Ik denk niet dat hij doelt op de achtergrond, maar het feit dat de aapjes 'midden' op de foto staan. Meestal (uitzonderingen bevestigen de regel) wordt een foto interessanter/spannender als er meer ruimte wordt gelaten in de kijk- of looprichting. Pas bijvoorbeeld de regel van derden/gulden snede toe.
Dat je de volle opening gebruikt en daardoor onscherpe achtergronden krijgt verdient wat mij betreft de voorkeur! Het gaat immers om de aap en niet de bomen. Natuurlijk presteert je lens niet optimaal bij de volle opening en de bokeh kan iets mooier (dat hangt van je objectief af), maar dat is nog altijd beter dan onscherpe foto's door (te) lange sluitertijden. Wel jammer dat de EXIF er niet bij zit, anders hadden we misschien nog wat verbeterpunten mee kunnen geven? Met welke lens en camera heb je de foto's gemaakt?
Ik vind de aapjes er verder best mooi op staan, al staan ze wel wat centraal. Op zich best een aardige serie. Wel nog als laatste opmerking dat de tweede foto een beetje vreemde blauw/groene kleurzweem lijkt te hebben, al kan ik erlangs zitten want ik zit momenteel niet achter een gekalibreerde monitor.
Foto 3 is mijn favoriet, al zou ik proberen de schaduwen wat op te trekken (vooral op de koppen van de apen) en de foto iets te croppen; Snij er rechts een stukje af, dan komen de apen wat naar rechts in de foto. Ik denk dat je dan een interessantere foto hebt.