aquarium fotograveren met de nikkor 50mm f1.8d AF
aquarium fotograveren met de nikkor 50mm f1.8d AF
Goedendag,
Ik heb op dit moment een nikon d5000 wat echt een geweldig toestel is.
Nu was ik afgelopen week in burgers zoo en daar wou ik in het ocean gaan fotograveren.
Helaas lukte dit niet zo makkelijk.
Nu was ik vandaag bij een electronica winkel en vertelde me verhaal.
Daar werd tegen me verteld dat ik dan een nikkor 50 mm f1.8d AF lens daarvoor kon gebruiken.
Hebben jullie daar ervaring mee of tips voor?
Alvast bedankt..
Nu was ik afgelopen week in burgers zoo en daar wou ik in het ocean gaan fotograveren.
Helaas lukte dit niet zo makkelijk.
Nu was ik vandaag bij een electronica winkel en vertelde me verhaal.
Daar werd tegen me verteld dat ik dan een nikkor 50 mm f1.8d AF lens daarvoor kon gebruiken.
Hebben jullie daar ervaring mee of tips voor?
Alvast bedankt..
Re: aquarium fotograveren met de nikkor 50mm f1.8d AF
Hoi, een aquarium in een dierentuin is een heel donker onderwerp. Dan helpt het om een lens te gebruiken met een zo groot mogelijk diafragma (een zo klein mogelijk diafragmagetal dus). Een 50mm/1.8 is een voorbeeld van zo'n lens. Nadeel van een diafragma van 1.8 is dat je scherptedieptegebied heel kort wordt. Bovendien is deze lens niet het scherpste op 1.8. In de praktijk zul je dus op 2.8 moeten schieten voor het beste resultaat.
Mijn ervaring leert dat je op 2.8 werkt met sluitertijden van 1/100e bij iso1600. Of 1/50e bij iso800. Dan moet je op zich een scherpe foto kunnen maken, behalve bij snel bewegende onderwerpen.
Het helpt dus wel om zo'n lens te gebruiken maar het is niet zo dat dan gelijk alle foto's lukken.
Je zou eens kunnen informeren of je zo'n lens ergens kunt lenen. Veel fotografen hebben 'm standaard in de verzameling zitten.
Mijn ervaring leert dat je op 2.8 werkt met sluitertijden van 1/100e bij iso1600. Of 1/50e bij iso800. Dan moet je op zich een scherpe foto kunnen maken, behalve bij snel bewegende onderwerpen.
Het helpt dus wel om zo'n lens te gebruiken maar het is niet zo dat dan gelijk alle foto's lukken.
Je zou eens kunnen informeren of je zo'n lens ergens kunt lenen. Veel fotografen hebben 'm standaard in de verzameling zitten.
een lichtsterk objectief is inderdaad aan te raden. En dan hoef je echt niet naar 2.8 hoor, gewoon op 1.8 laten staan. Sluitertijd van 1/50 is veel te lang voor vissen (aangezien dit toch echt bewegende onderwerpen zijn).
Voorbeelden van lenzen:
AF-S 35mm f1.8
AF-S 50 mm f1.8
AF-S 50mm f1.4
De 50mm 1.8 waar jij het over hebt heeft op jou camera geen autofocus. Je hebt een AF-S lens nodig, geen AF-D.
Voorbeelden van lenzen:
AF-S 35mm f1.8
AF-S 50 mm f1.8
AF-S 50mm f1.4
De 50mm 1.8 waar jij het over hebt heeft op jou camera geen autofocus. Je hebt een AF-S lens nodig, geen AF-D.
Je kunt overwegen om een polarisatiefilter te gebruiken om reflecties in het glas te voorkomen. Hierdoor "verlies" je wel wat licht en heb je dus meer aan een lichtsterk objectief.
- ReneG
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Ja dat gaat prima met die lens. Hieronder 2 voorbeelden uit Ouwehands Dierenpark. Zie de EXIF van de foto's voor de gebruikte instellingen. Aquarium fotografie is niet mijn ding maar het lukt best aardig.
Je bent natuurlijk wel enigzins afhankelijk van het licht en hoe schoon de ruiten zijn. In Antwerpen Zoo was het bijv. zo donker en waren de ruiten zo vuil dat ik zelfs met ISO1600 en f/2 niets fatsoenlijks uit de camera kreeg. Zelfs de AF kwam er niet meer uit. Een polarisatiefilter is m.i. dan ook alleen te gebruiken als er erg veel licht is, anders kom je al snel tekort (tenzij je een FX sensor hebt misschien met hoge ISO). Maar als je even zoekt en een goede positie vindt, vind je meestal wel een plek of positie zonder reflecties.
Het is trouwens inderdaad zo dat je met de 'D' versie op je D5000 geen AF hebt. Of je dat een probleem vindt hangt er vanaf hoe goed je bent in handmatig scherpstellen; Ik heb met die lens wel AF op mijn camera. Overigens geeft je camera wel aan wanneer je scherp hebt gesteld met een scherpstelindicator. Als je niet handmatig wilt scherpstellen kun je misschien gaan voor de iets nieuwere AF-S 50mm f/1.8, al heb ik daar nog geen reviews van gelezen. Met die lens doet de AF het wel, maar hij is wel iets duurder.
Ik gebruikte tot nu toe een sluitertijd van 1/100e of hoger (bij voorkeur nog iets sneller), diafragma meestal op f/2.8. Als je geen al te beweeglijke vis hebt lukt dat best, anders moet je een wat snellere sluitertijd gebruiken. Wees niet bang om je ISO omhoog te gooien, zolang je belichting maar goed is valt de ruis dan meestal best mee (tenzij je wederom in een erg donker aquarium bent).
De voorbeelden:
1.

