Wat foto's gemaakt met m'n kleine compactje...

Je kan hier foto's plaatsen die zijn gemaakt met apparatuur die niet aan Nikon is gerelateerd
Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Wat foto's gemaakt met m'n kleine compactje...

Bericht door Patrick » vr jun 10 2011 1:45 am

Laatst heb ik een Panasonic Lumix LX-5 aangeschaft als altijd-bij-me-camera. Erg fijn dingetje. Grootste nadeel: je kan de RAW-bestanden niet direct inladen in Capture NX. Maar ja; de P7000 is me wat te groot voor elke dag, en de P300 doet geen RAW...

De resultaten zijn eigenlijk gewoon prima. Natuurlijk kan je ze niet vergelijken met een D300s met top-objectieven, maar dat zou ook eigenlijk niet goed zijn als het wel zo zou zijn! :mryellow:

Wat eerste resultaten:

1. Een urban-villa vlak bij het stadion van het voormalige HFC Haarlem voetbalstdion. Lightroom met een paar puntjes op de i in Capture NX2.
Afbeelding

2. Gewoon even uit het losse handje; camera op macrobereik zetten, op 24mm, er vlak boven gaan hangen (kan tot 1cm!) en knallen! Probeer dat maar eens met een DSLR met macro-objectief... Dit is overigens wel een crop van een groter geheel.
Afbeelding

Ondertussen is Amsterdam Bijlmer tijdens m'n lunchpauzes een stuk minder veilig geworden. :twisted:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Tony D
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ***

Re: Wat foto's gemaakt met m'n kleine compactje...

Bericht door Tony D » vr jun 10 2011 6:56 am

Nummer twee is niet veel mis mee.
Wat me aan de eerste opvalt is de vertekening in het gebouw: het loopt naar boventoe breder uit. Met name aan de linkerkant is dat goed te zien.
Hoe krijg je dat voor elkaar: zegt dat iets over de camera, de architect/bouwer of moet ik nieuwe contactlenzen?

Tony D
Nikon Z6ii, Z 24-120/4 S, Z MC 105/2.8 VR S, Meike 50mmf/1.7, SB700; en medewerker bladredactie

Marten
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Marten » vr jun 10 2011 7:14 am

Het zegt iets over degene die het perspectief heeft gecorrigeerd.

remoss
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door remoss » vr jun 10 2011 7:18 am

Tony D schreef:Wat me aan de eerste opvalt is de vertekening in het gebouw: het loopt naar boventoe breder uit. Met name aan de linkerkant is dat goed te zien.
Hoe krijg je dat voor elkaar: zegt dat iets over de camera, de architect/bouwer of moet ik nieuwe contactlenzen?
Dat worden dan toch nieuwe contactlenzen. Het gebouw is zelfs aan de bovenzijde een pixel of 2 smaller. Gewoon gezichtsbedrog door de schuine tak.

Vind de kleuren in de eerste wat vlakjes. Nr 2 smaakt goed zo.

yellowfish

Bericht door yellowfish » vr jun 10 2011 8:04 am

Niks mis mee, maar dat wisten we 2 jaar geleden al (LX3 dan wel).
Gek dat toen een niet Nikon nog zo veel los kon maken.

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » vr jun 10 2011 10:48 am

Het perspectief heb ik inderdaad gecorrigeerd. Wellicht had het geen kwaad gekund het niet helemaal recht proberen te maken, maar er iets perspectief in te houden. Dat oogt wellicht wat natuurlijker. Ga ik naar kijken. Met name naar de linkerkant; dat oogt net wat te onnatuurlijk.

Dan is het trouwens wel vervelend dat ik dat in Lightroom heb gedaan. Nu moet ik daar dus terug heen, het als TIFF exporteren en opnieuw mijn ding doen in Capture. NX. Had Nikon nou gewoon RAW gehad in de P300, dan was alles zoveel makkelijker geweest! :wink:

Leuk is in ieder geval dat de markt voor dit soort high-end compacts heel volwassen geworden is. Iets wat niet echt het geval was toen de LX-3 uitkwam. Ondertussen is er echt iets te kiezen. En de kwaliteit is ondertussen dusdanig geworden dat ik de foto's gewoon tussen het andere werk op m'n site zet. Natuurlijk zie je verschillen, maar als je de boel omzet naar 1200x1000 pixels maximaal, dan zijn het details.

