Samyang 14mm f/2.8 IF ED UMC Aspherical ervaringen
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Contacteer:
Samyang 14mm f/2.8 IF ED UMC Aspherical ervaringen
s er iemand die ervaring heeft met deze lens?
ben vooral benieuwd naar het corrigeren snorachtige tonvorming die deze lens heeft.
De scherpte en bokeh lijken oke
ervaringen en of tips van harte welkom.
Ik zoek namelijk voor de D700 een leuke groothoek en vind de Nikkor AF-S ED 14-24mm f/2.8 vooralsnog een beetje te duur.
ik zou ook nog kunnen kiezen voor de garantie.gif
Nikon AF-S 12-24mm F/4.0 G DX en die gebruiken op de d300 maar dat lijkt me toch een mindere optie voor gebruik binnen.
ben vooral benieuwd naar het corrigeren snorachtige tonvorming die deze lens heeft.
De scherpte en bokeh lijken oke
ervaringen en of tips van harte welkom.
Ik zoek namelijk voor de D700 een leuke groothoek en vind de Nikkor AF-S ED 14-24mm f/2.8 vooralsnog een beetje te duur.
ik zou ook nog kunnen kiezen voor de garantie.gif
Nikon AF-S 12-24mm F/4.0 G DX en die gebruiken op de d300 maar dat lijkt me toch een mindere optie voor gebruik binnen.
-
- Forumlid
- Contacteer:
Re: Samyang 14mm f/2.8 IF ED UMC Aspherical ervaringen
echt helemaal niemand??????
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Tja, dat kan natuurlijk. Dit is tenslotte niet de Samyang Club Nederland...Tom van Hell schreef:echt helemaal niemand??????
Ik begrijp wat je bedoelt, na het lezen van de test op Photozone.
Ik vind dat overigens een slecht gecommentarieerde test, maar goed, een reden te meer om ervaringen van gebruikers te vragen. Wat staat daar een onzin in, zeg... Niet dat ik de testresultaten op zich wantrouw.
Forse vertekening heeft dat objectief.
Aan de andere kant: hij is niet duur... maar 1/3 van de prijs van een tweedehands vrijwel vertekeningsvrije Nikkor 3,5/15mm....
Geen digitalo zijnde en al helemaal niet zo happig zijnde op het achteraf moeten corrigeren van vertekening, zou ik hem laten staan. Maar ja, ik heb dan ook die Nikkor - ik heb makkelijk kletsen, ik weet het.
Ik vind dat overigens een slecht gecommentarieerde test, maar goed, een reden te meer om ervaringen van gebruikers te vragen. Wat staat daar een onzin in, zeg... Niet dat ik de testresultaten op zich wantrouw.
Forse vertekening heeft dat objectief.
Aan de andere kant: hij is niet duur... maar 1/3 van de prijs van een tweedehands vrijwel vertekeningsvrije Nikkor 3,5/15mm....
Geen digitalo zijnde en al helemaal niet zo happig zijnde op het achteraf moeten corrigeren van vertekening, zou ik hem laten staan. Maar ja, ik heb dan ook die Nikkor - ik heb makkelijk kletsen, ik weet het.
http://www.flickr.com/search/?q=Samyang ... +IF+ED+UMC" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Forumlid
- Contacteer:
Mijn twijfel is deze http://www.kenrockwell.com/tech/samyang ... n-0600.jpg foto
zoiets is niet of nauwelijks te corrigeren.
maar kan me vergissen
maar kan me vergissen
Lijkt mij inderdaad niet te corrigeren.
Tom van Hell schreef:Mijn twijfel is deze http://www.kenrockwell.com/tech/samyang ... n-0600.jpg foto
maar kan me vergissen

Natuurlijk is dat in PS te corrigeren maar zou je het willen ?
Ik vind dat deze in de categorie lachspiegels valt.
Kansloos.
- strangeartefact
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Oei......mijn interesse in dat objectief is plots weg nu ik dat zie.....yellowfish schreef:Tom van Hell schreef:Mijn twijfel is deze http://www.kenrockwell.com/tech/samyang ... n-0600.jpg foto
maar kan me vergissen
Natuurlijk is dat in PS te corrigeren maar zou je het willen ?
