Foto's maken in zwembad

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie
System II

Foto's maken in zwembad

Bericht door System II » wo jun 15 2011 11:42 pm

Ik heb zojuist mijzelf aangemeld bij dit forum omdat ik nog lang niet alles van deze mooie camera weet. De camera heb ik pas twee weken in huis en ben druk bezig hem te leren kennen.
Nu fotografeer ik ook veel voor onze zwemvereniging en wil dat donderdag en vrijdag a.s. ook graag doen.
Ik heb een 55-200 mm lens erbij gekocht en die wil ik graag gebruiken uiteraard zonder flitser.
De sportstand is ingeschakeld en hoop nu mooie foto's te kunnen maken.
Als iemand een tip heeft hoe dit optimaal te doen, hou ik me aanbevolen.

Bedankt alvast.
Ron

MauritsD
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: Foto's maken in zwembad

Bericht door MauritsD » do jun 16 2011 12:46 am

Ron,

Welkom op dit leuke en leerzame forum.
Ik kan uit je bericht niet opmaken welke camera je hebt, maar heb wel ervaring dat fotograferen in het zwembad een uitdaging is.

Ik kom meestal uit op hoogst aanvaardbare ISO (1600 bij mijn D7000), diafragma vol open (f/5.6 op 300mm bij mijn AF-S 70-300 VR2) en dan rond de 1/125s sluitertijd.
en dan heb ik geen topfoto's maar ik vind ze wel bruikbaar.

Voorbeeldje:
Afbeelding
D7000/AF-S 70-300 VR2 op ISO 1600, f/5.6, 1/125s
"Er zij licht; en er was licht." (Genesis 1:3)
Nikon heeft daar mooi op ingespeeld !

System II

Bericht door System II » do jun 16 2011 7:23 am

Inderdaad, een bruikbare foto. Ik heb een D3100 met de 2 "standaard" objectieven erbij gekocht. Een externe flitser laat nog even op zich wachten omdat een flitser meestal ook de kleuren aantast wanneer je in een 'donkere' omgeving een foto maakt.
Over het algemeen kunnen mensen die al veel ervaring hebben niet het geduld opbrengen om een ander uit te leggen wat hij of zij moet doen. Ik heb dit ook gemerkt toen ik aan een zgn. professional vroeg hoe mijn instellingen moesten staan om onderstaande foto beter te krijgen...zin antwoord was: "waarom koop je zo'n ding als je er geen verstand van hebt"? Een buitengewoon teleurstellend antwoord moet ik je zeggen. Zelf wil ik altijd m'n kennis delen maar kennelijk wil niet iedereen dat.
Ik hoop dat het in dit forum beter gaat...
Ook in het theater heb ik foto's gemaakt (weinig licht) van dansers en dat resultaat vind ik bedroevend . Hopelijk gaat mij dat ook nog lukken want ik wil erg graag uit m'n camera halen wat er in zit (en dan bedoel ik niet hem open schroeven etc.).. :D

Bijgaand: Foto gemaakt in het theater van danseressen die hierdoor erg onherkenbaar blijven... :( ik plaats deze omdat ook hier weinig licht is en dus ook te veel beweging is te zien.

Afbeelding

MauritsD
Clublid
Clublid

Bericht door MauritsD » do jun 16 2011 9:06 am

Ook voor dergelijke situaties heb je altijd te weinig licht en ben je de grenzen van je apparatuur aan het aftasten.
Je wilt hier hoge ISO's gebruiken en lichtgevoelige objectieven en dat is prijzig.

Nog twee betaalbare tips:
- Een lichtgevoelige prime kopen
- Voor een bepaalde gelegenheid een lichtgevoelige zoom huren
"Er zij licht; en er was licht." (Genesis 1:3)
Nikon heeft daar mooi op ingespeeld !

System II

Bericht door System II » do jun 16 2011 9:16 am

Klinkt goed en ik geloof ook dat ik op het randje zit van van de camera kan. Ik dacht dat er wellicht nog iets meer uit te halen zou zijn.
Ik ga wel eens googelen naar een lichtgevoelige prime en kijken wat 'betaalbaar' is. Ik heb de camera net in huis dus moet nu even niet gaan zeuren dat hij niet compleet is :wink:
Maar ik zal m'n blikveld eens verruimen.