2.

Je bent natuurlijk wel enigzins afhankelijk van het licht en hoe schoon de ruiten zijn. In Antwerpen Zoo was het bijv. zo donker en waren de ruiten zo vuil dat ik zelfs met ISO1600 en f/2 niets fatsoenlijks uit de camera kreeg. Zelfs de AF kwam er niet meer uit. Een polarisatiefilter is m.i. dan ook alleen te gebruiken als er erg veel licht is, anders kom je al snel tekort (tenzij je een FX sensor hebt misschien met hoge ISO). Maar als je even zoekt en een goede positie vindt, vind je meestal wel een plek of positie zonder reflecties.
Het is trouwens inderdaad zo dat je met de 'D' versie op je D5000 geen AF hebt. Of je dat een probleem vindt hangt er vanaf hoe goed je bent in handmatig scherpstellen; Ik heb met die lens wel AF op mijn camera. Overigens geeft je camera wel aan wanneer je scherp hebt gesteld met een scherpstelindicator. Als je niet handmatig wilt scherpstellen kun je misschien gaan voor de iets nieuwere AF-S 50mm f/1.8, al heb ik daar nog geen reviews van gelezen. Met die lens doet de AF het wel, maar hij is wel iets duurder.
Ik gebruikte tot nu toe een sluitertijd van 1/100e of hoger (bij voorkeur nog iets sneller), diafragma meestal op f/2.8. Als je geen al te beweeglijke vis hebt lukt dat best, anders moet je een wat snellere sluitertijd gebruiken. Wees niet bang om je ISO omhoog te gooien, zolang je belichting maar goed is valt de ruis dan meestal best mee (tenzij je wederom in een erg donker aquarium bent).
De voorbeelden:
1.

2.