In ieder geval leuk om dagelijks en prima camera bij me te hebben!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Tony D
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ***

Bericht door Tony D » vr jun 10 2011 12:48 pm

remoss schreef:
Tony D schreef:Wat me aan de eerste opvalt is de vertekening in het gebouw: het loopt naar boventoe breder uit. Met name aan de linkerkant is dat goed te zien.
Dat worden dan toch nieuwe contactlenzen.
:oops: Je hebt gelijk! Ik heb een afspraak gemaakt bij de opticiën....... :oops:

Tony D
Nikon Z6ii, Z 24-120/4 S, Z MC 105/2.8 VR S, Meike 50mmf/1.7, SB700; en medewerker bladredactie

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *

Bericht door George Fennes » vr jun 10 2011 5:06 pm

Patrick is sta versteld van wat dit kleine ding kan.
Moet ik nu m'n D90 met de hele zooi inruilen voor een Panasonic :roll:
Wel lekker licht zo'n compactje.
Ik pak vrijwel nooit meer m'n camera omdat het allemaal te zwaar is, tenzij ik een speciale opdracht heb, zoals een bruidsreportage, maar dan moet ik minimaal een week bijkomen.
Pas nog meegemaakt moest ik invallen omdat de öfficiele" fotograaf een nieuwe camera (Olypus) met een oude Canon flitser had en dat combineerde niet met elkaar op de automaatstand.
Dus op gemeentehuis heb ik de reportage gedaan en ook de rest van het feest.
Ondertussen de officiele fotograaf wegwijs gemaakt hoe hij alles op Manuel kon doen en toen ging het weer redelijk met hem.
Maar het is eigenlijk te zwaar voor me en voor een dagje fotograferen en dan een week het bed moeten houden, dan moet er wel een hele speciale rede zijn wil ik dit mijzelf aandoen.
Maar soms breekt nood wetten.
Maar zo'n leuke Panasonic zou wel een optie voor mij zijn.
Ik begrijp dat hij jou goed bevalt Patrick?
Blijf het objectief bekijken

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » vr jun 10 2011 5:24 pm

Prima ding. Als het iets groter mag zijn, dan is een Nikon P7000 wellicht een nog betere keuze. Voordeel: het is Nikon, dus je kan je Nikon flitser blijven gebruiken, de body heeft wat meer knopjes (wat ik prettig vind), het is allemaal wat bekender en je bent er snel in thuis. Ook kan je direct de RAW bestanden van de P7000 in Nikon software nabewerken. Dat mis ik eigenlijk het meest. Wat betreft kwaliteit van de foto's zullen ze elkaar niet veel ontlopen.

Een ander verschil tussen de twee is het objectief. De LX-5 heeft een super-lichtsterk objectiefje, 24mm - 90mm, f2 - f3.3 (!!). De Nikon heeft een 28mm-200mm objectief. Ik vind persoonlijk veelal de 24mm ipv. 28mm belangrijker dan wat meer zoom, maar dat is natuurlijk persoonlijk.

Een bruidsreportage zou ik trouwens met geen van beide proberen. Dat blijft toch territorium voor het echte cameraspul.

Treurig verhaal trouwens als je door zo'n jandoedel je bruiloft laat fotograferen... :shock:

Hoe dan ook: snel zo'n ding scoren. De Mediamarkt heeft nog steeds speciale acties., dus er moet nog goed(koop/koper) aan te komen zijn. Je krijgt er geen spijt van als je fotograferen leuk vindt om te doen en graag nooit zonder zit.

