twee polarisatiefilters op een lens?

Overige onderwerpen op het gebied van fotografie in het algemeen
Plaats reactie
sportspotter13

twee polarisatiefilters op een lens?

Bericht door sportspotter13 » za jun 11 2011 2:15 pm

Kan iemand mijn helpen? Ik heb een hele goede vraag. Ik heb normaal op mijn 18-55mm een 52mm polarisatiefilter.
Maar hier mee kan ik alleen de zijraam of het voor/achter raam polariseren van een auto (foto 1 en 2). Afbeelding Afbeelding
Maar nu is de bedoeling om beide zijramen en voor/ achter raam te polariseren (foto 3). Hoe is dat mogelijk, Door een tweede polarisatiefilter erbij op te schroeven? Of is er een betere manier? Alvast bedankt! Afbeelding

ALE
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: twee polarisatiefilters op een lens?

Bericht door ALE » za jun 11 2011 3:17 pm

Dit raad ik je af. Eigenlijk is het verstandig om nooit meer dan een filter op je objectief te plaatsen.

Onderstaand een andere oplossing:
  • Plaats je camera op een statief
  • Stel je statief met camera zo op dat de voorruit en daarna de zijruit het beste uitkomt door het verdraaien van je pola filter
  • Maak 1 foto van de auto met de voorruit zoals je die wilt hebben
  • Maak een tweede foto van de auto maar nu dat de zijruit helemaal goed is. Let wel op, niets veranderen aan je standpunt, belichting what so ever, alleen je polafilter verdraaien
  • In Photoshop open je beide foto's
  • Selecteer de foto van het zijraam en sleep die over de foto met de juiste voorruit en houd daarbij je shift toets ingedrukt
  • De foto's worden nu exact op elkaar uitgelijnd
  • Selecteer de bovenste laag
  • Voeg een laag masker toe
  • Kies als voorgrondkleur zwart en selecteer daarna het gummetje
  • Ga hiermee over de voorruit. Deze komt nu te voorschijn uit de foto die eronder ligt, die met de goede voorruit

Hope this helps,

ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

yzf1kr
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Re: twee polarisatiefilters op een lens?

Bericht door yzf1kr » za jun 11 2011 4:58 pm

ALE schreef:Dit raad ik je af. Eigenlijk is het verstandig om nooit meer dan een filter op je objectief te plaatsen.
Afraden? ik daag hem juist uit het eens te proberen. :twisted:

Verstandig of niet, het is gewoon onmogelijk. Je zou de filters haaks op elkaar moeten draaien, met als resultaat dat er geen licht meer doorheen komt.

Plaats reactie

Terug naar “Overig fotografie”