Ruis op mijn foto! D40X

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie
D40X

Ruis op mijn foto! D40X

Bericht door D40X » di jun 07 2011 7:36 am

Hallo,

Ik heb de nikon D40X met een 70-300mm lens! Nu als ik foto's maak heb ik last van ruis op mijn foto! Hoe kan ik dit voorkomen!
Ik maak ook gebruik van een een oude versie fotoshop elements 6.
Bedankt
Laatst gewijzigd door D40X op di jun 07 2011 7:44 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Bob42
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Ruis op mijn foto! D40X

Bericht door Bob42 » di jun 07 2011 7:43 am

De meest voor de hand liggende oorzaak is dat je mogelijk met (te) hoge ISO-waarden werkt?

Daniël

Bericht door Daniël » di jun 07 2011 7:49 am

denk het ook.
Of te donkere opnames en teveel ophalen.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » di jun 07 2011 11:14 am

Ruis hangt in ieder geval niet direct af van je objectief. Indirect wel. Als je ver inzoomt, dan zal je camera op de auto stand vast een sluitertijd kiezen die daarbij past. En als je dan iets als auto-ISO aan hebt staan (of wellicht is het zelfs standaard in de auto stand?), dan krijg je inderdaad ruis.

Een voorbeeldfoto met EXIF data er nog in zou een stuk helpen.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

D40X

Bericht door D40X » di jun 07 2011 11:50 am

Is het niet zo, dat als de ISO op auto staat, de camera dan de beste ISO instelling zoekt? Ik heb er vooral last me bij bewolkt weer.

Daniël

Bericht door Daniël » di jun 07 2011 12:08 pm

In welke opname stand werk je dan?

Maar zoals Patrick zegt. Een foto zegt meer.

Als je in M schiet kan je nog je sluitertijd aanpassen.
Maar met auto ISO is er 1 nadeel. Vergeet je je minimale sluitertijd aan te passen gooit hij deze omhoog

iJoost

Bericht door iJoost » di jun 07 2011 6:01 pm

D40X schreef:Is het niet zo, dat als de ISO op auto staat, de camera dan de beste ISO instelling zoekt? Ik heb er vooral last me bij bewolkt weer.
Ja, daarom moet je vooral even de moeite nemen om uit te zoeken bij welke ISO-waarde je de ruis van jouw camera zelf nog net acceptabel vindt. En dat stel dan in als maximale ISO-waarde.

foto123

Bericht door foto123 » di jun 07 2011 8:48 pm

Hier de foto met de info erbij! Ps. klopt het dat ISO200 overdag vaak goed is?

https://picasaweb.google.com/lh/photo/1 ... directlink" onclick="window.open(this.href);return false;

iJoost

Bericht door iJoost » di jun 07 2011 9:21 pm

De onderbelichte achtergrond heeft ruis ja. Maar als je de donkere delen opheldert kun je dat verwachten. Het is nu eenmaal digitaal. Overigens heb je 'm ook wel op een fikse ISO genomen. Zelf zo ingesteld? Auto ISO? Zeg het maar. Jammer dat de EXIF er niet meer in zit. Anders hadden we er misschien nog iets meer van kunnen zeggen.

Wat ik overigens storender vind dan een beetje ruis in een donker deel van de foto is dat ie de scherpte mist.

En wat betreft "goed" zijn, dat hangt ervan af wat je wilt. Instellingen zijn er om te gebruiken. De ene keer is het ene goed de andere keer iets anders. Je zult wat tijd en moeite moeten nemen om je camera en alle instellingen te leren kennen. Maar dat vind je geen probleem, schat ik. Want anders had je wel een compact camera gekocht. ;-)

Overigens zul je bij 200 ISO van de versterker meteen na de sensor inderdaad weinig ruis krijgen. Maar die kan nog steeds wel uit andere bronnen komen. Zoals door het achteraf ophelderen van onderbelichtte delen. Precies daarom wordt er vaak aanbevolen tegen de rechterkant van het histogram aan te belichten.

iefie
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door iefie » di jun 07 2011 9:24 pm

er staat iso 1600...ja dan heb je ruis.
Als de camera evt op auto iso staat, stel deze dan in op uiterst 800 als dat kan.
hij had 1600 nodig voor de sluitertijd. zou je sluitertijd langzamer zijn dan was de foto bewogen.
Maar voor een geruststelling, zou je de foto op 10 bij 15 afdrukken valt de ruis heel erg mee.
D90 /mb-d80 / 18-70 / 70-300 VR / 70-210D /35 1.8 / 50 1.8 / Tamron 90mm 2.8 macro / 2x sb-700.