Spul waarmee je foto's maakt...
-
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
De 50mm AF-S1.4G is een optie, daarmee kan de 5000 wel auto-focussen. Maar op een DX camera wordt het dan wel 75mm...en dan moet je misschien te ver weg gaan staan in zo'n ruimte. Misschien dat je dan beter naar de 35mm AF-S kan kijken. Ik ben blij dat ik niet voor de goedkopere AF-D heb gekozen, want ook mijn camera heeft geen eigen scherpstel motor. En auto-focus is toch wel heel erg handig.
Ik ben een ZIJ! Mijn Flickr-pagina Dreamlogic Design
D7000 D3000 Nikkor 18-55mm Nikkor 50mm 1.4G Tamron 17-50mm 2.8 statief Velbon Sherpa Yongnuo 460II
D7000 D3000 Nikkor 18-55mm Nikkor 50mm 1.4G Tamron 17-50mm 2.8 statief Velbon Sherpa Yongnuo 460II
Maak je niet zo druk om die cropfactor. Waarom vergelijken met FX of met film als je daar helemaal niet bekend mee bent?
-
- Forumlid
- Contacteer:
Op wie reageer je nu precies, Geert?
Ik ben zelf in ieder geval wel bekend met wat een FX lens doet op een DX camera. Niet voor iedereen is die cropfactor, wenselijk, toch?
Ik ben zelf in ieder geval wel bekend met wat een FX lens doet op een DX camera. Niet voor iedereen is die cropfactor, wenselijk, toch?
Ik ben een ZIJ! Mijn Flickr-pagina Dreamlogic Design
Niet alleen een FX lens, gewoon alle lenzen. Niet voor iedereen is die cropfactor wenselijk nee, maar mensen denken hier veel te veel over na. Je hebt gewoon een 50mm lens op een DX camera en dat dat omgerekend 75mm is op FX, nou en... Het is gewoon zoals je het ziet toch.
- a vgastel
- Forumlid
welk e lens had je op je toestel dit heb je niet verteldLittlemonky schreef:Goedendag,
Alvast bedankt..
alvast welkom op het forum voorstellen is wel zo netjes met een beetje achtergrond
mvgr bert
mvgr bert
Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
Slecht advies.Ernst Hartwich schreef:Je kunt overwegen om een polarisatiefilter te gebruiken om reflecties in het glas te voorkomen. Hierdoor "verlies" je wel wat licht en heb je dus meer aan een lichtsterk objectief.
Polarisatiefilters helpen niet tegen reflecties van normaal kunstlicht, en je verliest ook nog eens een stop of meer aan licht.
- JacTrum
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
Klopt niet helemaal yzf1kr (mijn hemel, hoe KOM je aan zo'n naam! 
Het advies om een polafilter te gebruiken was inderdaad niet zo geweldig. Niet omdat een polafilter bij kunstlicht niet werkt, want dat doet ' ie wel, maar omdat je bij aquaria in het algemeen van het donker naar het licht fotografeert en dan is een filter gewoon niet nodig. Bovendien ook niet gewenst, omdat het redelijk donker kan zijn in die aquaria en een polafilter inderdaad al gauw een stop licht kost.
Met de beweging van vissen valt het wel mee hoor. Wanneer je een vis eventje observeert zijn er best momenten waarop hij redelijk bewegingloos is en goed te fotograferen.

Het advies om een polafilter te gebruiken was inderdaad niet zo geweldig. Niet omdat een polafilter bij kunstlicht niet werkt, want dat doet ' ie wel, maar omdat je bij aquaria in het algemeen van het donker naar het licht fotografeert en dan is een filter gewoon niet nodig. Bovendien ook niet gewenst, omdat het redelijk donker kan zijn in die aquaria en een polafilter inderdaad al gauw een stop licht kost.
Met de beweging van vissen valt het wel mee hoor. Wanneer je een vis eventje observeert zijn er best momenten waarop hij redelijk bewegingloos is en goed te fotograferen.
Nikon D700 / Nikon 1.4/50 / NikonAF-S Nikkor 24-70mm 2.8 G ED / Nikon AF-S Nikkor 70-200mm 2.8GII / Micro Nikkor 2.8/105G ED / Nikon Speedlight SB910
Goedenavond,
Bedankt voor tot zo ver alle reacties.
Ik ga het binnenkort zeker uit proberen opnieuw.
Op mijn toestel zit op dit moment een nikkor af-s 18-105mm 1:3.5-5.6G ED VR lens.
Zelf ben ik een beginnend fotograaf en ben alles ook nog een beetje aan het uitvogelen.
Groetjes!!
Bedankt voor tot zo ver alle reacties.
Ik ga het binnenkort zeker uit proberen opnieuw.
Op mijn toestel zit op dit moment een nikkor af-s 18-105mm 1:3.5-5.6G ED VR lens.
Zelf ben ik een beginnend fotograaf en ben alles ook nog een beetje aan het uitvogelen.
Groetjes!!
- a vgastel
- Forumlid
probeer de volgende keer de iso eens wat om hoog te zetten met deze lens.
mvgr bert
mvgr bert
mvgr bert
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
Je hebt gelijk, het heeft niets met kunstlicht te maken. Het zal voor geen enkel soort licht werken.JacTrum schreef:Klopt niet helemaal yzf1kr (mijn hemel, hoe KOM je aan zo'n naam!
Bij het fotograferen van een aquarium of vitrine, sta je meestal haaks op het glas te fotograferen. Dus alle reflecties die je hebt zullen (ongeveer) van achter komen.
Polarisatiefilters werken alleen als het licht onder een bepaalde hoek op een object valt waardoor het licht gepolariseerd wordt. Als het licht niet gepolariseerd is, dan zal je geen verschil zien.