Kansloos.
Bijna leeg hier....
http://www.kenrockwell.com/tech/samyang/14mm-f28.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Enkele quotes:
Enkele quotes:
Great for
A functional ultra-ultra wide FX lens for less than one-quarter the price of a Nikon or Canon 14mm FX ultra-ultrawide lens.
This new 14mm lens sells for less than one-half the price of even a used Nikon or Canon 14mm lens!
Not for
Optically the worst 14mm FX lens sold today, but much better than nothing at all.
I wouldn't bother with this on a DX camera. I'd use any DX ultrawide lens, like the Tokina 11-16mm, instead.
The Samyang 14mm f/2.8 has loads of weird-looking and complex distortion.
It will not correct with simple tools like Photoshop's lens distortion filter, and I hope DxO doesn't waste their time making modules for this lens when DxO's time would be far better spent making modules for other Canon and Nikon 14mm lenses with other full-frame cameras.
In the hands of a creative photographer, it can create eye-catching images.
If you're a pixel-counter, skip this lens and get a real Nikon or Canon 14mm, but if you're a student on a budget, heck, I would have bought one of these back when I was a student, if they had made these back then. (hint: Nikon's and Canon's 14mm lenses aren't exactly that sharp in the corners, either, but stil much better than this Samyang.)
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
Slechte lens?
Dacht het niet, ik vind het razend knap om het zo op de sensor te krijgen, zie ik Nikon en Canon nog niet nadoen :mrgreen:
Dacht het niet, ik vind het razend knap om het zo op de sensor te krijgen, zie ik Nikon en Canon nog niet nadoen :mrgreen:
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Het lijkt mij, dat je dit soort vervormingen juist perse wilt corrigeren.yellowfish schreef: Natuurlijk is dat in PS te corrigeren maar zou je het willen ?
Kansloos.
En waarom zou het kansloos zijn, zelfs fish-eye lenzen zijn te corrigeren naar een recht beeld.
Progjes / plugins als PTLens doen dat automatisch aan de hand van de EXIF-gegevens.
Het is alleen de vraag wat je mogelijk aan scherpte verliest door de omrekening van het beeld.
Vriendelijke groet, Léon Obers
-
- Forumlid
- Contacteer:
Ik ken PTLens alleen van horen zeggen
maar ik wil wel eens zien of die de snor er uit kan trekken
In CS heb je deels wat aan de lens correctie en zal je toch ook nog wat met transformatie/vervorming moeten doen lijkt mij
maar ik wil wel eens zien of die de snor er uit kan trekken
In CS heb je deels wat aan de lens correctie en zal je toch ook nog wat met transformatie/vervorming moeten doen lijkt mij
Laatst gewijzigd door Tom van Hell op di jun 07 2011 11:13 am, 1 keer totaal gewijzigd.
- strangeartefact
- Forumlid
- Contacteer:
En dat is de juiste vraag Leon....Ik zou wel eens correcties willen zien dan, hoe goed kan ptlens dit gaan doen. het is een ingewikkelde vertekening lijkt me zo op die kast deurtjes t ezien.Léon Obers schreef:Het lijkt mij, dat je dit soort vervormingen juist perse wilt corrigeren.yellowfish schreef: Natuurlijk is dat in PS te corrigeren maar zou je het willen ?
Kansloos.
En waarom zou het kansloos zijn, zelfs fish-eye lenzen zijn te corrigeren naar een recht beeld.
Progjes / plugins als PTLens doen dat automatisch aan de hand van de EXIF-gegevens.
Het is alleen de vraag wat je mogelijk aan scherpte verliest door de omrekening van het beeld.
Tjah, het objectief is gewoon niet prijzig.. maar ik geloof dat je dan beter naar wat anders kan uitkijken.
Bijna leeg hier....
-
- Forumlid
- Contacteer:

even PTlens gedownload en dat ziet er niets slecht uit
neem dan ook nog in aanmerking dat je de lens eigenlijk nooit voor zo,n opname zou gebruiken en het kan in combi met pt in de praktijk nog wel eens meevallen
25 dollars kan je dan ook de kop niet kosten
Laatst gewijzigd door Tom van Hell op di jun 07 2011 11:35 am, 1 keer totaal gewijzigd.