HELP!! foto's verdwenen ?

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
marbo
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: HELP!! foto's verdwenen ?

Bericht door marbo » za jun 11 2011 9:35 am

Oke, mijn vorige suggesties waren kennelijk niet interesant genoeg voor je.
Het is namelijk wel degelijk een goed programma, maar goed.
Dan nog 1 maal iets anders.

Zet je sd kaart in je camera
speel je foto's af en delete ze 1 voor 1 (NIET FORMAtTEREN !!!!)
Als je kaart leeg is dan met het programma RescuePro (of gelijkwaardig) je foto's terughalen.
Als het goed is zal hij de beschadigde foto's niet inladen of aangeven dat het bestand beschadigd is.
Lukt dit niet dan is je kaart echt naar de kl*ten. En dan kan je ze alleen nog proberen terug te winnen via een gespecialiceerd bedrijf.
En voor zo'n bedrijf is het geen verschil of ze wel of niet gedeleted zijn
Niet de geschiedenis herhaalt zich, maar de mens herhaalt de geschiedenis!

MauritsD
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door MauritsD » za jun 11 2011 9:48 am

Als je de bestanden (wel of niet corrupt) er nog wel af kunt kopieren, plaats er dan eentje ergens op internet met een linkje hier. Dan kunnen wij eens kijken en proberen hoe of het te herstellen is ...
"Er zij licht; en er was licht." (Genesis 1:3)
Nikon heeft daar mooi op ingespeeld !

peter van as

Bericht door peter van as » za jun 11 2011 10:36 am

We hebben ook al geprobeerd de foto's te openen via een linux pc en een mac. Helaas geen resultaat.
Ik denk dat de laatste optie word om de foto`s via een videoverbinding op een harddisk recorder te plaatsen zo hebben we in ieder geval nog iets :)

george013

Bericht door george013 » za jun 11 2011 10:52 am

Je bestanden staan op schijf en zijn benaderbaar. Stel eens 1 bestandje ter beschikking zodat er mee geexperimenteerd kan worden.
George

sdbfotografie

Bericht door sdbfotografie » za jun 11 2011 6:02 pm

Ja ik ben ook benieuwd naar een bestand .... laat ons maar even klooien

lock
Forumlid
Forumlid

Bericht door lock » ma jun 13 2011 3:38 pm

Tuihanti schreef:Recovery software gebruik je normaal gesproken als je per ongeluk hebt geformateerd.
Dat is hier niet het geval. De bestands extentie is corupt.

Ik vraag me af of het kaartje in de zak mee is gegaan door de metaaldetector in geval er gevlogen is.
Volgens mij trek jij iets te snel conclusies. He vraagt Peter wat de extensies zijn. Hij zegt:
"1:achter de punt staat JPG en NEF"

Daar maak jij vervolgens van :
Of xxx.JPGNEF
Of xxx.jpg.nef
of xxx.nef.jpg

En vervolgens beschouw jij dat als de correcte situatie. En dus is het gebruik van die software volgens jou nutteloos.

Maar Peter heeft nergens bevestigd dat de files inderdaad zo op de kaart staan (althans, ik kan dit niet terug vinden). Ik ga er dus gemakshalve vanuit dat de files zichtbaar zijn met normale .jpg en .nef extensies.

In dat geval is er een alternatieve verklaring voor het probleem. De windows FAT32 tabel is corrupt. Ik ga nu niet helemaal uitleggen waarom de camera de fotos's wel ziet. Maar een image restore program, waar ik o.a. naar verwees, kan de tabel repareren door een copy van de tweede te hanteren of deze zelf samen te stellen.

Er zijn overigens meer programmas die je kunt proberen. Sandisk heeft bv eigen software. Deze heb ik met succes gebruikt bij een ander merk.

