Sluitertijd?

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
Plaats reactie
reus_lucius

Sluitertijd?

Bericht door reus_lucius » di jun 20 2006 8:56 pm

Hallo Allemaal, :)

Ik heb een D70S met een SB 800 flitser. In et display verschijnt een sluitertijd van 60 maar geen andere ik dacht dat dit 250 moet zijn.

weet iemand hoe dit kan? :?:

roel
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door roel » di jun 20 2006 9:37 pm

Waarschijnlijk staat de camera in de P-stand, waarbij de camera zelf een sluitertijd kiest tussen 1/60 seconde en sneller. Of je hebt 'm in de A-stand staan, waarbij hetzelfde gebeurt. Het ligt aan de situatie wat de camera automatisch voor sluitertijd neemt. Wanneer je de camera in S- of M-stand zet, kun je wel zelf de sluitertijd bepalen tot (ik meen) 1/500 seconde. Dat laatste ben ik niet zeker van.
Als je in een (wat) donkere ruimte in de P- of A-stand flitst, zal de sluitertijd vlot richting 1/60 seconde gaan om alles goed te belichten. Als je hetzelfde in het daglicht doet, zal de sluitertijd korter zijn.

Als je overigens bij de optie "zoeken" (onder het NCN-logo) als zoektermen "sluitertijd AND flits" invoert, krijg je al een aantal eerdere berichten die over hetzelfde onderwerp gaan.

vanson

Bericht door vanson » do jun 22 2006 9:45 am

Doorgaans zou ik zeggen dat het antwoord te vinden is in de gebruiksaanwijzing van je camera, maar uit ervaring weet ik hoe lastig dit bepaalde onderwerp te vinden is...
Ik geloof dat Roel de juiste uitleg en oplossing heeft, en dat er geen andere manier is om deze 'hoge' sluitertijden i.c.m flitsen te gebruiken.

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”