Gelfilters voor SB600
- MauritsD
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Gelfilters voor SB600
Ik wil gaan experimenteren met gelfilters op m'n SB600 voor natuurlijke kleuren samen met omgevingslicht.
Nu heb ik een SB600 en/met een omnibounce en vraag me af wat ik het beste kan kopen en hoe dat te bevestigen:
1. Koop ik gewoon losse velletjes of is er een handiger systeem (of zelf te maken) voor makkelijke (de)montage op de flitser?
2. Gebruik ik het icm de omnibounce? en zo ja erop of erin?
3. Het liefst wil ik het in 1x zo (kopen of maken) dat het snel en makkelijk erop en eraf te klikken/klitten is. Koop ik dat zo of fabriek ik zelf wat met klitteband oid?
Hoe ga ik dit het prettigste laten werken?
Nu heb ik een SB600 en/met een omnibounce en vraag me af wat ik het beste kan kopen en hoe dat te bevestigen:
1. Koop ik gewoon losse velletjes of is er een handiger systeem (of zelf te maken) voor makkelijke (de)montage op de flitser?
2. Gebruik ik het icm de omnibounce? en zo ja erop of erin?
3. Het liefst wil ik het in 1x zo (kopen of maken) dat het snel en makkelijk erop en eraf te klikken/klitten is. Koop ik dat zo of fabriek ik zelf wat met klitteband oid?
Hoe ga ik dit het prettigste laten werken?
"Er zij licht; en er was licht." (Genesis 1:3)
Nikon heeft daar mooi op ingespeeld !
- Roelof
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
Re: Gelfilters voor SB600
Er zijn kant en klare kleurfilters: http://www.nikon.nl/nl_NL/product/acces ... r-set-sj-1
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.
- MauritsD
- Clublid
Dank.Roelof schreef:Er zijn kant en klare kleurfilters: http://www.nikon.nl/nl_NL/product/acces ... r-set-sj-1
En die gebruik je dan zonder de omnibounce neem ik aan?
Is de combinatie omnibounce + gelfilter wel of niet een goed plan? Fotografeer nu altijd met ...
Het leek mij makkelijk als er filters zijn die je in de omnibounce doet of kan dat niet goed werken?
- Roelof
- Clublid
Ik denk dat de omnibounce er gewoon overheen past.
Omnibounce doet niks aan de kleur, zorg alleen maar voor verstrooiing, filter zorgt voor kleur. Hoeft elkaar niet te bijten.
Gewoon proberen met en zonder omnibounce.
Omnibounce doet niks aan de kleur, zorg alleen maar voor verstrooiing, filter zorgt voor kleur. Hoeft elkaar niet te bijten.
Gewoon proberen met en zonder omnibounce.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.
Ik gebruik de bovenstaande gelfilters altijd door ze in de flitser kop te steken en 90 graden te vouwen en dan het klepje er overheen te plaatsen. Met het klepje bedoel ik het klepje voor het flitsen in de groothoek stand.
Hierdoor blijft het gelfilter er goed op zitten en kan de omnibounce er eventueel ook overheen geplaatst worden.
Hierdoor blijft het gelfilter er goed op zitten en kan de omnibounce er eventueel ook overheen geplaatst worden.
Quote: Amateurs worry about their gear, Professionals worry about the profit, Masters worry about the light
-
- Forumlid
Gelfilters heb je natuurljk in veel kleuren en (kleur)gradaties die koop ik op ebay incl handige velcro dots en banjes en altijd voor een paar euro handig snel en eenvoudig te vervangen. Daarnaast voor de leut en experimenten gebruik ik folie van de diverse waterflessen vaak in heel mooi blauw en groen, bodem en top van de fles af en je hebt een prachtige of vierkante lap of ronde huls net wat je nodig hebt. Ook heb ik zelf warme orange gels gemaakt met transperantie folie van kantoor en een dopje kleurstof voor katoen werkt ook goed en lichter donkerder afhankelijk van dompeltijd. Kortom kopen kan en is redelijk goedkoop op Ebay en zelf een beetje frutselen met water en limonadeflessen voor de grotere lappen enof lampen.
Katoen? Mee oppassen als je vaak achter elkaar hard gaat flitsen!
-
- Forumlid
Tom schreef:Katoen? Mee oppassen als je vaak achter elkaar hard gaat flitsen!

- weimaraner
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Ik gebruik eigenlijk nooit een omnibounce in combinatie met gels dus daar kan ik je niet mee helpen.
Maar gels gebruik ik dus wel en die bevestig ik vrijwel altijd met klitteband. Soms gebruik ik een zelfgemaakte of Honl strook klitteband om mijn flitsers, maar ik heb ook op enkele flitsers al standaard (zelfklevende) stukjes klitteband zitten.
Wat filters betreft gebruik ik de kleurcorrectie filters van Honl (CTO/CTB en groen) die al voorzien zijn van klitteband, andere kleuren maak ik zelf bijvoorbeeld door gekleurde insteekhoezen voor documenten te verknippen. Met de laatste versie zijn o.a. deze foto's gemaakt: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 34&t=32625
Maar gels gebruik ik dus wel en die bevestig ik vrijwel altijd met klitteband. Soms gebruik ik een zelfgemaakte of Honl strook klitteband om mijn flitsers, maar ik heb ook op enkele flitsers al standaard (zelfklevende) stukjes klitteband zitten.
Wat filters betreft gebruik ik de kleurcorrectie filters van Honl (CTO/CTB en groen) die al voorzien zijn van klitteband, andere kleuren maak ik zelf bijvoorbeeld door gekleurde insteekhoezen voor documenten te verknippen. Met de laatste versie zijn o.a. deze foto's gemaakt: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 34&t=32625
- MauritsD
- Clublid
Dank je wel allemaal voor alle tips.
Ik denk dat ik eerst maar eens ga beginnen met de SJ-1 set, dat lijkt me het makkelijkste.
Als die 'versleten'/op/stuk zijn, ga ik eens kijken of ik diezelfde vorm niet kan naknippen uit losse 'velletjes'
Als dat me niet bevalt ga ik eens naar de klitteband methode kijken....
Ik denk dat ik eerst maar eens ga beginnen met de SJ-1 set, dat lijkt me het makkelijkste.
Als die 'versleten'/op/stuk zijn, ga ik eens kijken of ik diezelfde vorm niet kan naknippen uit losse 'velletjes'
Als dat me niet bevalt ga ik eens naar de klitteband methode kijken....
-
- Forumlid
- Contacteer:
Mijn methode is gewoon de gelfiter gebogen in de omnibounc leggen en dan op de flitser plaatsen.
Werkt uit de kunst.
Ook eens geprobeerd om de gel achter het groothoekdiffusorraampje te plaatsen zoals al eerder genoemd hier, maar bij mij smolt het filter meteen in de vorm van de hoofdreflector.
NIET DOEN dus, is mijn advies.
GEEN direct contact met de hoofdreflector !!!
Een eventuele garantie wanneer iets stuk gaat aan je flitser kun je dan ook wel vergeten.
vrgr
Tiny
Werkt uit de kunst.
Ook eens geprobeerd om de gel achter het groothoekdiffusorraampje te plaatsen zoals al eerder genoemd hier, maar bij mij smolt het filter meteen in de vorm van de hoofdreflector.
NIET DOEN dus, is mijn advies.
GEEN direct contact met de hoofdreflector !!!
Een eventuele garantie wanneer iets stuk gaat aan je flitser kun je dan ook wel vergeten.
vrgr
Tiny