dat een balhoofd niet echt prettig werkt bij macro (niet precies genoeg).
Maar geldt dat ook voor de nieuwere hydro 468MG-serie?
Zo niet, welke is dan aan te bevelen: de 468MGRC3 of de 468MGRC5 (met respectievelijk een 357PLV en een 501PL sliding plate (voor macro))?
Wie heeft er ervaring met een van deze balhoofden ... voor macro? Er onder doe ik dan wil een leveling base 338.
Werkt de 468MG goed samen met een eventueel latere Panoramakop 303?
Is wellicht de (dure) PRO GEARED HEAD 405 wat?
Die heeft (als enige) de mogelijkheid om zonder gears snel eerst grof te stellen en daarna met de gears precies.
Ok, hij kost wat, maar dan heb je ook wat. Maar passen daar wel sliding plates op?
Het statief; daar kom ik wel uit.
Maar dan de (m.i. even zo belangrijke) statiefkop ...
Het liefst heb ik er maar 1 voor mijn 3 soorten fotografie.
Macro en later panorama stellen letterlijk en figuurlijk de meeste eisen aan mijn kop.

Dus het liefst geen 3 stangen of hendels.
Maar ik heb gelezen dat een balhoofd niet echt prettig werkt bij macro (niet precies genoeg).
Maar geldt dat ook voor de nieuwere hydro 468MG-serie?
Zo niet, welke is dan aan te bevelen: de 468MGRC3 of de 468MGRC5 (met respectievelijk een 357PLV en een 501PL sliding plate (voor macro))?
Wie heeft er ervaring met een van deze balhoofden ... voor macro? Er onder doe ik dan wil een leveling base 338.
Werkt de 468MG goed samen met een eventueel latere Panoramakop 303?
Is wellicht de (dure) PRO GEARED HEAD 405 wat?
Die heeft (als enige) de mogelijkheid om zonder gears snel eerst grof te stellen en daarna met de gears precies.
Ok, hij kost wat, maar dan heb je ook wat. Maar passen daar wel sliding plates op?
Keuze gemaakt
Ik ben eruit, tenzij ik in de winkel op andere gedachten kom
:
055MF3
410 Junior Geared Head
Micro Positioning Plate 454
en wellicht nog een tas en wat kleine spulletjes
Eerst hier wat ervaring mee opdoen en dan later de set uitbreiden voor panorama's met:
Leveling base 338
Panhead 303
Het moeilijkste was het een keuze te maken voor het statiefhoofd, totdat ik op dit forum een post tegenkwam waarin iets over de 410 Junior Geared Head werd verteld. En later las ik op de website van Manfrotto ook: 'The 410 also incorporates a unique feature that allows you to instantly disengage the gears and rough position the camera by hand, then instantly reengage them for ultra-precise final alignment.'
Dat lijkt me een enorm bruikbare feature om eerst snel en dan precies (vereist voor macro) te kunnen stellen.
In het document GB_MANFROTTO_photo_catalogue2007.pdf dat ik als eerste had gedownload en gelezen staat die informatie namelijk NIET bij het product,
maar wel bij de veel duurdere Pro Geared Head 405.
Wanneer alles weer op voorraad is in de winkel, ga ik e.e.a. bekijken, voelen en proberen.

055MF3
410 Junior Geared Head
Micro Positioning Plate 454
en wellicht nog een tas en wat kleine spulletjes
Eerst hier wat ervaring mee opdoen en dan later de set uitbreiden voor panorama's met:
Leveling base 338
Panhead 303
Het moeilijkste was het een keuze te maken voor het statiefhoofd, totdat ik op dit forum een post tegenkwam waarin iets over de 410 Junior Geared Head werd verteld. En later las ik op de website van Manfrotto ook: 'The 410 also incorporates a unique feature that allows you to instantly disengage the gears and rough position the camera by hand, then instantly reengage them for ultra-precise final alignment.'
Dat lijkt me een enorm bruikbare feature om eerst snel en dan precies (vereist voor macro) te kunnen stellen.

In het document GB_MANFROTTO_photo_catalogue2007.pdf dat ik als eerste had gedownload en gelezen staat die informatie namelijk NIET bij het product,
maar wel bij de veel duurdere Pro Geared Head 405.

Wanneer alles weer op voorraad is in de winkel, ga ik e.e.a. bekijken, voelen en proberen.

Het is toch de 055PROB geworden, met de 410 Junior Geared Head en de 80P gepolsterde draagtas.renecita schreef:En is het dit ook geworden en hoe bevalt de combinatie?
Renecita
Qua stijfheid merkte ik niet veel verschil met de 055MF3. Wel iets in gewicht en dat vind ik van de 055PROB juist een voordeel. Ik zag helaas later dat hij bij Corné van Iperen het goedkoopst is.
De 410 is echt een superkop. Prettig eerst snel grof en daarna erg precies te stellen, as voor as. Natuurlijk trager dan een ballhead, maar dat heb ik bij mijn soort fotografie niet nodig. Zeer geschikt voor landschap en macro (en later panorama).
Met de macro sliding plates wil ik nog even wachten, want de nog aan te schaffen (dure) 303Plus Panorama kop bevat ook 2 gekruiste 454's (uitstekend geschikt om te framen en focussen bij macro). Als die van die 303Plus gedemonteerd kunnen worden en zo op de 410 kunnen, dan hoef ik niet nog 2 losse micro slidingplates te kopen. Het antwoord op deze eenvoudige vraag heb ik bij diverse mensen/bedrijven uitgezet, maar niemand heeft me nog het antwoord kunnen geven. Ik heb nog geen exemplaar in handen kunnen hebben. Wie weet het? Natuurlijk, volgens de 303Plus tekening van Manfrotto moet het kunnen, maar soms zijn uitvoeringen, bevestigingen net iets anders, waardoor het net weer niet kan.
Afijn: de combi statief + kop bevallen uitstekend!