Kees D3s
Forumlid
Forumlid

Bericht door Kees D3s » wo jun 08 2011 12:17 am

ISO 1600 kan best, ook met wat minder ruis, maar leer dan beter te belichten, nu zit alle info aan de linkerkant van je histogram.

Afbeelding

Lees dit eens: http://www.bythom.com/rightpixels.htm
Met name het stukje onder "Check the histogram view, Lou"

foto123

Bericht door foto123 » wo jun 08 2011 7:27 am

Hij wordt steeds ingewikkelder! Is het de bedoeling dat de piek in het midden van het histogram hoort te zitten dan! Zoals jullie lezen, ben ik nog een leek! Maar blijf lekker oefenen met mijn D40X!

Daniël

Bericht door Daniël » wo jun 08 2011 7:42 am

algemeen moet je je histogram goed vullen.
Tenzij het niet je opzet is.

iJoost

Bericht door iJoost » wo jun 08 2011 8:12 am

foto123 schreef:Hij wordt steeds ingewikkelder!
Tja... Als je geen tijd/zin hebt om je te verdiepen in de techniek maak je met een minder ingewikkelde (en goedkopere) camera gegarandeerd mooiere foto's. Maar als je wel zin hebt om te leren dan heb je de mogelijkheden in handen om daar over heen te gaan. Vanzelf gaat het echter niet. ;-)
Is het de bedoeling dat de piek in het midden van het histogram hoort te zitten dan!
Nee.

Hier: http://www.google.nl/search?q=expose+to+the+right" onclick="window.open(this.href);return false;

Het gaat niet om de piek maar om de plek waar het berglandschap aan de rechterkant weer op de grond komt. Die kan het beste zover mogelijk naar rechts staan in het histogram. Zonder dat je er een stuk uitschuift natuurlijk want dan heb je overbelichte delen. Op die manie krijg je zo min mogelijk ruis in je foto. Eigenlijk is dat hetzelfde als het netjes uitsturen van een geluidsopname.

Alleen wanneer het hele berglandschap er niet in past (te veel contrast in je onderwerp om te kunnen vastleggen met de sensor) zul je waarschijnlijk andere keuzes moeten maken bij het belichten.

En zoek even uit bij welke ISO jij de ruis van jouw camera nog acceptabel vindt. Adviezen van andere heb je weinig aan. Die hebben misschien een andere camera of ze hebben andere ideeën over wat nog redelijk is. Dus gewoon zelf uitproberen.

Overigens zijn er nog meer soorten ruis dan alleen deze twee. Zo ontstaat er ook ruis bij hele lange belichtingen. En die kun je je camera weer laten oplossen door automatisch een tweede "zwarte" foto laten nemen en de verschillen te gebruiken om de ruis te verwijderen. Zoek maar eens even in de instellingen.

Succes.

iefie
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door iefie » wo jun 08 2011 10:11 am

Kees D3s schreef:ISO 1600 kan best, ook met wat minder ruis, maar leer dan beter te belichten, nu zit alle info aan de linkerkant van je histogram.

Afbeelding

Lees dit eens: http://www.bythom.com/rightpixels.htm
Met name het stukje onder "Check the histogram view, Lou"
Maar hoe krijg je je histogram meer naar de rechterkant als er geen licht gemeten word. Oftewel als de foto gewoon donker is door achtergrond en dergelijke krijg je nooit je histogram naar de rechterkant. Wil dus graag uitgelegd krijgen hoe het wel kan. Leer ik weer van.
in dit geval zit je toch vast aan de lichtmeter, stel je doet de belichtingscorrectie naar de plus, geeft dan minder ruis en histogram meer naar rechts maar foto zal niet scherp zijn doordat de sluitertijd nog langzamer wordt...toch?
D90 /mb-d80 / 18-70 / 70-300 VR / 70-210D /35 1.8 / 50 1.8 / Tamron 90mm 2.8 macro / 2x sb-700.

Plaats reactie

Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”