RVK schreef:Vind het resultaat wat tegenvallen, of komt dat door het uploaden naar Smugmug?
In de originele Neff zit duidelijk in de gehele lichte wolken partij doortekening verder wordt hier de flat al wat donker.
RVK
Nee dat heeft niets te maken met Smugmug, ik heb alleen maar de basic handeling gedaan. Heb gemeend dat het voor dat moment voldoende was, terecht merkt Léon op:
Léon Obers schreef:Maar voor de puntjes op de i moet je toch de armen van elkaar afhalen
.
Dan zijn er reacties op mijn aanvulling waar dat action script van Guy Gowan terug te vinden is:
Ik heb tijdens de club-dag (16 april 2011) voor het eerst kennis gemaakt met de techniek van Guy, net als Sharkey (en wellicht nog meer mensen) was ik helemaal van de kaart na zijn presentatie!
Na thuiskomst mij maar eens verdiept in dit fenomeen, kwam al snel tot de conclusie dat Guy gezond commecieel ingesteld is. Je dient een betaald account te hebben voordat je uiteindelijk deze 'workflow' kunt downloaden! Het maakt onderdeel uit van een tutorial voor het opzetten van je workspace, ik was dermate onder de indruk dat ik alle adviezen van Guy opgevolgd heb:
Het volgen van de 3 tutorials (Workspace Setup, Getting Started en New action defaults):
- opzetten Photoshop en een specifieke workspace tbv de tutorials
- aantal basic parameters in Photoshop aanpassen (levels aanpassen naar procenten en nog een paar zaken)
- download de process actions die in de Getting Started tutorial zit.
- volg de Getting Started tutorial, hoe je de process action scripts in PS krijgt
- niet onbelangrijk, de tutorail: Process Action, deze tutorial geeft uitleg hoe de je Process Actions kunt aanpassen naar eigen behoefte!
Overigens heeft Guy ook aangegeven dat hij altijd met
+1 stop overbelichting fotografeert en de belichting via matrixmeting heeft ingesteld!
Nee ik heb geen commercieel belang in dit alles, mijn enige voordeel is dat mijn werkproces 'op orde is'! Nog maar 15% van de voorheen 100% aan tijd bezig ben om een foto zo te krijgen zoals ik het wil. Sterker nog, een hele tijd gedacht dat ik maar moest stoppen, digitale fotografie -in tegenstelling tot analoog- is voor mij niet weggelegd...
Voor de mensen die eerst willen weten hoe het werkt, klik op deze:
http://screencast.com/t/VDYGm8t9" onclick="window.open(this.href);return false; link. Het onderwerp is de foto die ik eerder vanmorgen geplaatst heb, zo kun je zien hoe ik deze 'bewerkt' heb. Tijdens de video is goed te zien dat er een aanpassing is gedaan op de basis verwerking, met name is de waarde van: range van 30%(standaard) naar 90% gezet.
Overbodig aan te geven dat alleen nog maar op deze manier werk, en dit tot volle tevredenheid. Ter ondersteuning hiervan wat afbeeldingen die via de Process Action hebben gelopen:
1.
2.
3.
4.
5.
6.
Een ander tutorial (van Guy) gaat over het omzetten van kleur naar mono. Ja, ook met gebruik (aanvulling) van deze Process Actions.
7.
Bredero