Schoonderbeek schreef:Gisteren was mijn schoonvader jarig.
Speciaal voor hem hebben wij geregeld dat het stoomgemaal in Nijkerk in werking werd gebracht.
Zelf was ik er nog nooit binnen geweest, dus was het interessant om te zien hoe dit in zijn werking gaat.
We hebben uitleg gekregen over hoe en wat. Ik verwachte veel herrie en stoom, maar dat was er dus niet. Alles ging zo geruisloos. Mooi om te zien hoe dat allemaal gaat.
Hier een impressie.
Zo'n stoomgemaal werkt inderdaad verrassend geruisloos. Ik ben een keer in het Woudagemaal in Lemmer geweest, daar staan dacht ik vier machines, veel groter als in Hertog Reinoudt. Ze waren alle vier in bedrijf. het enige wat je hoorde was het geruis van lucht door de spaken van het grote vliegwiel (ca 4 meter diameter) en het zachte klikken van de stoomschuiven (of hoe dingen ook mogen heten). Heel verrassend.
Ik vind dat je een mooie serie hebt neergezet. Ik heb alleen een probleempje met de kleur. Ik vind dat er een soort blauwzweem over licht, met name bij de buitenopnamen valt dit op. Ik heb het even geprobeerd, als je de foto's wat minder blauw maakt en ietsje meer rood, dan knappen ze in mijn beleving behoorlijk op. Ook de binnenopnamen worden wat warmer van kleur.