yellowfish schreef:Is foto 4 het hele beeld ?
Dit is het hele beeld:
De eerder geplaatste versie is bewerkt, oa met de perpectiefsliders in ACR.
Marten schreef:Iedereen het eens met bovenstaande conclusies?
Dat zou toch een unicum zijn.
Het is gevaarlijk om over 'de' xxx lens te spreken omdat de 'sample variation' zo groot is.
Tuihanti schreef:Ik vraag me af hoe de MF is scherpgesteld.
Was dat op het oog of met het groene ledje in de zoeker?
Ik weet niet over welke opname je het precies hebt, maar ik stel nooit handmatig scherp. Als dat in de exif staat dan heb ik via live view met Contrast AF scherpgesteld, daarna de AF mode op 'M' gezet en de Shooting mode op 'MLU' alvorens de opname te maken.
Gisteren nog even naar buiten gelopen om de lens bij straatverlichting uit te proberen.
1 D700, F/2, 1/25, ISO 800
2 D700, f/4, 1/25, ISO 3200, 1 stop onderbelicht
3 D700, f/1.4, 1/30, ISO 3200
4 D700, f/1.4, 1/30, ISO 3200
5 D700, f/1.4, 1/15, ISO 3200
6 D700, f/1.4, 1/30, ISO 3200 (en ja, meetrekken met 1/30 moet ik nog even oefenen
Je kan met deze lens, door de grote opening en het korte brandpunt, handmatig bij straatverlichting fotograferen @ ISO 3200. Wel is het zo dat als er bewegende delen zijn in het onderwerp deze niet bevroren worden en je bij statische onderwerpen beter een statief kan gebruiken. Je moet dan toch aan een D3s denken of liefst nog 2 stops beter, waarvan het twijfelachtig is of zo'n camera er ooit gaat komen.
Mijn conclusie over de lens is dat ik erg onder de indruk ben. Mooi vlak scherptevlak, heel hoog contrast en scherpte over het gehele beeld, lichtbronnen in beeld worden voor het ontbijt weggesmikkeld en hij stelt goed scherp, zelfs bij hele lage lichtwaarden. Het is een vrij zware lens en schreeuwend duur, maar de echte patjepeeër kan niet zonder