Scanner voor 24x65mm negatieven
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
Scanner voor 24x65mm negatieven
Zou een deel van mijn Hasselblad X-pan negatieven willen scannen
Iemand een idee welke scanner ik best aanschaf voor 24x65mm negatieven?
Bedankt !
Bedankt !
- JacTrum
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: Scanner voor 24x65mm negatieven
24x65mm??? Een Hasselblad geeft toch 6x6 negatieven? Ik gebruik de Epson V500, die iets van 300 euro kost.
Nikon D700 / Nikon 1.4/50 / NikonAF-S Nikkor 24-70mm 2.8 G ED / Nikon AF-S Nikkor 70-200mm 2.8GII / Micro Nikkor 2.8/105G ED / Nikon Speedlight SB910
- Melliw
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Goede vraag, ik loop al een tijdje rond met dezelfde vraag.
Ik denk dat je inderdaad naar de Epsons moet gaan kijken, V500 of hoger bij voorkeur.
Misschien is het ook mogelijk met de Coolscan 8000 of 9000 maar daar ben ik niet zeker van.
Het gaatje in de houder van de Coolscan voor 35mm is te klein voor deze negatieven. Maar wellicht is er een stukje software die daar oplossing voor kan bieden.
Groeten van Willem
Ik denk dat je inderdaad naar de Epsons moet gaan kijken, V500 of hoger bij voorkeur.
Misschien is het ook mogelijk met de Coolscan 8000 of 9000 maar daar ben ik niet zeker van.
Het gaatje in de houder van de Coolscan voor 35mm is te klein voor deze negatieven. Maar wellicht is er een stukje software die daar oplossing voor kan bieden.
Groeten van Willem
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Jac, een Hasselblad X-pan is een panoramakamera die kleinbeeldfilm gebruikt.JacTrum schreef:24x65mm??? Een Hasselblad geeft toch 6x6 negatieven?.
Voor X-pan panorama's heb je een fikse scanner nodig, wellicht is een Nikon 8000 of 9000 groot genoeg, maar ik lees dat slechts uit het handboek.
Groeten, GIjs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
- Melliw
- Clublid
- Contacteer:
Lees net op een ander forum van iemand die inderdaad een Epson gebruikte. Hij had ook een X-pan.
[quote="Zuiderbuur"]Zou een deel van mijn Hasselblad X-pan negatieven willen scannen
Je zou de Epson V500 kunnen gebruiken, het scanvenster (of hoe dat ook mag heten) is ca 60X130 mm, de kunt de filmstrook wellicht met wat passen en meten in de filmhouder voor rolfilm klemmen.
Andere optie zou kunnen zijn in 2 scannen met een kleinbeeldscanner, bv de Coolscan IV of V en dan in bv PS aan elkaar maken.
Ik zelf heb minder goede ervaringen met de combinatie Epson V500 en kleinbeeld. In 2x scannen met een kleinbeeld filmscanner lijkt mij zeker de moeite van het proberen waard.
Je zou de Epson V500 kunnen gebruiken, het scanvenster (of hoe dat ook mag heten) is ca 60X130 mm, de kunt de filmstrook wellicht met wat passen en meten in de filmhouder voor rolfilm klemmen.
Andere optie zou kunnen zijn in 2 scannen met een kleinbeeldscanner, bv de Coolscan IV of V en dan in bv PS aan elkaar maken.
Ik zelf heb minder goede ervaringen met de combinatie Epson V500 en kleinbeeld. In 2x scannen met een kleinbeeld filmscanner lijkt mij zeker de moeite van het proberen waard.
- Melliw
- Clublid
- Contacteer:
Ik vraag me af Frederix of de scanner 'snapt' dat er twee negatieven naast elkaar liggen in dat geval.
Tuurlijk snapt de scanner dat.Melliw schreef:Ik vraag me af Frederix of de scanner 'snapt' dat er twee negatieven naast elkaar liggen in dat geval.

Je doet de negatiefstrook in de filmhouder voor handmatig scannen. je scant één deel van het negatief, schuift de filmstrook een stukje op in de houder om te voorkomen dat je een stukje negatief mist t.p.v. het kader van de negatieven, en scant het tweede deel van het negatief.
Tot slot in bv PS weer aan elkaar maken. Ik zie even niet waar een probleem zou kunnen ontstaan.
- Melliw
- Clublid
- Contacteer:
Je heb gelijk.
Ik zit met m'n gedachten bij de SR-21 Strip Film Adapter.
Maar met de combi die jij noemt met de FH-3 strip film holder moet dit inderdaad geen probleem zijn.
Ik zit met m'n gedachten bij de SR-21 Strip Film Adapter.
Maar met de combi die jij noemt met de FH-3 strip film holder moet dit inderdaad geen probleem zijn.