Zoeker D3100 blijft open staan?

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie
Plaats reactie
JohnW64

Zoeker D3100 blijft open staan?

Bericht door JohnW64 » zo jun 12 2011 11:23 am

Hallo Nikon collega's

Sinds 2 weken in het bezit van mijn 1e SLR camera: Nikon D3100. Wat een prachtige camera. Ik oefen volop en ga op 18 juni een basiscursus volgen om zo meer uit de camera te halen dan allen met het 'groene knopje' te fotograferen. Met al het oefenen van de afgelopen weken krijg ik verrassend mooie foto's, maar uiteraard ook mislukkingen. Prima, al doende leer ik.
Nu mijn vraag: ik heb foto's overgezet met een usb kabel op de PC. Kabel losgekoppeld en klaar. Nu ik weer foto's maak valt op dat de zoeker niet meer sluit? Ik was gewend dat na een 10 tal seconden de zoeker op 'donker' gaat en tevens ook de display, dit ivm energiebesparing. De display doet dat, maar de zoeker blijft 'open' staan. Ik heb de gebruikershandleiding door gezocht maar kan de oplossing niet vinden. Wellicht kunnen jullie me verder helpen?

Goodje

Re: Zoeker D3100 blijft open staan?

Bericht door Goodje » zo jun 12 2011 11:25 am

Om te beginen welkom zie dat dit je eerste bericht is, maar blijft de zoeker niet altijd gewoon open :?:
Je bedoelt toch als je door de zoeker kijkt als de lens dop er af is :?:
Dan kan je toch altijd kijken door de lens volgens mij :wink2:

J.Hoes
Forumlid
Forumlid

Bericht door J.Hoes » zo jun 12 2011 1:08 pm

Welkom op het forum.
DSLR: de lens projecteert via de spiegel een beeld op je matglas, dat je door de zoekeropening bekijkt. Tijdens de opname klapt de spiegel omhoog, je zoekerbeeld wordt eventjes zwart, de foto gemaakt en het resultaat getoond op je scherm achterop de camera. Direct na de foto klapt de spiegel terug, en kun weer door de zoeker kijken. Na plm 10 sec, of wat je instelt, gaat het scherm op de camera uit.
Als het beeld door de zoeker zwart zou blijven, blijft je spiegel hangen. Dat is alleen goed als je een lange sluitertijd instelt.

Groet Hans.

Grojan
Forumlid
Forumlid

Bericht door Grojan » zo jun 12 2011 1:25 pm

Wat TS bedoelt is waarschijnlijk dat de informatie in de zoeker blijft branden, dit is gekoppeld aan hoe lang de lichtmeter blijft werken, zeg maar na dat je hebt scherp gesteld.

Probeer eens in het setup menu de boel terug te zetten naar de begin instellingen dit is de eerste optie in het setup menu.

Groeten Jan

Goodje

Bericht door Goodje » zo jun 12 2011 1:32 pm

Het blijft een gok wat er bedoeld wordt :?:
Kan allemaal :wink2:

JohnW64

Bericht door JohnW64 » ma jun 13 2011 8:21 pm

Hallo forum leden

Bedankt voor jullie reacties. Ik ga aan het 'werk' met de genoemde oplossingen. Gaat vast goed komen.

Groet John

Plaats reactie

Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”