De klaproos - vooral de eerste - vind ik prachtig!
Je laatste foto vind ik ook erg mooi. Het schilderachtig effect oogt zeker mooi. (Edit.. heel mooi vind ik)
Klaproos en meer
-
iJoost
Re: Klaproos en meer
Als dit "beoordelingen" was geweest, had ik gezegd: Kijk eens naar het histogram van het rode kanaal. Als daar niet zoveel detail verloren was gegaan was ie vast nog een keer zo mooi geweest, die eerste.
Maar in presentaties zal ik het houden bij: Mooi hoor, zo'n fraaie rode klaproos. Nummer 1 vind ik de beste.

Maar in presentaties zal ik het houden bij: Mooi hoor, zo'n fraaie rode klaproos. Nummer 1 vind ik de beste.
- Peter
- Clublid

- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
vandaag voor het eerst ook maar eens aan de slag gegaan met de 'klaproos'
D5000 net 2 dagen in me bezit dus het is allemaal nog even uitzoeken.

foto is verder niet bewerkt o.i.d.
Exif data zit erbij
@zelfontspanner
foto 2 van je vind ik klasse, mooie compositie
D5000 net 2 dagen in me bezit dus het is allemaal nog even uitzoeken.

foto is verder niet bewerkt o.i.d.
Exif data zit erbij
@zelfontspanner
foto 2 van je vind ik klasse, mooie compositie
-
Genster
- Clublid

- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Hoewel ik niet heel erg van de bloemetjes ben vind ik ze prachtig. Complimenten!Zelfontspanner schreef:Een tijdje geleden een leuke locatie gevonden met klaprozen.
Vandaag is het er dan eindelijk van gekomen ze te fotograferen.
Wel een beetje lastig weer qua wind en licht.
Bedankt voor het kijken, op- en of aanmerkingen, en of tips.
foto 1:
foto 2:
foto 3:
foto 4:
-
iJoost
Je eerste versie (behoorlijk geklipt in het rood):

Je tweede versie (alles weer netjes onder controle):

Je tweede versie (waarbij ik met een dubbele S-curve de twee pieken in het rood bewust wat breder heb gemaakt):

Even los van wat je het mooist vindt. Maar het illustreert mooi wat er gebeurt.

Je tweede versie (alles weer netjes onder controle):

Je tweede versie (waarbij ik met een dubbele S-curve de twee pieken in het rood bewust wat breder heb gemaakt):

Even los van wat je het mooist vindt. Maar het illustreert mooi wat er gebeurt.
-
iJoost
Nou, ehm... Appeltje-M om de curves dialoog te openen (in Photoshop) en dan kun je met een S-curve (in het rode kanaal bijvoorbeeld) het contrast verhogen. De plaats waar je die S de diagonaal laat snijden kies je door goed naar het histogram te kijken. Als je dat snijpunt bijvoorbeeld midden in zo'n piek zet dan maak je in feite de piek breder. Je verhoogt het contrast (de stijlheid van de lijn) daar waar het detail in de foto wilt versterken. Je kunt de juiste plaats voor het snijpunt ook bepalen door met het pipetje even in de foto te prikken. Hij laat dan in de curves dialoog zien waar de kleur die je prikt precies zit. Uiteraard moet je wel ook gewoon blijven kijken naar de foto om te zien wat je aan het doen bent. 
En in dit geval gebruikte ik dus een iets complexere dubbele S curve omdat er twee pieken zijn waarin ik de details wat wilde versterken.
En in dit geval gebruikte ik dus een iets complexere dubbele S curve omdat er twee pieken zijn waarin ik de details wat wilde versterken.