tokina 100 mm

Discussies over macro/micro objectieven
Plaats reactie
Antoinette
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

tokina 100 mm

Bericht door Antoinette » za jun 11 2011 9:28 am

Ik heb ooit eens , zonder me er genoeg in te verdiepen, een ir filter en een ir film gekocht. Wil ze dit weekend toch eens gaan proberen. Maar is deze Tokina ( at-X 100 mm pro 2.8 ) daar eigenlijk wel geschikt voor?
Say what you like
Do what you feel

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: tokina 100 mm

Bericht door Léon Obers » za jun 11 2011 10:07 am

Ik denk dat IR niet zo'n probleem is.
Houdt wel rekening met een verschuiving van het focuspunt bij IR.
Dus na scherpstellen zul je de scherpstelling iets moeten corrigeren.
(Bij oudere objectieven vroeger stond er dikwijls nog een extra rood "IR"-streepje op de lenstubes naast het scherpstelstreepje).

Het zit hem over het algemeen meer in objectieven voor UV-fotografie die te weinig UV-licht doorlaten, waarbij sommige objectieven met weinig glas erin en een "eenvoudigie coating" op dat punt beter geschikt zijn.
Zoals een Nikkor E 100mm/2.8 die prima schijnt te voldoen voor gebruik met UV-fotografie.

Objectieven die speciaal erop zijn afgestemd doen het voor UV-fotografie ook goed.
Die hebben een UV benaming hun specificaties, erg kostbaar omdat ze erg schaars 2e hands te vinden zijn zoals een UV-Nikkor 105mm/4.0
http://www.mir.com.my/rb/photography/co ... 05UVmm.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Vergrotingslenzen van Nikon die op zichzelf allemaal zijn afgestemd om ook UV-licht goed door te laten door het gebruik van net iets andere glassoorten als gebruikelijk, vindt je verder erg goedkoop. De oudere types zijn daarin zelfs nog iets beter dan de laatste generatie aan vergrotingslenzen die Nikon maakte, door de iets meer eenvoudige coating van die oudere type lenzen.

Meer info over het gebruik van bepaalde lenzen voor IR en UV-fotografie:
http://www.naturfotograf.com/UV_IR_rev05.html#top_page" onclick="window.open(this.href);return false;
Vriendelijke groet, Léon Obers

Antoinette
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Antoinette » za jun 11 2011 5:22 pm

Na scherpstelling de scherpstelling corrigeren? Ik snap niet wat je daarmee bedoeld. Ik was van plan: statief, remotecontrole> scherpstellen>IR filter op lens draaien> afdrukken met remote. Filter is denk ik te donker om met het filter op de lens nog iets te zien.
Say what you like
Do what you feel

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » za jun 11 2011 8:58 pm

Antoinette schreef:Na scherpstelling de scherpstelling corrigeren?
Infrarood heeft een andere golflengtre dan zichtbaar licht. De meeste lenzen zijn niet geoptimaliseerd voor infrarood en ligt de scherpte voor die golflengte dus op een ander vlak dan van het zichtbare licht. Je stelt scherp op het zichtbare licht, maar dat filter je weg na plaatsing van het IR-filter, blijft het IR-licht over waar je de opname mee maakt, waar dus een andere scherpstelling voor geldt.
De link die ik eerder gaf van << Bjørn Rørslett >> haalt het ook aan, meteen vanaf de 2e alinea: "Infrared (IR)".
Neem simpelweg de info door.

Meer info zie: http://en.wikipedia.org/wiki/Infrared_photography" onclick="window.open(this.href);return false; bij het kopje: "Focusing infrared"

Zoals aangehaald wordt op oudere objectieven een speciaal infrarood index streepje of punt gebruikt om aan te geven tot welk merkteken je de scherpstelling moet corrigeren om een juiste focus voor infrarood te krijgen.
Je stelt eerst gewoon scherp, en de gemeten afstand zet je nu tegenover het IR focus merkpunt.
Stel dat je een landschap maakt op "oneindig", verdraai je de scherpstelring voor correctie zodanig dat het oneindig-teken nu bij het IR focus merkpunt uitkomt. Heb je iets scherpgesteld op 5 meter, corrigeer je het 5 meter indicatiepunt op de afstandsschaal naar links tot boven het IR focus merkpunt.

Het erg kleine rode puntje net links van de zwarte scherpstel indicatie dot op de mat chromen ring is het IR indicatiepunt.
Afbeelding

Het rode puntje net links van de witte scherpstel indicatiestreep op de zwarte lenstubes, boven de mat chromen ring.
Afbeelding

Een heel duidelijke, het witte puntje net links van de scherpstelstreep op een nog vrij nieuwe lens:
Afbeelding

Idem. Het witte puntje voor de IR focus indicatie zit nu bijna net tegen het f11 DOF indicatiestreepje aan:
Afbeelding
Vriendelijke groet, Léon Obers

Plaats reactie

Terug naar “Macro/micro objectieven”