Heb deze maand een Nikon D50 gekocht -- m'n eerste digitale spiegelreflex. Ik stelde me veel voor van de Raw Adjust-mogelijkheden in Photoshop CS (ik gebruik versie 8.0), maar het is me nog niet gelukt die aan de praat te krijgen. Als ik een NEF-bestand wil openen, krijg ik een dialoogvenster dat me vraagt naar de afmetingen van het bestand. Geef ik 3008 x 2000 op, dan krijg ik de mededeling dat mijn bestand in werkelijkheid kleiner zou zijn -- wat volgens mij niet klopt. Ik werk op een iBook G4 onder OSX 10.3.9; de Camera Raw-plug-in staat in Adobe Photoshop CS/Plug-Ins/File Formats. Heeft iemand een tip voor me?
(Met de Picture Project plug-in in de Photoshop-map kan ik mijn NEF wel openen, maar dan krijg ik nog steeds niet het Raw Adjust-venster. In plaats daarvan komt er een eenvoudig PP-window in beeld waarin bijvoorbeeld de witbalans alleen volgens de standaard-camerainstellingen kan worden aangepast, en niet met een traploze Kelvinschaal. Dus dat is voor mij ook niet de oplossing.)
vraag over nef in photoshop cs
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Ga naar website van Nikon European Support Centre. En zoek naar photoshop. Daar staan wat antwoorden. Vermoedelijk gebruik je verkeerde raw plugin in photohop. Of kijk op www.adobe .nl of je wel laatste update raw plug in hebt. Let op raw plugin voor CS en CS2 zijn verschillend dat je niet verkeerde download.
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
[/quote]Photoshop CS zei me daarnet could not complete your request because it is not the right kind of document toen ik een NEF probeerde open te doen.
Slim. Vergeten de Camera Raw 2.2 update te installeren. [quote]
gevonden met Google: NEF Photoshop CS
Maar zie ook:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... php?p=4177
Hans
Slim. Vergeten de Camera Raw 2.2 update te installeren. [quote]
gevonden met Google: NEF Photoshop CS
Maar zie ook:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... php?p=4177
Hans
Wil, dank je wel voor je tips. Je wees me precies naar de goede sites. Om in Photoshop de NEFs van mijn D50 te kunnen openen blijk ik de Camera Raw 3.2 (of hoger) plug-in nodig te hebben, en die werkt alleen onder CS2 (9.x). Conclusie: of ik behelp me met de meegeleverde Nikon-software, of ik koop de upgrade van CS naar CS2. Hm. Of zie ik nog een derde mogelijkheid over het hoofd?