George Fennes
Clublid
Clublid

Bericht door George Fennes » vr jun 10 2011 8:40 pm

Bedankt Patrick voor je uitvoerige antwoord.
Maar gelijk scoren zal niet gaan, dat wordt even sparen of . . . . . . . . . . . de auto verkopen :frown:
Blijf het objectief bekijken

wim hoppenbrouwers
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door wim hoppenbrouwers » do jun 16 2011 5:22 pm

Hallo. Helemaal niks mis met de Panasonic Lumix TZ5. Mooie opnames . hoor Patrick . Ik gebruik ze al jaren als stereo set, dus twee.
De beperking is dat de diafragma bijna altijd op 3,5 staat en belichtingscorrecties in ISO bijna niet mogelijk is.
Daarom ben ik nu overgegaan op D5000.
Ik kan nu stereo opnames goed maken in kerken en musea,waar meestal een statief en een flits niet zijn toegestaan. :D

Hier on even een anaglyph opname met de TZ5 set:

Afbeelding
Ik maak geen compo's, maar registreer slechts in 3D.
anaglyphen rood/cyan brilletje gebruiken voor de diepte!

https://flic.kr/g/BbRE2

Frederix

Bericht door Frederix » do jun 16 2011 6:12 pm

Patrick schreef:Laatst heb ik een Panasonic Lumix LX-5 aangeschaft als altijd-bij-me-camera.
Dapper hoor, op dit forum . . . :twisted:

Maar hij bevalt wel zo te zien en te lezen. Veel plezier er mee. :mrgreen:

Genster
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Genster » do jun 16 2011 7:31 pm

Mooie foto's Patrick!!! Ik vind het een goede ontwikkeling dat die kleine toestellen steeds beter worden.
Ik heb zelf pas geleden een Ricoh GRDIII aangeschaft en ben er ook behoorlijk tevreden over. Grootste minpunt is (inderdaad) dat de RAW-bestanden niet in CNX kunnen worden geladen.
Laatst gewijzigd door Genster op do jun 16 2011 9:33 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » do jun 16 2011 8:18 pm

Frederix schreef:
Patrick schreef:Laatst heb ik een Panasonic Lumix LX-5 aangeschaft als altijd-bij-me-camera.
Dapper hoor, op dit forum . . . :twisted
Niet dat we er nog een keer een discussie over moeten gaan voeren. Er is altijd plek geweest voor deze camera en van andere merken in het algemeen, alleen wilden de foto's van andere merken niet meer tussen de foto gemaakt met Nikon camera's hebben; we zijn tenslotte een merkenforum, wat net even anders is als een fotografieforum. Vandaar onder andere dit uithoekje van het forum. Dat een aantal mensen het daar niet mee eens waren is heel jammer; had den we graag anders gezien.

Inderdaad de LX-5. Die is er nog geen jaar Wim. Beledigd ben ik natuurlijk niet. Daar zie ik niet eens reden voor; vergissen is menselijk. Ik meen ook wel eens een vergissing gemaakt te hebben... :D

Frederix

Bericht door Frederix » do jun 16 2011 10:01 pm

Patrick schreef:
Frederix schreef:
Dapper hoor, op dit forum . . . :twisted
Niet dat we er nog een keer een discussie over moeten gaan voeren. Er is altijd plek geweest voor deze camera en van andere merken in het algemeen, alleen wilden de foto's van andere merken niet meer tussen de foto gemaakt met Nikon camera's hebben; we zijn tenslotte een merkenforum, wat net even anders is als een fotografieforum. Vandaar onder andere dit uithoekje van het forum. Dat een aantal mensen het daar niet mee eens waren is heel jammer; had den we graag anders gezien.

Inderdaad de LX-5. Die is er nog geen jaar Wim. Beledigd ben ik natuurlijk niet. Daar zie ik niet eens reden voor; vergissen is menselijk. Ik meen ook wel eens een vergissing gemaakt te hebben... :D
Sorry Patrick, ik wilde geen discussie starten, maar ik kon het gewoon even niet laten . . . . . :mryellow: :mryellow: :mryellow: :mryellow:

Plaats reactie

Terug naar “Foto's gemaakt met niet-Nikon camera”