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door Roelof » do jun 16 2011 9:24 am

System II schreef: Zelf wil ik altijd m'n kennis delen maar kennelijk wil niet iedereen dat.
Ik hoop dat het in dit forum beter gaat...
Dan is dit misschien een teleurstellend antwoord ;-) maar als je foto's maakt met minder licht dan helpt het om foto's te maken op langzame momenten: net voor de start ipv tijdens de afsprong. Op dat soort momenten heb je namelijk de minst korte sluitertijden nodig.
Geldt in het theater net zo goed, het zijn misschien niet de meest spectaculaire foto's, maar een gezicht dat stil staat, krijg je veel eerder herkenbaar op de foto dan wanneer het snel beweegt.
Voor de rest? Maximaal aanvaardbare ISO en diafragma vol open. (Dat is volgens mij ook wat de sportstand doet, al is er maar eentje die bepaalt wat maximaal aanvaardbaar is qua ISO en dat ben jij.)
Stel je verder niet teveel voor van een flitser in het zwembad, de overkant is al gauw zo ver weg dat je je licht niet terug krijgt. En als je echt zoveel licht hebt dat het uitmaakt dan gaat het de sporters storen of desoriënteren, 't is niet fijn als je in het clubblad leest dat de grote kanshebber dankzij de fotograaf een valse start maakt. ;-)
Voor de rest? Er zit een boel verschil in zwembaden, 't ene heeft veel meer licht dan het andere, best mogelijk dat jouw thuishonk hartstikke goed verlicht is.
En als je dan foto's plaatst, laat de exif informatie er dan in staan, dan kunnen wij makkelijker zien wat er evt beter kan qua instellingen.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

System II

Bericht door System II » do jun 16 2011 9:45 am

Roeland,

Ook bedankt voor de reactie, ik zal de exif informatie er in laten staan, trouwens via https://picasaweb.google.com/lh/photo/t ... -exif=true kun je de exif info wel zien staan. Misschien kun je hier al een boel uit halen?
Vanavond ga ik in elk geval wat proefopnames maken in het zwembad en zal er een foto hier publiceren, morgen is de 'grote dag' van het toernooi en dan zou ik graag m'n resultaat willen zien. Zo'n toernooi wordt niet overgedaan voor mij omdat m'n foto's niet gelukt zouden zijn... :)
Ik ga wat experimenteren met de sportstand. Flitsen doe ik sowieso al niet want net wat je zegt, de flits kan ook afleiden en dan zijn de spreekwoordelijke rapen gaar :mryellow:

Tot zover bedankt voor de reactie, ik leer er graag van.

JanR
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door JanR » do jun 16 2011 11:10 am

wat je inderdaad het beste kunt overwegen, en nog redelijk betaalbaar, is een 50mm 1.8. Daar kun je dan prima indoor mee werken.
In het theater zou ik een 35mm niet doen, voor een zwembad kan die wel weer bruikbaar zijn.
Je kunt met de d3100 aardig croppen.
Met een minder lichtsterke lens blijft het altijd zoeken naar de juiste momenten.
En bij jouw foto staat een diafragma van 5.3, en zelfs op een ISO van 3200 heb je dan maar 1/13. Daar zet je bijna niets mee stil

System II

Bericht door System II » do jun 16 2011 11:18 am

Ik heb er ook (nog) weinig verstand van alhoewel ik hiervoor een ander merk spiegelreflexcamera had (Olympus E-300). Meestal had ik hem op "automatisch" staan en liet de camera het werk doen. Dat wil ik niet meer en wil me gaan verdiepen in 'diafragma's' en 'sluitertijden' maar kan niet zeggen dat ik er maar een beetje verstand van heb. Ik heb wel een boek besteld van Dré de Man "Fotograferen met een Nikon D3100" op aanraden van enkele forumleden alhier.
Je koopt geen dure camera om er verder niks mee te doen vind ik en ik wil er dan ook het beste uit halen. Ik heb genoeg geld betaald en dan wil ik er ook uithalen wat er in zit.
Ik neem graag dingen aan en ben geen 'betweter' (nog niet :D ).

System II

Bericht door System II » do jun 16 2011 11:28 am

Nog even een vraag: Welke lens kan ik nu beter in bovenstaande situatie gebruiken de zoomlens (55-200mm) die een waarde van 3.61 ft heeft of de 'standaard' lens ( 18-55mm) met een waarde van 0.92 ft aangeeft? Ik bedoel welke is meer geschikte voor donkerdere omgevingen? Wellicht dat ik er dan iets meer van ga begrijpen.