Succes.

lock

oud0001

Bericht door oud0001 » ma jun 13 2011 6:19 pm

Beste Lock,

We weten nog niet wat er precies aan de hand is.
De TS stelt dat er JPG en NEF achter de punt staat.
Dat interpreteer ik als xxx.jpgnef of xxx.jpg.nef en vice versa en met of zonder hoofdletters.
Als dat zo is dan is de extentie niet goed. Dan heeft recovery ook geen zin.
Die conclusie lijkt mij logisch en niet voorbarig.
Jij gaat uit van de aanname dat het 2 bestanden zijn.

Hoe dan ook heeft recovery uberhaupt geen toegevoegde waarde want, de camera van de TS kan het weergeven.
Het staat er dus nog wel op. Er is niets weg. Dan hoef je ook niets terug te halen. :wink:

Het lijkt me ook logisch om eerst maar eens de diagnose te stellen voordat er medicatie wordt uitgeschreven.
:wink:

sdbfotografie

Bericht door sdbfotografie » ma jun 13 2011 6:39 pm

Topic starter reageert niet meer, dus het zal wel opgelost zijn.
Wat ik trouwens begreep is dat er 2 bestanden zijn, 1x jpg en 1x nef .... maar ik kan het mis hebben.

Gr. Simon

lock
Forumlid
Forumlid

Bericht door lock » ma jun 13 2011 8:07 pm

Tuihanti schreef:Beste Lock,

We weten nog niet wat er precies aan de hand is.
De TS stelt dat er JPG en NEF achter de punt staat.
:wink:
Hij heeft niet gezegd dat jpegnef of welke combi dan ook achter staat. Dat maak jij ervan.
Hij heeft wel gezegd dat er jpg èn nef achterstaat. En erboven zegt hij dat hij zowel jpg als nef foto's heeft.

Omdat de TS niet reageert neem ik ook aan dat het om des keizers baard gaat. Dus zolang Peter niets van zich laat horen, laat ik het ook hierbij.

peter van as

Bericht door peter van as » ma jun 13 2011 8:28 pm

even een late reactie :oops:

We hebben hier een programma op de pc gezet (jpg/nef recovery) die heeft in totaal 1 foto gerepareerd.
Na installatie van het programma even uitgeprobeerd met 1 bestand. Deze werd gerepareerd :D .
Gelijk de rest van de foto`s geprobeerd, maar het bleek maar eenmalig goed te gaat.

Dus nu even verder zoeken naar een juist programma die wel goed werkt. Ik heb weer goede hoop dat alle fotos nog te redden zijn..

fijn om te zien dat er hier veel mensen meedenken om een probleem op te lossen :D .

lock
Forumlid
Forumlid

Bericht door lock » ma jun 13 2011 9:01 pm

Peter, was de extensie *.nef of *.jpg, of was het *jpg.nef of een variant ervan ?

Ik raad je serieus aan het programma smart recovery te proberen. In principe heb je niets te verliezen. Het leest alleen maar de kaart en kopieert gevonden files naar de locatie die jij opgeeft.

lock

peter van as

Bericht door peter van as » ma jun 13 2011 9:38 pm

hier een link naar 3 nef bestanden.

http://www.mediafire.com/file/r0409di9h ... C_0986.NEF" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mediafire.com/file/lfepylk6a ... C_0985.NEF" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mediafire.com/file/ba1f4wcqr ... C_0984.NEF" onclick="window.open(this.href);return false;

Tom van Hell
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door Tom van Hell » ma jun 13 2011 10:15 pm

Beter wissen dan missen

Kijk ook eens op www.tomvanhell.nl

george013

Bericht door george013 » ma jun 13 2011 11:31 pm

Je bestanden zijn allemaal rond de 5.5MB. Weet niet wat normaal is voor jouw camera. Kun je zelf nakijken met andere foto's. Meldt dat even.
Kan de link van Tom niet proberen en andere mogelijkheden ook niet op dit moment. Verkeerde pc.
George

oud0001

Bericht door oud0001 » ma jun 13 2011 11:33 pm

Inmiddels 2 restore Progjes gebruikt en nog geen suc6.

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”