Vanmiddag even wat getest met PTlens maar naar mijn mening is auto correctie in NX voor Nikons eigen lenzen beter dan voor de liefhebbers
evt. te proberen met dit bestand http://www.tomvanhell.nl/lens.zip
De betonnen kolom is na correctie met PTlens nog hol in tegenstelling tot nx
Het is niet veel maar toch
verder vind ik ook dat je het beste eerst de tonvorming er uit kan halen en dan nog een keer apart het perspectief>
Zijn er meer die dit soort ervaringen hebben en of tips
PTlens vs NX voor Nikone lenzen
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Contacteer:
Re: PTlens vs NX voor Nikone lenzen
Heb je wel het profiel van de nieuwe 24-120 f/4 gebruikt ipv de oude f/3.5-nogwat?
-
- Forumlid
- Contacteer:
natuurlijk.
- ReneG
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Interessante test; Helaas heb ik geen ptlens dus ik kan het zelf niet uitproberen, maar ik geloof het meteen.
PS: Werkt de NX2 lenscorrectie dan ook goed op jpegs? Ik fotografeer nooit in jpeg dus zou het niet weten, ik had verwacht dat hij het alleen bij NEF's zou herkennen?
PS: Werkt de NX2 lenscorrectie dan ook goed op jpegs? Ik fotografeer nooit in jpeg dus zou het niet weten, ik had verwacht dat hij het alleen bij NEF's zou herkennen?
Spul waarmee je foto's maakt...
-
- Forumlid
- Contacteer:
Ik schiet alleen in Raw en dus in NX werkt het dan ook op Raw,
maar heb het ook even meteen met de jpeg geprobeerd en die pakt NX ook in de automaat.
De foto die ik in de zip hierboven heb staan die is van vrij kort bij scherp gesteld en ik dacht ergens gelezen te hebben dat dxo dan perfecter werkt dan PT lens.
Maar ik moet wel zeggen het is niet veel wat het allemaal scheelt. maar als je dan toch het beste wil.
Met de opname vanuit het zip bestand viel het me gewoon op.
PTlens kost trouwens maar 17 euro
en je kunt gratis al 10 plaatjes corrigeren.
ZIt alleen nog ergens te zoeken op hoeveel pc je het mag installeren.
Ik lees wel van 1 gebruiken maar deze ene gebruiker heeft dus wel 2 machines
maar heb het ook even meteen met de jpeg geprobeerd en die pakt NX ook in de automaat.
De foto die ik in de zip hierboven heb staan die is van vrij kort bij scherp gesteld en ik dacht ergens gelezen te hebben dat dxo dan perfecter werkt dan PT lens.
Maar ik moet wel zeggen het is niet veel wat het allemaal scheelt. maar als je dan toch het beste wil.
Met de opname vanuit het zip bestand viel het me gewoon op.
PTlens kost trouwens maar 17 euro
en je kunt gratis al 10 plaatjes corrigeren.
ZIt alleen nog ergens te zoeken op hoeveel pc je het mag installeren.
Ik lees wel van 1 gebruiken maar deze ene gebruiker heeft dus wel 2 machines
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Er zit inderdaad een fractioneel klein verschil in. Het is iets "over" gecorrigeerd, van bol, nu naar iets hol.Tom van Hell schreef:Vanmiddag even wat getest met PTlens......
De betonnen kolom is na correctie met PTlens nog hol in tegenstelling tot nx
Het is niet veel maar toch
Dat kan verschillende oorzaken hebben. PTLens gaat uit van correctie op grotere afstand. Dat geeft men op hun website ook aan als gebruikers testen insturen om een lensprofiel te maken. Boven 20 meter.
De betreffende opname is binnen genomen en aanzienlijk korter bij, dat zou effect kunnen hebben.
Er zou ook oorzaak kunnen liggen of de tester geen goed object heeft gekozen en of die de aanwijzingen om het gebouw recht te fotograferen exact heeft opgevolgd. Zit daar een slordigheid in of is een gebouw "krom" (komt meer voor dan je denkt hoor), klopt het profiel niet helemaal. En misschien dat de Nikon correctie nog extra de afstand incalculeert vanuit de afstandgegevens uit de EXIF, wat PTLens waarschijnlijk niet doet. Die gaat uit van één berekening ongeacht de afstand. Houdt wel rekening met de verschillende brandpunten van een zoomlens.
Je zou ook nog buitenopnamen kunnen maken van grotere afstand, kijken of het daar wel goed wordt gecorrigeerd.
Als dat ook niet klopt, kun je zelf een aantal testopnamen maken en toesturen naar de PTLens software ontwikkelaar met het verzoek een nieuw profiel te maken, omdat het bestaande profiel kennelijk niet goed genoeg is.
Overigens met een kleine wijziging in PTLens heb ik wel een beter resultaat gekregen voor de betonnen palen.
Eerst heb ik bij opties de automatische herkenbaarheid om brandpunten te herkennen uitgeschakeld.
Toen de brandpunt handmatig op 26mm gezet inplaats van 24mm.
Overigens de betonnen palen zijn dan wel recht, maar de stalen bouwstaanders niet. Maar ja, die kunnen in werkelijkheid ook wel eens krom zijn.

Verder om het perspectief meteen in PTLens te corrigeren:
- Verticaal 7
- Roteren 0.1
Vriendelijke groet, Léon Obers
-
- Forumlid
- Contacteer:
Duidelijk verhaal Leon
Idd kunnen de stalen stempels krom staan want die onderstutten een vloer van 600 ton dat is normaal.
Heb nu ptlens op mijn pc staan kan je hem dan ook nog op een macbook zetten of gaat het dan moeilijk doen?
Idd kunnen de stalen stempels krom staan want die onderstutten een vloer van 600 ton dat is normaal.
Heb nu ptlens op mijn pc staan kan je hem dan ook nog op een macbook zetten of gaat het dan moeilijk doen?
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Ik heb alleen een PC versie, maar volgens mij werkt het benodigde licentie "dat"-bestand ook op een Mac versie, want er wordt je slechts één dat-bestand ter beschikking gesteld die voor verschillende versies software gebruikt wordt. De licentie werkt gewoon op elke PC computer waar je het "dat"-bestand neerzet en je met het programma na de eerste installatie op die PC het "dat"-bestand inleest.Tom van Hell schreef: Heb nu ptlens op mijn pc staan kan je hem dan ook nog op een macbook zetten of gaat het dan moeilijk doen?
Vriendelijke groet, Léon Obers