JanR
Forumlid
Forumlid

Bericht door JanR » do jun 16 2011 11:29 am

Ik doe ook veel indoor, maar zet hem altijd op sluitertijdvoorkeuze, afhankelijk van het aanwezige licgt zet ik de camera tussen de 1600 of 3200 ISO en zorg ervoor dat ik rond de 1/1000 zit.
Maar de sporten die ik neem zijn behoorlijk snel.
Als een foto dan te donker wordt dan kan ik daar in NX2 nog genoeg mee, en de ruis haal ik er wel uit in Lightroom.
Voor mij werkt het prima.

JanR
Forumlid
Forumlid

Bericht door JanR » do jun 16 2011 11:31 am

Het diafragma getal geeft de maximale lichtsterkte van je objectief aan.
In jouw geval is dat op 55mm is dat een maximale opening van 4 en op 200mm een maximale opening van 5.6

yzf1kr
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door yzf1kr » do jun 16 2011 11:37 am

Je kan in jouw geval er ook voor kiezen niet te zoomen met je lens.
Op 55mm is het maximum diafragma f/4 en op 200mm is het f/5.6.
Dat scheelt weer een stop.

Je hebt een 16MP sensor, dus achteraf valt daar nog genoeg aan te snijden.

Het is natuurlijk niet optimaal, maar onder slechte lichtomstandigheden is het roeien met de riemen die je hebt.

JanR
Forumlid
Forumlid

Bericht door JanR » do jun 16 2011 11:44 am

de D3100 heeft 14Mp, maar dat is nog altijd ruim voldoende

System II

Bericht door System II » vr jun 17 2011 7:59 am

Gisteravond deze foto gemaakt. Dankzij jullie tips heb ik de belichting helemaal goed kunnen krijgen, waarvoor dank. Maar m'n dochter is donker en daar zie je nou juist dat er een hoge ISO-waarde gebruikt is want er zit veel ruis op. Zou het helpen wanneer ik het ruisfilter van de camera gebruik?

P.S. Hoe kan ik zorgen dat de exif gegevens hier automatisch neergezet worden?

Afbeelding
Bestand: DSC_0063.JPG
Gemaakt op: 16-6-2010 18:32:02
Gewijzigd op: 16-6-2011 23:53:39
Bestandsgrootte: 7,14 MB
Beeldformaat: L (4608 x 3072)
Bestandsgegevens 2
Opnamedatum: 16-6-2010 18:32:02.90
Tijdzone/datum: UTC+1, Zomertijd:Aan
Beeldkwaliteit: JPEG Fijn
Fotograaf:
Copyright:
Beeldcommentaar:
Cameragegevens
Apparaat: Nikon D3100
Objectief: VR 55-200mm F/4-5,6G
Brandpuntsafstand: 135mm
Scherpstelstand: AF-A
AF-veldstand: Enkelpunt
VR: ON
Fijnafstelling AF:
Belichting
Diafragma: F/5
Sluitertijd: 1/100sec
Onderwerpsstand: Sport
Belichtingscorr.: 0LW
Fijnafst. voor belichting:
Lichtmeting: Matrixmeting
ISO-gevoeligheid: Automatisch (ISO 3200)
Flitslicht
Apparaat:
Beeldinstellingen
Witbalans: Automatisch, 0, 0
Kleurruimte: sRGB
Hoge ISO-ruisonderdr.: Laag
Ruisonderdr. lange sluitertijd: Uit
Actieve D-Lighting: Automatisch
Authenticiteit:
Vignetteringscorrectie:
Auto. vertekeningscorrectie: Uit
Picture Control
Picture Control: [SD] Standaard
Gebaseerd op: [SD] Standaard
Snel aanpassen: -
Verscherping: Automatisch
Contrast: Actieve D-Lighting
Helderheid: Actieve D-Lighting
Verzadiging: Automatisch
Tint: 0
Filtereffecten:
Kleurtoon:
GPS
Breedtegraad:
Lengtegraad:
Hoogte:
GPS Hoogteverwijzing:
Kompasrichting:
UTC:
Kaartdatum:

Ook deze zit vol met ruis...graag tips hoe ik dit kan voorkomen...

Afbeelding

Bestandsgegevens 1
Bestand: DSC_0095.JPG
Gemaakt op: 17-6-2011 8:09:04
Gewijzigd op: 16-6-2010 18:40:58
Bestandsgrootte: 6,85 MB
Beeldformaat: L (4608 x 3072)
Bestandsgegevens 2
Opnamedatum: 16-6-2010 18:40:57.10
Tijdzone/datum: UTC+1, Zomertijd:Aan
Beeldkwaliteit: JPEG Fijn
Fotograaf: