Wat een mooie opnames van een net zo'n mooi gebouw. Heerlijk om naar te kijken. Chapeau!!
Groet,
ALE
Station Luik-Guillemins
Re: Station Luik-Guillemins
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters
Mooie serie.
In de avond komen de vormen van het gebouw nog beter tot z'n recht.
In de avond komen de vormen van het gebouw nog beter tot z'n recht.
- Ruud Engels
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
@ Myriad,Myriad schreef:Ruud,
Dit is een mooie hoor; mijn complimenten (ook voor je vastberadenheid)! Op dit formaat vallen mij nauwelijks stitchfouten op.
Met het krappe kaderen bedoelde ik de vorige keer met name de onderkant. Die komt er nu goed uit. Links en rechts loopt het toch af, en valt daardoor minder op; niet storend.
Je hebt zo 's avonds geen last van lichtere luchten/wolken die kunnen afleiden. De centrale compositie blijft, maar is een keuze.
En hij is goed recht.![]()
Weer met 16mm op f/22 gemaakt? En hoeveel foto's?
Dank je voor je complimenten. Ik had de vorige keer me al voorgenomen om nog een keer terug te gaan omdat ik veel mooie dingen had gezien. Aangezien ik de 1ste keer al een hele dag op pad was geweest heb ik me toen beperkt tot het maken van 1 panorama.
Verder is het misschien verstandig om van mijn kant uit de situatie ter plaatse proberen te schetsen.
Station Luik-Giullemins ligt met de achterzijde (de zijde die jullie op de panorama zien) tegen een heuvel aan. Als je helemaal bovenaan op die heuvel gaat staan (is bijna de enigste gelegenheid) dan sta je bijna op gelijke hoogte met het begin van het dak van het station. Hemelsbreed zal dit hooguit 50 meter zijn schat ik, maar ik zeg schatten, want dat is niet mijn allersterkste punt. In ieder geval, je staat bijzonder dicht op het gebouw.
Daarbij sta je onder bomen die over de hele breedte staan. Aan de linkerzijde wordt het zicht al vrij vlot belemmerd door bomen, weg en spoor. Aan de rechterzijde wordt het zicht al vrij vlot belemmerd door huizen en spoor.
Zeker nu in het donker vielen deze zaken eigenlijk al vrij vlot in het niet, vandaar dat het station (weer) een centrale positie heeft. De rest rondom het station heen brengt in mijn ogen geen spanning en is in mijn ogen zelfs storend. Vandaar mijn keuze voor een centrale positie.
Ik snap wat je er mee bedoeld, zeker als je de regel van derde zou willen hanteren

De vorige keer had ik de panorama uit 3 foto's gemaakt (landscape) met mijn groothoek op 16 mm brandpunt afstand en diafragma F20, 1,6 seconden sluitertijd en ISO 200.
Deze keer heb ik de panorama uit 5 foto's gemaakt (portret) met mijn groothoek op 18 mm brandpunt afstand en diafragma F20, 15 seconden sluitertijd en ISO 100.
Voor de portretstand heb ik nu (bewust) gekozen om er voor te zorgen dat ik aan de onderzijde meer beeld over zou houden zodat de onderzijde niet te krap ingekaderd zou worden.
En inderdaad, deze keer heb ik toch maar even gekeken of de panorama recht stond

@Patrick,
Je kunt het je inderdaad moeilijk voorstellen, maar na 8 uur begint het station nagenoeg leeg te lopen en kun je ongestoord je gang gaan en je statief met camera ergens neer zetten zonder dat je hinder hebt van langs lopende mensen. De mensen die er dan nog lopen houden nog rekening ook met je en lopen dan meestal nog achter je om. Idealer kan eigenlijk haast niet.
Groeten Ruud
Nikon D3X | Nikon 24-70 F/2.8 | Nikon 70-200 VR I F/2.8 | Nikon 50mm F/1.8 | Nikon 85mm F/1.8 | Nikon 105mm F/2.8 | Nikon SB 910
Nikon D3X | Nikon 24-70 F/2.8 | Nikon 70-200 VR I F/2.8 | Nikon 50mm F/1.8 | Nikon 85mm F/1.8 | Nikon 105mm F/2.8 | Nikon SB 910
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Dank je voor de reactie Ruud.
Ik zie trouwens niet in waarom je f20 zou moeten kiezen bij 16mm. Meer scherptediepte levert het je niet op, en je bent de scherpste diafragma's van je objectief zeker al voorbij. Ik zou veel eerder f8 of f11 kiezen.
Ik zie trouwens niet in waarom je f20 zou moeten kiezen bij 16mm. Meer scherptediepte levert het je niet op, en je bent de scherpste diafragma's van je objectief zeker al voorbij. Ik zou veel eerder f8 of f11 kiezen.
- Ruud Engels
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Heb ik inderdaad zelf ook al aan zitten te denken om een lager diafragma te nemen. Maar aangezien ik de eerste panorama die ik er had gemaakt ook met diafragma F20 had genomen, en deze me behoorlijk tevreden stemde, had ik zoiets van, "never changing a winning team".Patrick schreef:Dank je voor de reactie Ruud.
Maar er zullen nog genoeg panorama's door mij gemaakt gaan worden, zal het zeker in mijn oren knopen en er eens mee gaan stoeien

Groeten Ruud
Hoi, probeer eens HUGIN zie http://hugin.sourceforge.net/" onclick="window.open(this.href)return false;Ruud Engels schreef:Henk schreef:Absoluut fraaie platen van een interessant gebouw! Heel fraai gedaan.
V.w.b. de panorama; probeer eens een trial van PTGUI.
V.w.b. de trial van PTGUI. Ik heb deze gedownload en uitgeprobeerd. Met dit programma kreeg ik de panorama gemaakt, helaas moest het programma er een reclamelayer overheen gooien. Bijzonder jammer, want het beeld wat ik kreeg was precies wat ik voor ogen had, maar om nu 100 euro uit te geven om 1 foto te laten stitchen zie ik momenteel niet zitten![]()
Dat lijkt welhaast een soort beta versie van ptgui maar gratis én zonder banner!
Groets,
Frans