Paarden fotografie

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.
Plaats reactie
vivan

Paarden fotografie

Bericht door vivan » za jun 18 2011 12:37 am

Hai.
Dit is mijn eerste topic op dit forum!
Ik ben heel erg van de dieren en natuurfotografie, heb niets met mensenfotografie.
Ik werk met een D5000, 18-55mm en 55-200mm. Sinds eergisteren heb ik ook een 150-500mm lens, want ik ga komende vakantie naar Uganda, en dan heb je die wel nodig :P
Ik fotografeer niet heel lang, en ben pas sinds echt kort bezig met het technische fotograferen, en de instellingen van de camera. Ik heb nog zat vragen, maar eerst moet ik de gebruiks aanwijzing nog maar eens heel goed doorlezen :P

Hier zijn mijn foto's die ik wil laten zien, en ik hoop dat jullie mij leuke tips kunnen geven ;)

1. Afbeelding

2. Afbeelding

3. Afbeelding

4. Afbeelding

5. Afbeelding

6. Afbeelding

7. Afbeelding

groetjes.

Ik weet trouwens dat ze allemaal een aardig onrustige achtergrond hebben, maar een andere keuze had ik niet.... Jammer.
Nog iets... De springfoto was een van de eerste foto series die ik had, volgens mij had ik de camera daar pas 2 weken. Ik zie nu ook dat die zeker niet heel geweldig is

beersy

Re: Paarden fotografie

Bericht door beersy » za jun 18 2011 10:22 am

Beste Vivan,

Je foto's met plezier bekeken en je vraagt om enige tips en enkel uit mijn eigen ervaring kan ik je wellicht enige punten aangeven die ik voor mezelf zou toepassen. Als geen ander weet ik hoe moeilijk het kan zijn om zo"n prachtig die in zijn/haar waarde op de foto naar voren te laten komen.

biij foto 1 die qua licht goed is had je misschien een iets lagere sluitertijd kunnen nemen en daardoor je iso kunnen verlagen naar bv 400. Het lijkt erop dat je scherpstelpunt ergens achter de omheining ligt. Het paard was in dat geval wel scherper naar voren gekomen denk ik zelf

bij foto 2 had je de iso denk ik ook wel lager kunnen instellen waardoor je wat meer scherpte zou overhouden en ook hier denk ik dat je scherpstelpunt iets naar achter ligt. Het fraaie hoofd springt er dan treffender uit.

bij foto 3 heb ik geen commentaar behalve dat ik hem helemaal goed vind. Als die is genomen met hetzelfde scherpstelpunt als bij foto 2 dan ligt het scherpstelpunt duidelijk ergens aan de linkerzijde.

bij foto 4 komt hij er fraai uit bij de 120mm

en bij foto 5 idem bij de 150mm en veel overlopende omgevingskleur gelijk aan de schet

bij foto 6 heb ik het idee dat het licht van rechtsboven komt en als je de snelheid van het paard had gevolgd bij het klikken dat je met een iets hogere sluitertijd en aangepast diafragma naar 5.6 het accent van de sprong er anders uit was gekomen.

Afgelopen week maakte ik oa deze toen we een lang week-end weg waren

Afbeelding

Dit is enkel ervaringskomentaar omdat ik weet hoe moeilijk het is om paarden vast te leggen in hun aktie en omgeving en met name foto 4 is voor een kalender!!

Hoop dat je nog veel foto van paarden laat zien want ik vind het ook super dieren om te fotograferen.

suc6 beersy

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » za jun 18 2011 11:02 am

beersy schreef: biij foto 1 die qua licht goed is had je misschien een iets lagere sluitertijd kunnen nemen en daardoor je iso kunnen verlagen naar bv 400. Het lijkt erop dat je scherpstelpunt ergens achter de omheining ligt. Het paard was in dat geval wel scherper naar voren gekomen denk ik zelf
Vreemd advies. Met een langzamere tijd was het paard in actie door bewegingsonscherpte wellicht meer onscherp geworden.
Een verkeerde focus verhelp je door een volgende keer goed te letten op het punt waar je de focus wel legt, namelijk op het paard. Nu is het enkelvoudige scherpstelpunt wat is gebruikt weliswaar op het paard gericht, maar in het midden op het lichaam van het paard. Daar zit niet echt contrast, is een "effen" vlak, waardoor de scherpstelling zich wellicht niet goed heeft kunnen instellen op het paard, met een verkeerde focus als gevolg. Wellicht nog vanuit de situatie er net voor, toen het paard nog niet op dat punt was, en de scherpte zich wel makkelijk kan instellen op die contouren van die omheining / houten planken in de achtergrond.
Mogelijk dat je met een volledig manuele scherpstelling die je vooraf instelt op het punt waar je het paard verwacht, een beter resultaat krijgt. Eenmaal ingesteld verandert er niks aan die scherpstelling. Komt het paard voorbij, neem je de opnamen. En proberen de camera recht te houden.
beersy schreef: bij foto 2 had je de iso denk ik ook wel lager kunnen instellen waardoor je wat meer scherpte zou overhouden en ook hier denk ik dat je scherpstelpunt iets naar achter ligt. Het fraaie hoofd springt er dan treffender uit.
Voor buiten is een ISO van 1000 en sluitertijd van 1/1600 sec. wel erg hoog voor een statisch beeld. (Paard niet in actie).
Scherpte zit verder op het oog, lijkt mij prima. Wil je de snuit meer scherp kan er een kleiner diafragma gebruikt worden voor meer scherptediepte, maar geeft dan ook een meer scherpe achtergrond, waardoor het paard minder los komt van de achtergrond.
beersy schreef: bij foto 3 heb ik geen commentaar behalve dat ik hem helemaal goed vind. Als die is genomen met hetzelfde scherpstelpunt als bij foto 2 dan ligt het scherpstelpunt duidelijk ergens aan de linkerzijde.
De scherpte lijkt me prima ingesteld zo'n beetje op de mond van het paard links. Lijkt me juist de bedoeling.
Vriendelijke groet, Léon Obers

vivan

Bericht door vivan » za jun 18 2011 11:43 am

Dankjullie voor het commentaar!
Ik hoop ook vaker foto's te plaatsen.

Ik zal er zeker mee aan de slag gaan!

beersy

Bericht door beersy » za jun 18 2011 4:53 pm

Léon Obers schreef:
beersy schreef: biij foto 1 die qua licht goed is had je misschien een iets lagere sluitertijd kunnen nemen en daardoor je iso kunnen verlagen naar bv 400. Het lijkt erop dat je scherpstelpunt ergens achter de omheining ligt. Het paard was in dat geval wel scherper naar voren gekomen denk ik zelf
Vreemd advies. Met een langzamere tijd was het paard in actie door bewegingsonscherpte wellicht meer onscherp geworden.
Een verkeerde focus verhelp je door een volgende keer goed te letten op het punt waar je de focus wel legt, namelijk op het paard.
Mijn visie die wellicht niet geheel duidelijk was om met de beweging van het paard mee te gaan en scherptewinning tussen ISO 400 en 800 valt eigenlijk wel mee

Plaats reactie

Terug naar “Fotobespreking”